Googla ränta-på-ränta effekt, finns mycket om det.Försöker återigen ta tag i det här med att göra ngt annat än att spara på hög i min sparbank (jättedålig affär i längden) och har letar konton att ha buffert på. Hittar några med 1 % ränta som högst och ngn har att räntan betalas ut årsvis och ngn har att "räntan kapitaliseras månadsvis" - är det ngt skillnad i slutändan?
(Ja, jag fattar noll av ekonomiskt språk vilket såklart är dumt, men tydligen blir det inte bättre trots att jag försöker googla och läsa på, så förklara gärna med enkla ord och som om jag vore 5 år )
När räntan betalas ut varje månad ökar den summan du får ränta på med motsvarande pengar. När du får räntan utbetald årsvis missar du de pengarna. Så allt annat lika (ränta i %, fria uttag, insättningsgaranti) så är ränta utbetald varje månad lite bättre.
Men 1% ränta är fortfarande lägre än förväntad inflation, 2%. Om du orkar och vill så försök läs mer om sparande i fonder, särskilt om du tänker att du sparar på lite längre sikt, mer än 3-5 år.