Nya regeln om nosgrimmor

Status
Stängd för vidare inlägg.

valvis

Trådstartare
http://www.tidningenridsport.se/Article.aspx?m=45207&a=590780

Vad tycker ni. Jag vet inte om jag ska tycka det är bra eller dålig.
Jag har nästan allrid den nedre remmen på när vi tävla. Helt enkelt då hästarna oftast blir mycket heta med andra hästar på banan och jag då inte behöver göra så starka förhålningar utan lysna direkt.

Min känsla är att vi kommer har fler hästar som springer med gapande munnar och som går i mot i tävlingssituationer.

Jag förstå inte helt varför man är emot den nosgrimman. Ja det är en stark kombination men det är väll bättre att har ett starkare bett i visa situationer och inte slita hästen i munnen. En ryttare som rider på WR nivå bör kunna hantera den typen av bettsling.

Sv: Nya regeln om nosgrimmor

Men det borde ju bli FÖR skarpt?
Om man inte ens kan hålla sin häst på stångbett kanske man inte har på tävlingsbanan att göra?

Förstår inte varför man ens ska ha den kombinationen, eller ens varför man har snokrem på när man rider på halvstång? Det är ju egentligen värre tycker jag eftersom det inte finns något stopp som det finns på stångbettet....

Och för som inte tävla på den nivå. Tävlingshästarna har oftast väldigt mycket vilja och kan blir taggade och löp instinkten ta över i t.ex. en final med 6 hästar som galoppera. Då är det väll vänligare mot hästen att har ett skapare bett som hästen reagera direkt på en att slita den i munnen med ett vanlig tränsbett.

Alla mina hästar rids på vanlig bett hemma, men på tävling vill jag kunna få svar momentant utan stora hjälper i alla situationer. Hemma kan jag ju ta tillbaka och korrigera hästen det kan jag inte på tävling.

Och just ja samtliga av mina hästar går att rida på bara halsring hemma, men på tävling blir de för heta, hästarna vet att nu gäller det.

Det har inte med att göra att man inte kan hålla sin häst, det kan jag vill ja lova men det är ingen vacker syn på vanlig träns om hästen skulle börja springa ifrån.

Halvstänger och Pesoa vill jag inte heller se. Men jag tro de flesta domare kan nog håller med att det är betydlig fler mundskador på vanliga bett en islandsstången.

Pullargrimma kallas ibland för mexikansk nosgrimma. Antar att det är den som åsyftas. (Nosgrimma i form av ett kryss, sett framifrån.)

Jag förstår inte riktigt varför just den kombinationen skall förbjudas. Tycker isåfall man borde förbjuda alla typer av nosgrimmor om de är hårt spända (dvs verkar...). Eller hur kan snokremmen göra så mycket på just stången?

Och jag förstår inte varför just denna kombinationen gör att bettet blir skarpare?

Om det är så att hästen inte kan gapa för att komma ifrån brode väl remont också förbjudas? Eller!?

Och jag förstår inte varför just denna kombinationen gör att bettet blir skarpare?

Om det är så att hästen inte kan gapa för att komma ifrån brode väl remont också förbjudas? Eller!?

Remont få man inte har med stänger.

Igentligen är kombinations nosgrimman snällare då den fördela trycket mer.
Tyvärr är dock kunskapen om bett och nosgrimmor mycket liten, även på högt nivå inom Islandshästsporten.

När jag var och tävlade på Nordtyska mästerskapen frågade mig domaren vad det var för bett jag red på. Det var ett helt vanligt jaktkandar.

Samma tråd finns under nyheter varför jag föreslår att diskussionen fortsätter där.

Boj/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
M
Träning Ja, jag kan ju skriva lite om bakgrunden i fall det kan vara till nån hjälp. Jag köpte mitt islandssto för snart ett och ett halvt år...
2
Svar
20
· Visningar
1 939
Senast: Galina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar