Länken som jag hade sparad är trasig tyvärr har filen på pdf dock. Försöker bifoga den här, får se om det går.Var hittar jag de tyska nya reglerna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Länken som jag hade sparad är trasig tyvärr har filen på pdf dock. Försöker bifoga den här, får se om det går.Var hittar jag de tyska nya reglerna?
Gick att ladda ner. Ska läsa sen när jag kan sitta med Google translate. Tyska är inte min starka sida.Länken som jag hade sparad är trasig tyvärr har filen på pdf dock. Försöker bifoga den här, får se om det går.
Ja det står vilka diagnoser och undersökningar det är och för vilka raser det gäller. Vissa krav på intyg är bara för vissa raser, andra saker gäller alla raser. Så alla raser har något krav men kan ha flera.Gick att ladda ner. Ska läsa sen när jag kan sitta med Google translate. Tyska är inte min starka sida.
Men detta är krav för att få ställa ut/delta i prov?
Såg att det stog något om dna på blått. Betyder det att man måste visa att de inte r på dilution? Det är ju recessivt så fattar inte vad man ska testa förJa det står vilka diagnoser och undersökningar det är och för vilka raser det gäller. Vissa krav på intyg är bara för vissa raser, andra saker gäller alla raser. Så alla raser har något krav men kan ha flera.
Det verkar gälla på kennelklubbens utställningar typ, men inte rasklubbarnas. Fast jag är inte helt insatt i hur Tysklands klubbar är uppbyggda så jag vågar inte svara helt hundra Men just nu verkar reglerna bara vara på vissa utställningar iallafall. Men kommer förmodligen bli på alla skulle jag tro, eftersom det kommer från ”regeringen” från början, inget som kennelklubben själva har hittat på från tomma intet utan det är deras tolkning av regeringens införande.Förresten. Har det börjat gälla nu eller ska det börja?
Funderar hur det påverkar ZTP i framtiden.
På saluki förekommer DCM och det är rekommenderat i Sverige (och många andra länder nu) att testa avelshundar för att det inte ska bli ett riktigt problem. Verkar vara det som är med i Tysklands regler nu också.På någon lista jag såg över vilka raser som skulle göra speciella tester (utöver de som gäller alla) fanns saluki och afghan med. Vilka rasbundna sjukdomar har dessa?
Det är dock inte DNA-test utan krav på ua på ultraljud och EKG i de nya tyska reglerna.Problemet med DNA-tester för DCM är väl att de är så extremt opålitliga. Det enda man kan testa för är genetiska markörer som har koppling till DCM, men det finns hundar som testar positivt för dessa som aldrig utvecklar sjukdomen och hundar som inte har dessa markörer som drabbas av DCM.
Det är dock inte DNA-test utan krav på ua på ultraljud och EKG i de nya tyska reglerna.
Det verkar gälla på kennelklubbens utställningar typ, men inte rasklubbarnas. Fast jag är inte helt insatt i hur Tysklands klubbar är uppbyggda så jag vågar inte svara helt hundra Men just nu verkar reglerna bara vara på vissa utställningar iallafall. Men kommer förmodligen bli på alla skulle jag tro, eftersom det kommer från ”regeringen” från början, inget som kennelklubben själva har hittat på från tomma intet utan det är deras tolkning av regeringens införande.
Ja, dom förbereder ju överklagan om jag förstått rätt? Som sagt, de här nya reglerna är ju bara kennelklubbens sätt att försöka kunna hålla utställningar fortfarande utan att bryta mot lagen.. Inget de ville ta fram utan mer var tvungna..Nu har jag läst lite på VDH:s hemsida, de är direkt negativa till de nya reglerna. Den här sidan blev läslig utan allt för många konstigheter översatt i Google Translate.
Dessutom finns det flera andra anlag än anlaget för blått som ger silver eller grå färg. Att hunden är grå eller silver har alltså inte ett smack med blått att göra.Men oj! Det där stämmer ju inte ens, merle leder ju inte till några andra hälsoproblem än dövhet och blindhet i dubbel upplaga… och blå färg har mig veterligen inte något med eksem (bara alopeci) eller hjärtsjukdom att göra, om de inte tänker blå = blå Dobermann men då är ju orsakssambandet ett annat. Tråkigt att de gör en helt ovetenskaplig tolkning bara för att det passar deras narrativ.
Jag tror att alla raser har specifika tester de vill ska göras. När du anmäler din hund till utställning och får bekräftelsen hemskickad får du även med ett dokument som behöver fyllas i av en veterinär. Detta dokument ser olika ut beroende på ras. Jag har sett det för Dvärgschnauzer då jag fick frågan från en person som var anmäld till en tysk utställning om det var något jag kunde fylla i och intyga. Vilket jag inte kunde då hunden inte hade gjort alla dessa undersökningar som krävdes (vem skulle betala 12.000 kr för en CT på en frisk hund liksom?).
Det konstiga är att jag ingenstans kunde hitta vilka tester som krävs av vilka raser när jag väl började googla.
Reglerna är tydligen olika för var i Tyskland utställningen är.Var hittar jag de tyska nya reglerna?
Gud vad krångligt!Reglerna är tydligen olika för var i Tyskland utställningen är.
Varje region har sin egen uppsättning regler och om jag förstod rätt så är det då veterinärer som satt upp kraven för vilka regler som ska gälla var.
Man får nog läsa och följa länkar för varje utställning skulle jag tro.
I texten står det dock uttryckligen att de inte kommer gå till rätten. Men att de med hjälp av sina sakkunniga ska kontakta myndigheten som bestämt hur den nya lagen ser ut.Ja, dom förbereder ju överklagan om jag förstått rätt? Som sagt, de här nya reglerna är ju bara kennelklubbens sätt att försöka kunna hålla utställningar fortfarande utan att bryta mot lagen.. Inget de ville ta fram utan mer var tvungna..
Jaha okej! Jag har inte läst texten du länkade, sorry. Bara läst diskussionerna på FBI texten står det dock uttryckligen att de inte kommer gå till rätten. Men att de med hjälp av sina sakkunniga ska kontakta myndigheten som bestämt hur den nya lagen ser ut.
devon rex ligger också i farozonen av exakt samma anledning. Tror inte heller att du får lov att avla på vita katter.Tyskland verkar lite underliga. Kattrasen Sphynx får inte ens födas upp därr, dåden inte har morrhår...