Nya mattider!

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emci

Min son är snart 7 månader och har hittils ätit varannan timme på dan. Det är jag som har bestämt mattiderna och inte han! Vet att det egentligen är fel att göra så men jag har väl ett för stort kontrollbehov. Det var nämligen en barnmorska på BB som skrämde upp mig lite att det var viktigt att de åt tätt annars så växte de inte som de skulle osv. Det är väl kanske därför som jag inte har vågat överlåta det hela på min son att bestämma mattiderna!

Men nu när han mer och mer går över på vanlig mat så skulle jag gärna vilja följa de menyförslagen som man kan läsa om i barnböcker dvs ca 5 mål om dan! Där är ju då frukost, mellanmål, middag, mellanmål och till sist kvällmålet. Där står vad de olika målet tex kan innehålla men inte vilka tider.
Är det nån som kan berätta hur era matdagar ser ut! HUr dags är det första målet och när äts det sista mm.
Skulle bli jätteglad om ni ville dela era erfarenheter ang detta med mig! Känner mig en aning vilsen och vill ju att min son ska ha det så bra som möjligt!
 
Sv: Nya mattider!

När mina var 7-8 månader ammade jag dem som förut men i takt med att de fick smaka på mat så satt de också med vid våra måltider och fick smaka det som var barnvänligt där.

Bröstmjölken är ju perfekt bas och mellanmål ! Enklast är att fortsätta att amma men att också erbjuda mat när ni andra äter, så minskar ammandet automatiskt när han äter mer mat :)
 
Sv: Nya mattider!

När mina var i den ålder såg det ut ungefär så här:

06.00: Välling 220 ml
08.30: Frukost gröt och macka
10.30: Mellis macka eller kex och dricka
12.00: LUnch hemmalagad mat motsvarande 1 stor barnmatsburk.
13.00: Välling 220 ml och sedan sova
15.00: Frukt
17.00: Middag motsvarande 1½ stor barnmatsburk
19.00: Välling 280 ml

Som du ser så har mina alltid ätit betydligt mycket mer än alla matsedlar i världen.

Medans de ammade eller åt ersättning så var det mat varannan timme. Ersättning åt de 220 ml ungefär var tredje timme.

När de var 1-2 månader gammla så åt de 220 ml ersättning från 3 månader varannan timme
 
Sv: Nya mattider!

Min skulle gärna också äta så där mkt - men då kommer det KONSTANT ut i andra änden :o så det känns lite onödigt :D
 
Sv: Nya mattider!

Tack för svaren!
Så här hade jag tänkt lägga upp min matning. Vill gärna höra vad ni tycker om denna mat meny:
06,00 Amning
9,00 Gröt och amning
12,30 En hel barnmatsburk samt efterrätt och sen amning
16,00 gröt eller välling och amning
19,00 välling eller gröt och amning

Min son är van vid annan mat sen han var 5.5 månader gammal och äter nbåde gröt, välling och burkbarnmat mycket bra!
 
Sv: Nya mattider!

Du kan gott ha ett eller flera mellanmål med "bara" amning om du vill fortsätta ett tag till med amningen alltså. Annars är risken att mjölkproduktionen dyker nedåt eftersom han bara småsnuttar lite om han redan är mätt - och då inte heller får den nyttigaste "sista" mjölken.

Eller amma före något mål.

Behöver han inte äta efter 19 eller ammar du mera senare?

(avundsjuk)
 
Sv: Nya mattider!

Nja, efter 19.00 är det ju tänkt att han ska sova, eller tänkt kanske är fel ord, rättare sagt en förhoppning att han kanske möjligtvis vill sova då:cool: .
Sen äter han ju ett par gånger på natten också!
Är lite delad ifrågan om jag vill fortsätta amma eller ej!
Visst skulle det vara mycket skönt att slippa amningen men samtidigt är det skönt att ha lite backup om han skulle strula med den vanliga maten som han gör ibland!
Nästan alla jag känner som har barn i dena här åldern ammar knappt inte längre, på sin höjd ammad de nån enstaka gång om dan!
Kan väl märka nu att min son inte längre verkar bli lika mätt längre av bröstmjölken även om han dricker mycket!
 
Sv: Nya mattider!

...och nästan alla jag känner ammar mer än ett år :)

Det är ju jättepraktiskt att ha mat i brösten om barnet blir sjukt, man är ute och reser, man inte orkar gå upp och fixa annan frukost tidigt på morgonen :angel: etc etc.

Min första avvande sig själv när han var ett och ett halvt, då var tutten HELT ointressant trots att alltid fått så mkt han velat ha.

Nu med tvåan som är 11mån ammar jag bara en eller två ggr om dagen (alltid på morgonen :angel: ) men det är fortfarande mysigt för honom. Jag skulle gärna sluta av egna medicinska skäl (behöver eg medicin som inte får tas under amning) men ska ge honom ett år iaf.

De är ju bara små en gång, om man har mjölk så kan man väl bjuda på det i det rekommenderade första året?

Varför skulle man sluta vid 7 mån, vad anger dina bekanta för skäl till det?

Ett tips är förresten att ge gröt och en halv banan på kvällsmålet, det kan knocka dem ganska länge :cool:
 
Sv: Nya mattider!

Vi provade att ge honom gröt det sista målet innan han la sig men det hjälpte inte!
Mosade du banen ihopa med gröten eller hade du den bredvid? Hur mycket gröt gav du då! Vi brukar göra en st barnportion dvs 1 dl vatten och 3/4 dl grötpulver!
Vet inte varför mina kmpisar inte ammade längre, de ville väl ha sin frihet eller nåt??!
 
Sv: Nya mattider!

Jag tycker amningen GER frihet, jag har så svårt att komma ihåg allt man måste ha med när man ska mecka annan mat :D :angel:

När de är så stora (7 mån) kan man ju ändå ta ledigt en halv dag utan problem. :bow: Nu vid 11 mån kan jag ta lika mkt ledigt utan att få mjölkstockning som jag hade kunnat utan amningen, det som begränsar är om den lille blir otrygg och superklängig vilket man undviker om man inte är bort mer än max ett dygn. Han är ju jättetrygg med sin pappa men det blir ändå mammabrist om jag är borta för länge. Så jag har helt enkelt valt att inte vara borta, det är så kort tid man är "oumbärlig" :cool:

Vidar fick typ 1½-2 dl färdig gröt (minns inte hur mkt pulver det är) och ½ mosad banan, först ihopblandat men det gick lika bra var för sig.

Och sen tutten då ! Men då hade han ju inte ätit ALLS innan, så det var ju en jättestor "chock" för lilla bröstmjölksmagen! Har din ätit i flera månader kan han säkert äta så mkt han orkar.
 
Sv: Nya mattider!

*knapphugg*
Är det ingen som kokar egen gröt och lagar egen mat åt bebisar nuförtiden?
Varför betala dyrt för pulver när det finns havregryn?
 
Sv: Nya mattider!

här på bvc rekomenderas att helst inte göra gröten själv för den i affären är bäst o innehåller det som barn behöver. Står även i en bok om barnmat som jag har.
Nu är ju sonen så liten än så vi har inte börjat med gröt.

Hade tänkt att laga hans mat själv så mycket det går sedan,han får lite smakportioner och de gör jag själv,känns som rena rånet att pröjsa 7 spänn för en burk med mosad potatis & lite majs.

Mvh Zaria
 
Sv: Nya mattider!

den allra första gröten gjorde vi på färdigt pulver, den blir slätare och är vitaminberikad.

Men sen håller jag med, våra bebisar har ätit av vår egen mat från början - kanske inte allt men alltid finns det något bebisvänligt på bordet.

