nybörjar frågor...

P

pelleprutt

Hej svej!! undrar bara vad det är för skillnad på hel havre och krossad havre?? eller jag fattar ju att den är krossad i krossad havre men varför???
 
Bra fråga. Har man ett föl eller en häst med dåliga tänder är det motiverat att krossa havren. Annars öppnar man bara en perfekt förpackning... Krossad havre blir hygieniskt dålig snabbt. Näringsmässigt är de lika.
 
Jag har fått för mig att energiinnehållet är lägre i krossad havre, och därför att föredra framför hel havre till heta hästar. Men jag kanske har fattat fel? :confused:
 
Det har jag också hört.

Har även hört att de tar upp näringsämnena bättre i krossad havre. Min ponny som är relativt glupsk fick krossad havre en period iom att hon "kastade" i sig maten så hon inte ens hann tugga kornen. Nu får hon dock vanlig havre igen, den håller sig fräschare tycker jag. Krossad ska väl inte stå mer än ett par dagar? :confused:
 
Du har för dig fel, precis som många andra. Energin är EXAKT lika hög i krossad som hel havre. Att vissa hästar inte blir lika heta på kross kan dels bero på att man inte ger lika mycket (ja, det händer...) dels på att det hästen reagerar på kan finnas i skalet (en teori av alla havrepigghetsteorier).
 
Det är väl så att om man lagrar krossad havre för länge, så minskar energivärdena? Dvs krossad havre/korn ska vara nykrossad. Jag köper korn kross för en vecka i taget.
 
Havren blir fortare hygienist sämre om den är krossad. Det är den ENDA skillnaden.
/M
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Sirap
·
Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
388
Senast: sjoberga
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp