Nya tester

Nussikan

Trådstartare
Var hemma hos en uppfödarväninna i söndags och använde hennes katter som försökskaniner när jag skulle lära mig nya kameran, så här blev resultatet:

16010054.jpg

16010062.jpg

16010063.jpg

16010055.jpg

16010056.jpg

16010057.jpg

16010058.jpg

16010059.jpg

16010060.jpg

16010061.jpg

Tänkte jag skulle lägga ut några på hemsidan, vilka tycker ni blev bäst?

Sv: Nya tester

Jag gillar ettan tvåan och den sista. Fast jag hade velat ha en aning mer kontrast på dom två första

Ja på dom svartvita bilderna hade jag kameran inställd på "mjuk" och det blev lite för väl mjukt, men då vet jag det till nästa gång :)

Vilken söt padda! :love: Bilderna är fina men jag saknar lite skärpa, vet inte om skärpan försvunnit i efterbehandlingen eller om originalen också är oskarpa? Om du använder photoshop för att förminska bilderna, testa att applicera "oskarp mask" efter du förminskat dem (exempelvis värdena 500%, 0.2 px, 0 tröskelvärde, det brukar jag använda mig av). :)

/Erica

Ja visst är hon häftig!? Jag gillar ju inte paddor annars men hennes täckning tycker jag är grym :)

Ja jag blir inte riktigt klok på det, i kameran ser dom hur skarpa som helst ut men så fort man lägger över dom i datorn (innan man ens börjat skära och förminska) så försvinner en del av skärpan, jätte tråkigt.

Va söt,bild 2 är min favorit. Gillar svartvitt bäst. Tycker det är svårt att få till bra bilder på katter men du har ju verkligen lyckats.:rofl:

Jättefina bilder, men skärpan kunde vara bättre i vissa bilder. Men det är ju sånt man lär sig med tiden, varje kamera är unik :)

Vad har du för kamera?

Underbara bilder! Håller på och leta kattunge just nu och blir alldeles otålig och vill-ha-ig av så fina bilder.

Håller dock med om att de är lite oskarpa, digitala bilder behöver oftast (alltid) skärpas lite i efterhand, speciellt om de förminskas. Jag tog mig friheten att, som Cheeserica föreslog, skärpa några lite i Photoshop, fast jag tror jag använde andra inställningar, men skrot samma.

http://img.photobucket.com/albums/v471/voldeobum/sharpened1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v471/voldeobum/sharpened2.jpg

Det blev lite bättre, kanske överskärpte lite men sparade inte på bästa inställningen, så det jämnar väl ut sig.

Tack! Ja jag lär mig hela tiden :) Jag har en Nikon D40 så det är ju ingen proffskamera så några otroliga bilder kan man ju inte vänta sig, men jag ska helt klart jobba mer på skärpan :)

Det förstår jag, vad ska det bli för ras?

Ja det blev ju mycket bättre! Ska be min sambo visa mig lite mer hur man gör i photoshop, han är en fena på det ;)

Ja britter är himla fina! Fast ragdollens päls sköter sig själv så det behöver du inte tänka på :)

En brittisk korthår. Ville ha en ragdoll först, men måste vara realistisk och inse att all den där pälsen och jag, vi skulle inte alls vara kompisar efter ett tag. :D

Jag tror de som har britter har mer problem med päls än vad de flesta ragdollägare har. :D Britter är underbara, men "ökända" för att håra enormt. Mest av alla kanske? :D Ragdollens päls är silkig och väldigt lättskött - jag kammar i princip aldrig mina katter och de har aldrig haft en tova. I värsta fällningstider kan man behöva kamma lite så de inte slickar i sig all päls, men jag skulle tro att det är exakt samma med britterna. Så välj inte bort ragdollen p.g.a pälsen iaf! ;)

Nussikan - prova skärpa bilderna själv, inte behöver du sambons hjälp till det! :D I photoshop går du in på menyn Filter, sen väljer du Skärpa och Oskarp mask. Sen knappar du in värdena som jag skrev t.ex. (500% vilket är max, 0.2 px i radie och 0 i tröskelvärde). En sak man ska tänka på är att alltid lägga på skärpan SIST, dvs det allra sista man gör innan man sparar bilden, efter man förminskat, justerat färger osv. Titta även på verktyget nivåer/levels, finns under menyn Bild och sen "adjustments", vet ej vad det heter på svenska.

Tog mig friheten att låna din bild och justerade nivåerna (drog in den högraste pilen mot mitten så man får större kontrast mellan det ljusa och det mörka i bilden) samt lägga på oskarp mask med värdena ovan. Blir en stor skillnad tycker jag. :)

16010059.jpg

birma.jpg

/Erica

Tack för hjälpen! Nu behöver jag ju inte honom mer! :p

Jag testade lite, den översta bilden är orginal, på den mittersta har jag bara lagt på skärpa och på den understa både skärpa och kontrast, vad tycker du/ni?

16069887.jpg

16069888.jpg

16069889.jpg

Tack för hjälpen! Nu behöver jag ju inte honom mer! :p

Jag testade lite, den översta bilden är orginal, på den mittersta har jag bara lagt på skärpa och på den understa både skärpa och kontrast, vad tycker du/ni?

Bra jobbat! :) Jag tycker den sista är helt klart bäst! Du kan nog dock öka på kontrasten ytterligare lite till så det blir lite tryck i färgerna och inte så grådassigt. Men som sagt, enorm förbättring!

/Erica

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 115
Senast: Shilton
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 705
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar