Ny rockard?

-Catherine-

Trådstartare
Idag gick ett hjul sönder på min rockard, till min stora sorg :(

Då återuppstod en fundering som jag grunnat på tidigare men som skrinlades pga av att jag ändå var rätt nöjd med min vagn: Skall jag köpa en ny?

Efter lite snurrande runt på olika butiker efter nya hjul, så insåg jag att det förmodligen inte räcker med att byta bara det trasiga hjulet utan jag kommer som det ser ut att behöva byta två = dubbelt så dyrt. Då börjar det faktiskt närma sig smärtgränsen för vad som är rimligt att kosta på den gamla vagn som jag har nu.

Nya hjul till den gamla vagnen kostar runt 1200-1500kr. Då har jag nya fina hjul till en gammal, ganska ful vagn utan fjädring och broms och som bara passar den ena av mina ponnyer pga att skaklarna är för korta och raka till den större (obalanserad vagn).

När jag kikade runt lite så hittade jag då efter rekommendationer, en vagn hos Järboruder som såg väldigt fin ut. Rejäl men ändå lätt, fjädring, svängda teleskopskaklar och skivbromsar....för ynka 5000kr!

Just nu lutar det ganska brant åt Järborudervagnen...men det skulle vara intressant att höra om ngn här på Buke har lite åsikter att delge mig och kan tänka sig att vara lite bollplank. Tänker jag galet? Gapar jag över galen tunna? Går över ån efter vatten...å allt det där :p

Hjälp? :o

Sv: Ny rockard?

Har du flera hästar som du kan köra,men är begränsad pga storleken eller skaklarna?

Kör du mycket så det "lönar " sig att inhandla en ny?

Då hade jag utan tvekan köpt en ny vagn.
Men kör man bara då och då och föredrar att köra den hästen som vagnen passar till då hade jag inhandlat nya hjul. Själv hade jag en hemmabyggd vagn som var enkel,men som sagt hemmabyggd.Jag fick för mig att jag måste ha en ny vagn då jag verkligen vid den tidpunkten ville återupptaga min körning på mer allvar.Dvs köra regelbundet dock endast promenad körning. Vagn inhandlades och sen svalnade intresset igen pga min bästa körponny fick fång.Dessutom nu ur kondition samt hög ålder,dåliga tänder osv... Så vagnen står i längan och är ny och så gott som oanvänd. Kört 2gg med den.Känns snöpligt och dumt infalls köp.MEN jag har nu tänkt sätta igång min andra körponny och har tillverkat svängel och inhandlat en ny sele dessutom så nu banne mig...:) Men man får fundera igenom hur pass mycket man kommer att köra och hur mycket man igentligen vill investera i det hela.

Jag tycker personligen att den vagnen är lite klen. Jag hade hellre investerat i något rejälare, och då landar vi på ungefär dubbelt så mycket rent prismässigt.

se jensa.nu där finns det bra rockards, även tidaholmsmagnar

Oj, den här tråden glömde jag bort :o

Iaf, i nuläget ser det ut som så att jag lagade det hjul som gick sönder (en bekant som bygger cyklar lagade det för ynka 300kr). Jag är fortfarande sugen på en ny vagns, men samtidigt passar den jag har så bra och är så rejäl att jag tvekar på att köpa ngt som är klenare. Och att köpa en vagn som kostar tio-femton tusen funkar inte i dagsläget tyvärr.

Som det ser ut nu, så kommer jag att bygga om den vagn jag har. Det enda jag egentligen saknar på den är ju fjädring så får jag bara till det så är min vagn tipp-topp!

En vän till familjen som bygger motorcyklar skall hjälpa mig, så jag hyser stort hopp om att få min vagn exakt så som jag vill ha den :D

Jag tycker personligen att den vagnen är lite klen. Jag hade hellre investerat i något rejälare, och då landar vi på ungefär dubbelt så mycket rent prismässigt.

Tycker du att den vagnen är klen? När du annars förespråkar globusrockarden.
Jäboruders är ju bra mycket rejälare.

*kl*

Jag funderar också på en Cavaletti från Jäboruder, nu verkar det ju vara både "riktiga" däck (vägrar ha cykel-ekrar) och teleskopskaklar plus att svängeln sitter lägre så jag tycker man verkar få mycket vagn för pengarna! Någon som har erfarenhet av nya modellen?

Gamla modellen
nyrock.jpg

Nya modellen
cavalettie0.jpg

Driveout har fått in en ny vagn i bra prisklass som ser ungefär likadan ut. Kika in den också!

Den såg ju bra ut den också, det jag saknar på den är broms, det kan vara bra att ha när en så liten häst ska bromsa tunga mig ;)

Jag tänkte att jag skulle uppdatera lite:

Nu har jag köpt mig en ny vagn ändå och valet föll på en Cavaletti sport edition. Det som avgjorde valet var att den vagnen hade både bladfjädring i chassit och ställbara gasdämpare i sitsen. Priset var också otroligt humant.

Hittills är jag otroligt nöjd med vagnen :)

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Behöver bolla lite tankar. Jag körde in min ponny när hon var 13år (hon är 19 nu), allt gick jättebra. Hon älskar att bli körd. Men av...
Svar
6
· Visningar
2 530
Senast: Presto
·
Utrustning Sitter lite i valet och kvalet med min gamla transport. Det är en gammal kärra, Boj (eller Hydro som det hette då) från 1972 men i fint...
Svar
14
· Visningar
2 334
Äldre Har det senaste året lagt märke till en ny "trend", främst ser jag det på Facebooks alla "skänkes, sökes, bytes" grupper. Allt ska vara...
2
Svar
31
· Visningar
4 385
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar