Nya skor till hästen!

antiloop8

Trådstartare
:) Jag och min kompis satt och pratade om hur snedvriden denna världen måste vara. Allt går framåt UTOM hästskotillverkningen :crazy:
I flera tusen år har man använt sig av järnskor. Det verkar stå stilla. Visst har man hört om vissa som kommit med gummiskor men som inte blivit nån succé.
Vi funderade på en sån enkel lösning som: Silikon!
Hon har bott på Island och har haft massor med hästar, på deras gård så täckte de hovsprickor (på ridhästarna) men en slags padding som verkade fungera.

Nu satt vi och diskuterade om inte helt vanlig silikon skulle fungera. Ett lager som är ca ½ cm tjockt, som man smetar på där skon egentligen skulle suttit. Tänk man slipper ha dom helt barfota och man slipper dessutom sömhålen alt. sprickor.

Nå vad säger ni, skulle ni köpa silikon av oss för att tillverkar era egna "skor" till hästarna??

*Jenny i uppfinnartankar* :D :idea:

Sv: Nya skor till hästen!

Verkligen inte, det skulle ta bort det extremt viktiga glidmoment hästen behöver i hoven när den sätter ner den = kunna vålla skada på leder och ligament.

Dessutom finns det en uppsjö av olika sorters hovbeslag.

Nädå, vi skulle utveckla silikonet så att det skulle kunna glida lite oxå.

Det borde fungera om man modifierar silikon litegrann :)

suisyola: Jomen vi skulle ju göra en mer stärkande silikon! ;)

antiloop8 skrev:
:) I flera tusen år har man använt sig av järnskor. Det verkar stå stilla.

Intressant, har du referenser? Jag blev nämligen oerhört nyfiken, och mitt vetande är väldigt "luddigt"!

Järntillverkningen är väl ca 6000 år, men de första järnskorna till hästar var väl de romerska hipposandalerna och även om de är drygt ett per tusen år kan man väl inte påstå är särskilt lika våra hästskor???

I Sverige måste man väl fram till medeltiden för att hitta något som liknar dagens skor, men med rätt kraftiga halkar och/eller grepp??? Hade för mig att de tidigaste svenska är från vikingatiden???

När började man spika i hästfötterna??? Var började man??? Började man med hästar eller oxar???

den som säger att sko tekniken för hästar ej utvecklats och förändrats har missat en massa!
Idag finns det en mängd olika tekniker för att "formsy" skoning för att passa olika hästar med olika typer av hovar, behov och ev problem. Helt fashinerande om man läser på lite. Passa på att fråga din hovslagare någon gång när du ändå står där medan hästen skos... det brukar jag göra och det är en fashinerande värld rent ut sagt. Om man jämför med teknikerna och möjligheterna hovslagare i dag har jämfört med de som utbildades för 30 år sedan så är det fantastiskt! Att teknikerna sedan bygger på järn skon är ju en annan sak, men det bevisar väl bara att det funkar bra med järn, med alla möjligheter det trots allt erbjuder.

Med tanke på att en häst väger några hundratal kilo, och varje hov belastas med flera ton vid landning i galopp,så kan du glöma silikon.
Det har provats att tillverka hästskor i alla möjliga material.
En del satte eld på stallen ,pga av gnistbildning,andra blev för dyra i tillverkning,mycket för att hästhoven växer om den inte nöts i samma takt,och skos ofta,men de flesta håller inte för belastningen.
Hittills är maskintillverkade järnskor det billigaste slitskyddet för hästens hovar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är barfotaförespråkare, inte direkt för skor. Men jag måste ändå säga att ni fått lite om bakfoten!
Dels har man inte skott hästar i flera tusen år... men det har ju Lena_B redan tagit upp.

Men om jag skall försöka dra en enkel lista så finns numera minst:
1 gummisko som spikas fast
3-4 gummi/järnsko som limmas fast
PG-beslag, 2(?) olika modeller
5-8 olika modeller på metallskor som finns åtminstone i järn, aluminium och någon slags konstig legering som jag inte vet vad det är för metall. Dessa finns förutom i olika modeller även i olika tjocklekar.
Flappskor

Oups!!!
Bäst att gå in redan nu och säga att det var ju mer en rolig grej vi snackade om!
Vi pratade nämligen om att det var så dyrt med att sko hästen så då satt vi o gissade på bra lösningar, jag hade en lösning med sirap tex.

Men se inte detta så allvarligt, vi ska INTE göra några skor :D :D :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka