Nya gödselhanterings regler

A

aabbccdd

Ögnade igenom pappas ATL och såg att nu efter nyår kommer det nya regler för gödselhantering.

Har inte läst igenom det så noga men man kommer inte att få sprida gödsel på hösten på vallen. Beroende på vad du odlar så kan man få sprida fram till den 1e November (inte 1e December som innan). Många bönder kommer nu att behöva utöka lagringskapaciteten för stallgödsel.

Om jag inte får sprida min stallgödsel på hösten kommer jag att behöva bygga ut gödselplattan.

Jag har inte fått någon information hem i brevlådan, det är ju inte alla som läser ATL.

Någon annan som vet något mera?

Sv: Nya gödselhanterings regler

Är detta egentligen ett stort bekymmer för Sveriges bönder? i stora delar av landet är det ju snö i november och rätt så kallt i december. Här i nedre delen av Sverige (som Sthlm är ) har iallafall våra bönder redan spridit och plöjt ner gödslet i oktober månad.

Det verkade så för många bönder behöver bygga ut så de får mer förvarings kapacitet. Tror att på vall kan man endast lägga ut gödsel på våren. Det blir nog ett stort problem för många häststall. Innan skulle man ha kapacitet att lagra gödseln i 6 månader men nu behöver man kapacitet för 1 år. För min egen del kommer det att innebära problem.

Hittar inget på ATL:s hemsida - men gäller det bara vall? Inte all åkermark?

Edit: Letat på Jordbruksverkets hemsida. Hittar inga nyhetsrubriker, dock information om att stallgödsel som sprids under vintern ska brukas ner inom 12 timmar. Det gäller således inte all åkermark.

Letar vidare angående vall.

Senast ändrad:

Aha, här var det:

"Nya gödslingsregler från årsskiftet
Från och med årsskiftet förstärks reglerna för lagring och spridning av gödsel. Det är främst lantbrukarna i södra Sverige, inom det så kallade nitratkänsliga området, som kommer att beröras. Här beskriver vi en del av de förändringar som genomförs på grund av EU:s nitratdirektiv.

Spridningsförbud under vintern
Spridningsförbudet för mineralgödsel och stallgödsel i det nitratkänsliga området kommer att utökas till att gälla 1 december till 28 februari men under november är spridning av vissa typer av fastgödsel dock tillåten.

Begränsningar i spridningen under hösten
I Blekinge, Skåne och Halland får stallgödsel och andra organiska gödselmedel mellan 1 augusti och 31 oktober bara spridas i växande gröda eller inför sådd av höstoljeväxter. På lerjordar med mer än 15 procent lerhalt får gödsel även spridas inför höstsådd av säd. I övriga nitratkänsliga områden får stallgödsel och andra organiska gödselmedel mellan 1 augusti och 31 oktober bara spridas i växande gröda eller inför höstsådd."

Saxat från SJV

Men om du bara sprider gödsel på vallen på våren kan det ju inte vara ett problem att sista spridningsdatum flyttas från december till november?

Jag sprider både på våren och hösten för annars har jag inte tillräcklig plats.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka