Ny modell av skarvlås till elrep - säkrare hagar?

Loppan

Trådstartare
Har kikat lite på skarvlåsen som heter Litzclip. Verkar väldigt smidiga att använda, men jag funderar över om de dessutom ökar säkerheten, dvs om de lossar repet om en häst försöker gå igenom stängslet. Har hittat både på Granngården samt någon mer webbsida när jag googlade. Även Börjes har samma variant (men det står inte att det är Litzclip). Någon som har testat dessa? Ska beställa hem stängselmaterial närmaste dagarna, så tacksam med era erfarenheter eller tankar kring skarvlåsen!
 
Sv: Ny modell av skarvlås till elrep - säkrare hagar?

Jag puttar lite och hoppas att någon hittar tråden :)
 
Sv: Ny modell av skarvlås till elrep - säkrare hagar?

Tror inte många använde max 3 mm tråd som gick till dessa (om jag inte minns fel vad som stod om dessa grunkor )
 
Sv: Ny modell av skarvlås till elrep - säkrare hagar?

Jaha jag trodde att det fungerade även till 5mm
 
Sv: Ny modell av skarvlås till elrep - säkrare hagar?

jag kanske läste fel ?

Nej det gjorde jag inte Öster G****en står det 3 mm
 
Senast ändrad:
Sv: Ny modell av skarvlås till elrep - säkrare hagar?

Det finns tydligen flera "modeller" av litzclip som passar allt från tunn tråd till bredare band :) Bildgoogla litzclip så får ni se
 
Nu när dessa funnits ett tag på marknaden så undrar jag om någon har erfarenhet av dem? Hittade likadana på Börjes för elrep upp till 5 mm. Det jag funderar över är ju alltså om det blir säkrare hagar om man använder dessa skarvar.
 
Svårt tro det blir säkrare då de låser tråden "tillbaka"? Men beror ju på hur stark eller klen de är.

Jag skarvar med de där trådändarna möts parallellt i skarven. De dras isär vid belastning.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp