Nya ägarna har förvändlat hästen till en ohanterbar fetknopp!

P

pompadur

För 2 år sedan sålde jag min valack till två tjejer som skulle dela på honom. För en månad sedan frågade dom mig om jag ville bli medryttare på honom, sagt och gjort! Allting är bra - hästen verkar ha det bra, ägarna är väldigt snälla, stallet ok etc... MEN hästen har blivit så FET :eek: till o med mina föräldrar, helt utan hästvana, lade märke till det när dom följde med till stallet.

Och utrustningen är osmörjd (till och med "min" dyra sadel :mad: ), schabraket byts inte, smutsigt i boxen (inte i torvet men vattenkopp, krubba)... och hästen är pigg som X2000. Stallägaren sa att ägarna "mesrider" lite då dom är rädda att han ska sticka då han är rätt energisk. Hästkraken behöver bara mer motion så fixar det sig, det vet jag! Och inte blir det bättre av allt kraftfoder han tillåts klämma i sig :confused:

Och att banta honom själv är inget alternativ då jag rider honom 1-2 gånger i veckan bara.

Han är ju inte misskött, inte alls, men ovan nämnda saker bekymrar mig :( Hur säger man till ägarna utan att verka som en översittare som tror sig veta bäst bara för att jag ägt hästen tidigare?

Sv: Nya ägarna har förvändlat hästen till en ohanterbar fetknopp!

Du har sålt hästen. Hur de sköter utrustningen har du inte med att göra.

Håller faktiskt med em-pirre, har du sålt hästen så är den såld och nya ägarna bestämmer hur den och utrustningen ska skötas. Hästen lider inte av att det är smutsigt i hörnen även om det drar ner totalintrycket enligt oss människor. Fast är du medryttare så är det säkert tänkt att du både ska motionera hästen och så får du säkert både putsa och städa så mycket du vill och ingen lär ta illa upp om du frågar om det finns schabrak att byta till för det som finns är svettigt/smutsigt.

Jag är lite inne på Angels spår... Men om du är medryttare så kan ju en del skötsel ingå, beroende på vad man kommit fram till. Men jag skulle passa mig för att göra för mkt då de nya ägarna kan ta det som att du tycker att de inte sköter hästen bra nog (även om det är så), och då kommer de förmodligen sätta sig på tvären.

Föreslår SNYGGT grejer i allmänhet som skulle förbättra. Det kan vara väldigt känsligt det här med att andra säger åt en hur man ska sköta hästen :o

Svårt det där!
Som övriga svarat, sålt är sålt tyvärr. Och vad gäller utrustningen hade jag inte lagt nåt krut på den alls. Det är i det hela taget materiella saker..

Däremot är det ju oroande om han är ohälsosamt fet!

'behöver han verkligen så mycket kraftfoder när han är så pigg och inte rids speciellt hårt' - kanske?

Jag hade nog sagt något i stil med "Oj vad pigg han är, när han var det sist så testade jag att dra ner drastiskt på kraftfodret, det blev en stooor skillnad!" Med en glad ton och menat som ett bra tips istället för kritik så tycker jag inte dom bör ta åt sig :) Och drar dom ner på kraftfodret så kanske dom dels vågar rida honom, plus att han minskar i vikt. Flera flugor i en smäll ;)

Ang hästens hull, foder och träning kan du ju försöka tipsa nuvarande ägarna och hoppas på att de tar till sig hjälpen. Men vad spelar det dig för roll hur de sköter utrustningen? Du kan ju såklart putsa på den själv när du har hand om hästen, men i övrigt får du släppa det och inse att det inte är din häst och dina saker längre.

Att hästenär fet tycker jag gott du kan påpeka och att allt det kraftfoder han får troligtvis är en bidragande orsak och att detta i sin tur kanb göra hästen onödigt laddad. Resten kvittar nog för pålles del :)

Säg när du har ridit -oj vad pigg han var! Får han kraftfoder eller? För det blir han jättepigg av... Då kanske de börjar fundera och kanske kommer fram till att de ska dra ner. Du kanske också kan prata med hovslagaren i smyg om hästens ohälsosamma fetma, då kan hen kanske ta upp risken för att hästen får fång och att hen säger åt dem att banta hästen. Det brukar ta mer när någon proffesionell säger det än om du gör det för då tycker de nog att du lägger dej i.
Vad gäller smörjningen så fråga om du kan få smörja eftersom du tycker att det är roligt. Det säger de säkert inte nej till. Samma med krubban och vattenkoppen, du kan ju fråga om det är okej eller så gör du det ändå och säger de något så säg bara att du trodde att det ingick i mockningen att göra det.

Men, var försiktig och tänk på att hästen är ju faktiskt inte din längre. De nya ägarna bestämmer hur det ska vara hur jobbigt du än tycker att det är. Risken finns ju att de inte vill ha dej som medryttare längre om du lägger dej i för mycket.

Men om ägarna tycker att den är lite väl het, och ser det som ett problem, då kanske du kan erbjuda dina erfarenheter som hjälp?
Typ: "Om ni tycker att han är lite het så kan vi ju testa att dra ner lite på kraftfodret och att vi börjar rida honom lite hårdare, det funkade för mig när jag hade honom :idea:"

Jag hade nog (tyvärr) hävt ur mig "Men så fet han är!". Därför skulle jag nog inte gå med på att vara medryttare på en fd egen häst. Skulle ha svårt att komma ihåg att jag inte har nåt att säga till om...

Du har sålt hästen. Hur de sköter utrustningen har du inte med att göra.

Håller med dig,, tidigare ägare har bara inte med hur utrustningen sköts utan även hur hästen sköts så länge den sköts.

Har aldrig hört talas om en hästägare som sålt sin häst för att senare velat bli medryttare på den...

Vad som en person anses som fet kan en annan person anses som smal eftersom det är helt personligt objekivt individuellt.

Kom plötsligt att tänka på en hästägare som ansåg sig som jättefet, 170 lång och vägde 48 kg..

Kan förstå att det inte är roligt att se för dig :/ får man fråga varför du sålde honom?

Jag hade nog, ärligt talat ifrågasatt varför han fick för mycket mat/för lite motion? Kanske vet ägarna inte om hur det där funkar (man hoppas ju att dem gör det men det vet man aldrig). Säg det bara och ifrågasätt på ett fint sätt, som medryttare har du ju faktiskt rätt att fråga saker om hästen du hjälper till på. Sen är det klart att du säkerligen får putsa utrustningen men jag tycker att det egentligen är deras plikt att faktiskt sköta sånt! Tycker synd om dig :/

Han har alltid haft lätt att få skav, därför har jag varit noggrann att ha smörjt och mjukt träns. Lika dant med ett rent schabrak/vojlock.

Jag sålde honom på grund av övergång till storhäst

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Efter att ha läst alla inlägg om att det spelar ingen roll ifall utrustningen sköts eller inte, så undrar jag hur 17 NI sköter eran utrustning ? ? ?

Att sköta om utrustningen är precis lika viktigt för hästens skull som allt annat.
För om utrustningen inte är välskött kan den dels ge skav som kan ge upphov till extremt svårläkta sår och infektioner och dels kan den gå sönder och utsätta både häst och ryttare för skador.

Va ? Bara för man sålt en sak så ska man inte få ha rätt att ha åsikter ? Jag skulle då verkligen säga till oavsett om jag sålt hästen om den har skitig utrustning, skitig box, är ett fetto. Varför skulle jag blunda för det ?? Sålt är sålt säger de flesta..jaha, om nu ens sålda häst skulle misskötas..ska jag då bara hålla käften bara för jag sålt den och nya ägarens skötsel ska inte jag lägga mig i ??

Struntprat. VILL jag ha åsikter, då har jag åsikter oavsett om sålt är sålt.

Skulle hästen misskötas skulle jag antingen anmäla eller ta kontakt med den ansvariga.

Risken med att komma med en massa "jag vet bäst" är att man plötsligt inte mer får ha kontakt med hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka