Nya skor på vintern?

nimbo4ever

Trådstartare
Ja hur gör ni på vintern om det är såhät mycket snö som det är nu, när ni verkar hovarna byter ni till nya skor då eller tar ni dom gamla o sätter på igen?

Vore kul att höra hur ni gör :)

Sv: Nya skor på vintern?

Sist hade hästen haft brodd hela perioden, så skorna var knappt slitna. Bytte broddarna som var slitna och använde samma skor igen:laugh:

Japp, samma skor på igen :) Och njuter av att både slippa sko var sjättevecka pga utslitna skor, och DESSUTOM kunna återanvända!

/Lotta, med en tung häst

Som övriga talare, är skorna fräscha nog för en ny period så åker de på igen. Så gör jag iofs på sommaren med, men de slite ju snabbare då så inte lika ofta man kan lägga om, och inte lika länge.

Här är bakskorna inne på tredje raka omgången, har 4 v intervall. Fram har ju bytts ut pga tappskor som är försvunna i snön, men annars skulle de kunnat läggas om lika många ggr.

Händer rätt ofta att skorna kan sitta 2 omgångar under vintern. På min unghäst som inte gör så mkt gick det att använda skorna en tredje gång. Rekord för oss !

Vi har snö längre perioder väldigt sällan så oftast är skorna slitna även om det inte är så mycket så byter vi alltid skorna, jag betalar inte för att min hovslagare ska jobba för att mina hästar ska vara så korrekta så möjligt i benen, och sen lägger på ett par (sned)slitna skor. Skorna är ju den lilla kostnaden i det hela.

Nu har vi dock haft konstant snö i över en månad och skorna är inte slitna alls, så när vi skor om nästa vecka åker gamlingens specialskor på igen eftersom det är massor med jobb med dem o de fortfarande är fräscha.

Unghästen som bara är omskodd en gång sen jag köpte honom fick då skorna omlagda eftersom han skoddes om tidigare när han skulle mätas, så när det är dags att sko igen snart blir det absolut nya skor.

Ingen skillnad mellan sommar och vinter. Funkar de gamla skorna så åker de på en vända till. Det händer i stort sett inte på sommaren men nuvarande häst men...

De skorna som slås på till vintern, med brodd och allt, åker oftast på igen även första skoningen utan brodd på våren. Förutsatt att de fortfarande passar, såklart.

Är det bra vinterunderlag med snö och is så slits ju skorna inte alls, utan bara brodden. Så mycket snö som det varit denna vinter så är förresten broddarna knappt slitna heller på min häst ännu. Billigt blir det! ;)

Min pålles skor blir oftast inte så slitna på vintern så dem brukar åka på en omgång till:)

jag betalar inte för att min hovslagare ska jobba för att mina hästar ska vara så korrekta så möjligt i benen, och sen lägger på ett par (sned)slitna skor.

Snedslitna skor skulle inte jag heller lägga på igen. Då är dom ju slitna.

De gamla åker på om de är ok annars byts de ut.
De byts också ibland för att hovis glömmer bort att han skulle sätta på de gamla igen ;)

Slitna skor byts alltid ut.

I regel så är ju hästarna broddade och då slits ju skorna inte så mycket.
Vi har aldrig behövt sko om våra pållar mitt i vintern. Skorna brukar kunna
sitta kvar minst en månad längre än vanligt pga broddarna.:bow:

Liknande trådar

Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
296
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
682
Senast: Badger
·
Kläder & Bli fin Behöver nya skor till vintern men vet inte vad jag ska ha. Är väldigt frusen så behöver skor som verkligen håller värmen samtidigt som...
2
Svar
26
· Visningar
1 350
Senast: Springer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar