Nominous
Trådstartare
Den träder i kraft 19 januari 2013.
Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25 ton.
Som jag förstått innan så gäller det endast de tunga bilarna. Alltså att på bara B-kort med tilläggskod 96( som betyder att du gjort uppkörning för tyngre behörighet men är inte BE, man slipper teorin) så måste släpet fortfarande väga under bilens tjönstevikt som det är idag. Enda skillnaden på tilläggskod 96 (de nya reglerna) är att man får köra en bil som väger 2 ton med ett släp som väger 2 ton som exempel, men inte en bil som väger 2 ton med ett släp som väger 2,1 ton (fortfarande under 4,25 ton) pga att släpet väger mer än bilens tjänstevikt.
Men så idag hittade jag detta:'
Saxat från Regeringskanslites hemsida.
Har sökt och sökt men hittar inte vad som gäller ang bilens tjänstevikt kontra släpets totvikt på de nya reglerna. Någon som vet??
Och diskussion om att man lika gärna kan ta BE om man ska köra upp för tilläggskod 96 behöver vi inte ta. Det är inte det jag undrar över.
Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25 ton.
Som jag förstått innan så gäller det endast de tunga bilarna. Alltså att på bara B-kort med tilläggskod 96( som betyder att du gjort uppkörning för tyngre behörighet men är inte BE, man slipper teorin) så måste släpet fortfarande väga under bilens tjönstevikt som det är idag. Enda skillnaden på tilläggskod 96 (de nya reglerna) är att man får köra en bil som väger 2 ton med ett släp som väger 2 ton som exempel, men inte en bil som väger 2 ton med ett släp som väger 2,1 ton (fortfarande under 4,25 ton) pga att släpet väger mer än bilens tjänstevikt.
Men så idag hittade jag detta:'
Sammanfattning
Det tredje körkortsdirektivet (2006/126/EG) kommer att medföra vissa förändringar av reglerna om att få dra en släpvagn med stöd av ett B-körkort. Den som har ett B-körkort kompletterat med utbildning och/eller genomfört körprov ska kunna köra en kombination av dragbil och släp som överstiger dagens begränsning på 3 500 kg och kommer att få köra en kombination med en sammantagen totalvikt om 4 250 kg. Dagens begränsningsregel för släpets totalvikt till att högst uppgå till dragbilens tjänstevikt kommer också att slopas. De nya bestämmelserna ska enligt direktivet antas senast 2011 och börja tillämpas den 19 januari 2013. Vid den senare tidpunkten ska också det nu gällande andra körkortsdirektivet upphöra att gälla.
Saxat från Regeringskanslites hemsida.
Har sökt och sökt men hittar inte vad som gäller ang bilens tjänstevikt kontra släpets totvikt på de nya reglerna. Någon som vet??
Och diskussion om att man lika gärna kan ta BE om man ska köra upp för tilläggskod 96 behöver vi inte ta. Det är inte det jag undrar över.