V

Vonkan85

Vi har skaffat en ny familjemedlem, en 1-årig kastrerd hankatt. Vi hämtade honom i torsdags och han är verkligen jättemysig. Problemet är att vår andra katt, en 2-årig hona verkligen hatar honom :( Hon flyger på honom och bråkar så fort han rör sig. Vi har försökt att sitta med dem och då går det bra, men så fort den nya reser sig upp så anfaller honan. Vi ger henne mycket uppmärksamhet, men måste ju även kela med den nya. Nu sover den nya i ett eget rum och vi vet inte vad vi ska göra. Vi törs inte heller släppa ut honom innan de har accepterat varann, men inga framsteg syns på dessa dagar... Honan går ut på dagarna som vanliga.
Någo som har varit med om något liknande problem och hur löste ni i så fall det?

Sv: Ny katt

Min erfarenhet säger att det där kommer att gå över så småningom, och att det bästa man kan göra är att låta det ta den tid det tar och låta katterna sköta det där själva (såvida de inte blir farliga för varandra). Fast tyvärr så finns det ju katter som inte klarar av att bo med andra katter, så är det ju... Men som sagt: ge katterna lite tid att vänja sig vid varandra, innan du börjar oroa dig. :)

Bygg en nätdörr och ha katterna i olika rum. Med en nätdörr mellan sig kan de känna lukten av varandra och höra varandra utan att behöva känna sig hotade. När de har slappnat av kan ni prova att öppna dörren och se vad som händer.

Det kan vara mödosamt och tidskrävande att få två vuxna katter att acceptera varandra.

Tack för era svar! Nu har det gått en vecka och det har blivit mycket bättre, med väldigt mycket tålamod :) Inatt låg dom till och med i samma säng. Nu är det mest om nya killen busar för mycket enligt gammelkatten, som hon fräser åt honom..

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 144
Senast: Migo
·
Katthälsa Hej Min kära katt som just fyllt 11 började uppvisa tecken på att ha ont för en månad sedan. Hon har varit som en kattunge hela livet...
2
Svar
32
· Visningar
5 396
Senast: kratbran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024