Barnmatsburkar har jag som nödlösning till 4-åringen när vi vuxna inte hinner fixa regelbunden mat, superbra med de där stora "aktiva barn-burkarna" som sonen älskar att äta kalla i bilen :angel:
 
Sv: Nya mattider!

hej
jag har också en liten kille som är 7 månader. Sist jag var på bvc sa de att nu skulle han få gröt 2 ggr per dag middag 2 ggr per dag och välling en...men så har vi inte börjat än, han äter så här, jag ammar inte alls längre, utan det är ersättning han får.
07 220 ml ersättning, liten smörgås
10 gröt och fruktpure
13 middag, en stor burk, motsvarande, lagar mest maten själv
16 kvällsmat, gröt eller lagad middag, lika mkt som 13 målet och frukt
19 havrevälling 250 ml, sen sover han tills 07.

Han äter all mat som vi äter, vi har ju anpassat oss lite, ingen stekt mat just nu, och ingen salt i maten, resten äter han med god aptit.
Tycker att det är svårt att klura med mattider så att det ska passa en egna , trevligt att äta tillsammans, men det läser väl sig så småningom :)
 
Sv: Nya mattider!

TYcker din matning låter bra om han får fri tillgång till bröstet där mellan.

jag älskar att amma när det fungerar som det gjorde med den sista. TYvärr tvingades jag pga sjukdom sluta när han var 8 månader och det grämmer mig fortfarande trots att det är 8 månader sedan nu.
 
Sv: Nya mattider!

mimmipigg skrev:
*knapphugg*
Är det ingen som kokar egen gröt och lagar egen mat åt bebisar nuförtiden?
Varför betala dyrt för pulver när det finns havregryn?
Min äldsta älskade mannagrynsgröt så han åt ingen barngröt alls. De andra har inte ätit hemmagjord gröt. Däremot har alla ratat barnmatsbrukar så där har det bara gällt att laga egen mat. Till min stora glädje.:)
 
Sv: Nya mattider!

Min matmeny är så som den ser ut och inte mer!
Min son har inte fri tillgång på bröstmjölk pga att han inte vill! Han gillar inte att bli ammad så där värst mycket. Man får nästan hålla fast honom de första minuterna av amningen så han ligger kvar och äter. Annars försöker han slingra bort sig. Han behöver liksom få ett par minuter på sig varje gång för att få smak på mjölken sen kan han lungt ligga kvar och äta! Ibland vill han inte alls och slutar ganska snart andra gånger kan han ligga kvar en halvtimme!
 
Sv: Nya mattider!

i den åldern så kunde jag bara amma Emma liggandes i sängen och max 5 min om hon inte halvsov... fast jag ammar ju ofta... nu kan jag amma henne i knät (10 mån) men hon äter fortfarande max 5 min... effektiv liten tjej :love:
 
Sv: Nya mattider!

det rekomenderas att man sa ge berikad barngröt - fast det följer inte Emma såklart :angel: , hon gillar mycket bättre hemkokt på fiberhavregryn och solrosfrön (om hon äter gröt alls)... inget av mina två barn har ätit burkmat, båda har dessutom avskytt pureer - med 2:a började jag med bitar på en gång nästan och det är bara hemlagat som gäller
 
Sv: Nya mattider!

Alltså, de flesta verkar tro att barn "behöver" köpegröten för att den är järnberikad. Många BVC-sköterksor ger ju också föräldrarna den rekommendationen. Men enligt min erfarenhet är det inte många barnläkare eller dietister som håller med om det skulle vara nödvändigt att köpa pulvergröt - det ska mycket till för att ett barn ska få järnbrist.

Vi har struntat i industrigröten, istället kokar jag gröt på finfördelade havregryn samt hirs (järnrikt) och serverar med hemgjord puré på torkade aprikoser (också järnrikt). Sonen (snart nio månader) älskar denna gröt, och det är billigt och komjölksfritt :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp