Sv: Nybliven kattägare...jag behöver lite hjälp...
Märkning i örat eller chip är både fullgoda ID-märkningar. Fördelen med chip är att man inte behöver 'söva' katten, och kan göra det tidigt. Fördelen med örontatuering är att den är lätt att se. Man kan ha både chip och örontatuering. T ex chippa nu som liten, och örontatuera t ex i samband med kastrering.
JAG har valt att, trots att jag har siames och det alltså ser 'förjävligt' ut med tatuering, att just tatuera. Helt enkelt för att om min katt kommer bort, så Sven Svensson kanske inte vet att det finns chipmärkning, och då inte tänker på att få det kollat. Örontatuering däremot vet de flesta om, och om inte annat upptäcks den lättare av en slump. Dessutom kan vem som helst själv kolla om det finns en tatuering, medan ett chip måste kollas av någon med avläsare.
Men, det är helt valfritt, och det vanligaste nu är nog chip, men jag tatuerar pga anledningarna ovan.
Låt dörren vara öppen du, men håll ett öga på kissen. De kan bli skrämda och fara iväg och inte riktigt våga komma fram, och dessutom är kattungar nyfikna, och undersöka saker väl noga och trilla ner i grejer t ex. Så, scanna av gården efter potentiellt farliga grejer och ta undan dem (du behöver inte överdriva, de måste ju lära sig också, men sådant som är just livsfarligt), och håll ett öga på var missen är när den är ute. Alldeles speciellt om du stänger dörrar, startar en maskin/bil etc. (Missen kan bli instängd t ex, eller ligga under en bil/maskin)
De brukar klarar det finfint så oroa dig inte för mycket du, och det är roligare än TV att kolla på när de upptäcker världen =)
Några andra saker jag inte vet om du tänkt på. Men du ska vaccinera katten mot kattpest, om det inte redan är gjort. Det ska du göra så fort som möjligt. Sen iom att han ska gå ut och in, så att vänja honom vid halsband kan vara en bra ide. Jag är själv lite tudelad till halsband, då de är en ökad risk - samtidigt så signalerar det tydligt att katten hör hemma någonstans, och det är lätt se till att det finns ett telefonnummer som är enkelt att ringa. Var dock NOGA med att välja ett säkerhetshalsband. Köp hellre tio halsband och ersätt borttappade/avtappade än riskera att hitta kisse skadad. Och spänn det varken för hårt eller löst. Ju tidigare man vänjer dem med halsband dessto lättare accepterar de det.
Vill du inte den ska jaga råttor/möss/fåglar som stor kan du ju sätta en pingla på den, vill du den ska jaga klipp bort pinglan. (Erfarna katter lär sig jaga MED pingla iofs, men vill man ha en råttjägare så är det bara dumt pingla dem som små tycker jag.)
Har du inte försäkrat katten rekommenderar jag det med. Kostar inte så förfärligt mkt (kring 500 kr/år om jag inte minns galet), men är en stor hjälp den dagen det ev händer något. Och även om katter generellt brukar klara sig fint, så ÄR skaderisken större för en utekatt. (Jag tycker givetvis även innekatter ska försäkras, bäst att tillägga)
Glömde ang kastrering. Förutom då överdrivet intresse av att gå ut, skrikande osv så honom som löper (och håller sig kvar hemma..) blir väldigt 'åliga' och stryker sig emot osv, och minsta man klappar dem så 'skjuter de upp baken'. INTE att förväxlas med hur de gör normalt, men du ser skillnaden jag lovar. Hanar börjar skvätta, dvs revirkissa här och där. Idealet tycker JAG är om man kan ta dem precis innan, då det inte är garanterat man får bort beteendet.
Du kan redan nu (ja inte idag kanske men du fattar) kolla med din veterinär eller klinik som du tänkt kastrera med vad de har för policy. Ibland har de ett ålderskrav (t ex 6 månader), ibland har de bara ett 'viktkrav' och utvecklingskrav - och ytterligare gånger en kombination. Men katten bör sas ha blivit tillräckligt stor och vara tillräckligt utvecklad för narkosen och kastreringen. Men så fort de 'är redo' tycker jag man bör kastrera - alldeles speciellt om de ska gå ute. Så, JAG tycker som sagt det bästa är om man lyckas få till det innan de löper/börjar revirpinka.
ANg kastrering och märkning brukar det nästan alltid finnas paketpris på kastrering + märkning, där märkning kostar nån hundralapp i samband med kastrering. Om du funderar på att ha dubbel märkning. Då kan du t ex chippa i samband med vaccination, och så kan du tatuera i samband med kastreringen.