Nyårsraketer och ansvar?

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur långt sträcker sig ansvaret för dem som skjuter raketer på landet?
Jag tänker om raketerna skrämmer djur, så att de skadar sig?

En för mig rent hypotetisk fråga, men säkerligen verklig för andra...
Och med lite otur hade det kunnat bli på riktigt här också. Närmaste grannen här har förvarnat om att de kommer skicka upp lite raketer runt midnatt och då har man ju möjlighet att förebygga skador på sina djur - hästar i mitt fall. (för typ 10 år sedan hade jag även får, som det var nära att jag fick leta reda på i andra änden av byn) Byborna, de "infödda", brukar samlas på någon av gårdarna och fira ihop och då brukar resten av gårdarna vara tomma.
Men tydligen inte i år, för plötsligt började det smälla bomber och raketer på näst närmaste gården, strax efter kl 21 och jag hade inte hunnit få in hästarna än då. (det brukar liksom inte behövas här i byn,, särskilt inte när man fått förvarning från gården där de ska samlas...)
Mina hästar blev upprörda, men inte hysteriska, när det började smälla och fräsa över huvudena på dem. Inget hände, mer än att jag blev mer än tvärförbannad över tilltaget!
Och det fick mig att fundera på ansvarsfrågan. Hade den raketskjutande grannen kunnat ställas ansvarig för eventuella skador på mina djur? (och nu spelar det mindre roll att det är hästar, det hade lika gärna kunnat varit får eller kor...)

Undantagen går bland annat att hitta i kommunernas ordningsstadgor. På ett flertal orter i landet gäller att det är tillåtet att avfyra raketer mellan klockan 18.00 på nyårsafton fram till klockan 02.00 på nyårsdagen.
Om man orsakar en brand så är man alltid ansvarig för den gärningen, säger Lars Förstell.

Vad gäller ev.skada är det nog försäkringsbolagen man får kontakta. Men iofs bör man kanske tänka på att det är tillåtet trots att hästarna är i hagen :(

Min katt var skiträdd förra året men nu satt ha på bänken och såg raketerna och var riktigt besviken då det var slut .Han sprang runt i alla fönster och tittade om han skulle se några fler !

Det är ju ingen hemlighet här att jag haft problem i alla år . Grannar som skjuter bomber och raketer intill och även över stallet. Väldigt rädda djur när det är så kraftigt och så nära.
Jag har också gått rundgång, polis, kommun, länsstyrelse, jordbruksverket utan att fått så mkt klarhet.
Ingen kan göra något egentligen förrän det har hänt en olycka.

Men: Så här står det i Ordningslagen 3:7

Citat:
7 § Pyrotekniska varor får inte användas utan tillstånd av Polismyndigheten, om användningen med hänsyn till tidpunkten, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada på eller någon beaktansvärd olägenhet för person eller egendom.

Det innebär att den som skjuter ska ta hänsyn, och att man kan få "rätt" till ersättning om det händer något, vi har varit så förutseende att vi nu sagt till alla ( har äntligen fått en "kontaktperson" som backar upp oss (skriftligt)och finns till hands om någon granne vill ringa o fråga något om lagen)som bor intill och bett dem skjuta " åt annat håll", hjälper inte mkt men bättre än inget.

Sedan har vi haft lite tur också, värsta och närmaste grannen råkade förra nyåret ut för en allvarlig incident vid fyrverkeriskjutningen (vet inte exakt vad) och sa sig aldrig mer skjuta raketer o bomber, bara tur.

Jag tänker på vilda djur också. Vem vet vilka skador de råkar ut för när de flyr i panik? Sen nedskräpningen, hur många går och städar efter sig?

När jag var liten hade föräldrarna på gatan gemensamt fyrverkeri, mitt bland husen. Smart... Det slutade de med sen en raket åkt in mot grannens hus så det började brinna på vinden, de hann släcka direkt men det kunde gått illa.

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 924
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Jag kommenterade en bild på FB där någon hade köpt massor av raketer. Härligt att se att folk bryr sig om andra än sig själva. :( Jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 021
Senast: Rouise
·
A
Ekonomi & Juridik Jag har brottats med ett dilemma sedan förra veckan. Ska försöka korta ned det hela så det slipper bli en roman. Jag flyttade till...
2
Svar
32
· Visningar
4 732
Senast: Luleå
·
K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 549
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama