Ny sadel vid inridning?

J

Jeeves

Har ett litet värdsligt problem. P g a olika anledningar så har jag 1; en härligt, lagom insutten Passier Optimum dressyr sadel alltså + sadel nr.2; en i stort sett sprillans ny Stübben MF special hopp.

Nu ska lillen sadelvänjas och till vintern sittas in - vilken sadel är lämpligast egentligen? Passieren är mjukare men DYR om ngt händer och då som sagt en dressyrmodell. Stübbensadeln är fortfarande hård, inte fullt så dyr, men dock. Båda sadlarna har jag tänkt behålla och modifiera efter hästen om det behövs, men vilken hade ni valt som första sadel? Och motivera gärna varför!

Sv: Ny sadel vid inridning?

Jag hade nog köpt en äldre sadel. En unghäst ska inte sittas på så långa stunder att ryttarens komfort bör prioriteras, däremot bör sadelns passform på hästen anses som mkt viktig för att ge hästen en positiv inställning till sadlar.

Näsdta fundering... Är inte Passier ganska raka i bommen? Hade för mig det i alla fall, för Stübben MF Special är MKT svängda... Tror inte att de sadlarna kan ligga bra på samma häst?

Det är omöjligt att säga för tillfället om det kommer att funka med dessa båda sadlar, det får framtiden visa. Han är långtifrån färdigväxt än förstås. Jag anser inte att Passieren är så rak, den är rätt "normal", däremot håller jag med om att Stübben är svängd.

Jag lyckade utmärkt till min gamla häst att använda båda dessa modeller. ÅNGRAR att jag sålde min gamla MF special, alldeles för billigt dessutom... Just den modellen på sadel har jag använt till flera unghästar vid inridning och den har passat till många. Sen är jag av den gamla stammen kanske, jag använder lammullspad eller inlägg av andra slag under den tid hästen växer och musklar sig. Hålla på och köpa ny sadel varje gång hästen musklar sig eller faller ur lite det funkar inte. Men där finns det många olika åsikter förstås, vad som är rätt eller fel kan man ju tvista om.

Passieren går att värma om i bommen så vidden är justerbar. Tittar jag på de båda nu så tycker jag spontant att hoppsadeln ligger bäst, men den är så förbenat hård! Kan man hyra ut sin sadel för uppmjukning tro:angel:

Hur ser du på det här med dressyr versus hopp modell vid inridning förresten?

Jag har ridit in i lite av varje. Allroundsadel på en. Hoppsadel på två och westernsadel på någon. Även lagt på dressyrsadel tidigt. Viktigast är att jag kännewr att jag sitter stadigt och balanserat i sadeln som passar hästen. sen får den se ut ungefär hur som helst...

Hmm, det lutar åt dressyrsadeln faktiskt, när det är dags att sitta upp i a f. Det får bli hoppsadel under tillvänjningen och sen får jag väl be på mina bara knän att någon i den nära bekantskapskretsen vill låna min hoppsadel i något halvår o mjuka upp den:crazy:

Jag tycker två saker är viktiga, det ena är att sadeln ligger så pass bra att den inte klämmer, snurrar eller glider, dvs hästen ska tycka det är positivt och inte bli rädd för att sadeln rör sig för mycket vid en brall, dels ska du känna dig trygg i sadeln så du inte blir rädd vid plötsliga brall;)
Min nya häst har nämligen ingen standard rygg, och jag har haft svårt att hitta en "billig inridningssadel" som ofta rekommenderas, och fick en del problem efter att en sådan helt enkelt snurrade ett par gånger...(trots brösta och förbygel)
Både jag och hästen spände oss och väntade på att den skulle börja glida.
Nu har jag en ny hoppsadel som sitter kalas och det känns tryggt både för hästen och mig.

Vi har köpt en bättre begangnad sadel till vår 2-åring. En allround mot hopp(County), varken djup och inte så högt bakvalv. Redan insutten. Jättefin. Och skön att sitta i. Ligger också bra på hästen. En sprillans ny sadel satsar jag på att köpa när lillkillen satt muskler och vuxit till sig mer. :)

Jag hade tagit den jag trivs bäst i /sitter bäst i. Har själv en allround mot hopp (Prestige Marco Polo) som jag bara ÄLSKAR:love: :love:
Innan det använde jag min gamla Hubertus Flexline (allround), mest för att den var så otroligt skön. Har aldrig testat dressyrsadel vid inridning (kanske mest för att jag tycker jag får bättre stöd i allround/hopp ifall något skulle hända) men om det är den du är mest van vid och använder mest annars så tycker jag att du gott kan använda den. Har ALDRIG varit med om att hästarna gjort något som skulle kunna skada sadeln (typ rulla eller något sådant) så jag skulle inte bry mig om just den aspekten.

Vi la på sadeln i ridhus i går, det blev hoppsadeln som jag tycker ligger bäst just nu. På tal om att rulla sig...han struntade helt i sadel och hängande stigbyglar men SANDEN i ridhuset DEN skulle ju vara sååå skön att rulla sig i.

Jag var inte ett dugg nervös för att han skulle bralla eller bli rädd men skitnervös för att han skulle vika benen:crazy:

Han har samma grej för sig om man duschat av honom, han blir ännu knäppare då och bara MÅSTE slänga sig!

Men, men allt gick bra ändå som tur var.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka