Nya värden i innehåll foder?

mackan

Trådstartare
Hej,
Krafft muskel har värden angivna i sin innhålls deklaration som jag inte förstår.

Energi ME 12 MJ / kg
Energi DE 14 MJ / kg
Smältbart rp/energi g/MJ 31 g / MJ


Vad är ME och DE? aldrig sett förrut.
sen undrar jag vad smrp/MJ g/MJ finns med för? vad använder man detta till utöver det som redan är angett om SMRP och MJ?

sista frågan mitt i förvirringen: när jag räknar på grovfodret, visst räknar jag per kg foder, inte per kg ts?

:bow:
 
Sv: Nya värden i innehåll foder?

Det är olika sätt att mäta energiinnehållet i fodret.
DE = digestible energi dvs smältbar energi = det totala energinnehållet minus förluster i träck dvs det som tas upp från matspjälningskanalen.

ME= metaboliserbar energi dvs omsättningsbar energi = DE minus förluster i urin och gas

Man använder olika energi enheter i olika länder.
DE i tex Tyskland och England.
I Sverige använder vi ME och i övriga norden NE.
NE = nettoenergi= ME minus värmeförluster från fodersmältningen dvs den energi som blir kvar för kroppen att använda (till annat än uppvärmning).
Sedan tror jag att detta håller på att ändras.
Vilket du ska använda beror på vilket som anges i det beräkningsprogram eller de tabeller du använder för att räkna ut behovet.

Det med proteinet förstår jag inte.

När det gäller vilket du ska räkna med /ts eller /kg spelar nog ingen roll, bara du vet vad du gör. Det är antagligen enklast per kg för den siffran kan du ju använda direkt.
 
Sv: Nya värden i innehåll foder?

Tack! Mycket upplysande, har aldrig sett de andra värdena angivna förrut som sagt, tusen tack då vet jag!

nej jag fattar inte heller det där med proteinet.....

Jag har hittills också funnit det enklare att räkna per kg foder, det är ju ändå det de sätter i sig, ett kg är ett kilo liksom..... men jag blev helt plötsligt osäker och ville kolla.


:bow:
 
Sv: Nya värden i innehåll foder?

Jag tror de anger Energi DE för att man ska kunna jämföra med utländska foder.
Det är nämligen så att man kan lura sig själv om man jämför "svenska ME" med ett foder från ett annat land som anger DE.
Den andra siffran är ju kvoten smb rp/energin.
31 g smb rp per MJ.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 026
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp