Ny sele - hjälp med inpassning tack!

mazariin

Trådstartare
Nu har jag äntligen bytt ut travselen mot en bröstsele, som jag dessutom hittade till ett riktigt bra pris begagnat! :banana: Som en liten överraskning visade det sig vara en i stl cob när jag öppnade paketet, men tycker det mesta sitter helt ok ändå! Det jag är lite fundersam över är bakselen, känns som att remmen som går över korset hamnar lite långt bak (plus att min häst har ett rätt så sluttande kors :p), men kanske den hålls på plats ändå när han är förspänd eller vad tror ni?

Övriga kommentarer om inpassningen? Tar gärna emot alla tips jag kan få! :bow: Och ja, huvudlaget kommer antagligen inte att användas då det var i minsta laget, måste se om jag får det utspänt tillräckligt mycket (slängde bara på allt som hastigast idag). Men ifall det funkar, hur ska skygglapparna sitta? Har aldrig kört med såna förr.

33036512.jpg

33036515.jpg

33036516.jpg

33036513.jpg

33036514.jpg

Sv: Ny sele - hjälp med inpassning tack!

Överlag så tycker jag att det ser rätt bra ut :)

Justering av bröstan kanske du får göra lite när hästen är i drag, men så är det ju näsan alltid och inte heller särskilt krångligt. Hur sitter bakselen i ryggstycket? Går det inte att flytta den lite framåt så att du får upp bakselen mer på korsets högsta punkt? Iofs så tycker jag inte att den sitter så illa, lite-lite bakom korsets högsta punkt bara.
Skygglapparna ska sitta med 2/3 över mitten på ögat och 1/3 under ögat, så som de sitter nu så sitter de för långt ned. Går de att ta av från sidostyckena eller är de fasta?

Lägg bakselen uppepå ryggstycket, mellan hällorna, och lås den med remmen över. Lite svårt att förklara men på bilden ser det ut som att du har lagt bakselen under ryggstycket. Då borde du kunna lägga remmen lite längre fram så den stannar där också.

Bröstan tycker jag är knepig att få rätt. Här är en bild hur jag hade bröstan med travselen, ser det ok ut? Tycker inte han har överdrivet mycket plats för en brösta.

32937396.jpg

Bakselen sitter inte alls i ryggstycket. Tror det är tänkt att man ska ha den mellan ryggstycket och "flärpen" som blir över från svanskappan (finns många öglor så det skulle vara lätt att justera) men eftersom jag har ryggstycket i sista hålet blev det ingen flärp över.. :crazy: Tror att bakselen skulle ligga stadigare om man åtminstone fick den över "höftknölarna", får se om det är möjligt när jag spänner för.. Annars måste jag väl göra nån alternativ lösning för att fästa bakselen i ryggstycket (typ balsnöre... :angel:).

Ah okej, ska prova pilla med huvudlaget idag och se om jag får lapparna att sitta rätt! Tror det kan bli svårt dock då hela huvudlaget är i minsta laget åt honom. Skygglapparna sitter fast i sidostyckena, tyvärr.

Jo det skulle säkert fungera, men som sagt så finns det ingen rem att sätta över eftersom svanskappan är utspänd till sista hålet! :p

Hm.. Kanske kan förlänga remmen med en rem till eller sätta en annan rem att låsa med? :)

Eltejp är väldigt underskattat ;)

Jag har flera ggr gjort hällor av just eltejp som jag lagt i flera lager med klistersidan mot varandra och sedan tejpat fast hällan med ett till lager tejp. Det ser bra mkt prydligare ut än att knyta runt ett balsnöre :)

Ja just det, att jag inte tänkte på eltejp! Har eltejp på lokselen för några remmar som tömmarna fastnar i annars. Bra grejer, nästan som silvertejp!

Tack för tipsen båda två! Idag ska vi försöka komma iväg på en provtur. :)

Så här ser det ut framför kärran, något ni tycker behöver ändras på? Bakselen är knepig då den är aningen för liten, men kanske det kan funka ändå.

33047561.jpg

33047562.jpg

Skönt att höra. :D Är lite fundersam om jag borde spänna draglinorna ett hål eller inte, tycker dom hänger och slänger en massa i traven (men det kanske dom ska?) men när han står still/skrittar tycker jag dragläget verkar bra. Knepigt!

Liknande trådar

C
Körning Har en Varmblodig travarvalack på 8 år, 160 cm hög och normal-grovtbyggd som används som ridhäst och tävlas inom distansen. Har varit...
Svar
9
· Visningar
1 438
Senast: Abrax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur