Ny hjälm på hemförsäkringen?

Marty

Trådstartare
Idag på hoppträningen så blev det ett missförstånd mellan mig och pållen så jag for rakt in i ridhusväggen med huvudet före. Det blev en ordentlig smäll och det blev en repa i ridhjälmen, så det kanske är bäst att fundera på att fixa en ny. Min tränare pratade om att man kunde få en ny hjälm på hemförsäkringen, och att han brukade göra så när han är i behov av en ny hjälm efter en avtrillning.

Är det någon som vet mer om detta? Någon mer än min tränare som utnyttjat detta? Det hade varit guld värt för mig om jag kan få en ny hjälm på försäkringen, då jag för tillfället är arbetslös och har vääääldigt liten inkomst.

/Marty - Något yr i bollen för dagen

Sv: Ny hjälm på hemförsäkringen?

vaa?! det har jag aldrig hört... men kanske står nåt på hemsidan?

Ja det kan du nog få, men du ska till läkare om du inte varit där redan :eek:
Om inte annat för att dokumentera eventuella skador utifall du får problem senare, och om du ska få ut något på försäkring.

Självrisken på hemförsäkringen brukar väl ligga runt 1200:-, och sakernas värde räknas ned för varje år som man använt dem. Så det bör vara en dyr och rellativt ny hjälm. Kanske är därför många inte använder sig av hemförsäkringen i sådana här fall?

Det har jag varit i tidigare fall, men i detta fallet kan jag inte påstå att jag fått några personskador. Visst, jag är lite yr, men det är nog inget allvarligt, det var bara mina få hjärnceller som skumpade runt lite skulle jag tro.

Whirlie: Kanske är så. Min tränare sa att han brukar få plocka ut typ 3 hjälmar om året, så i det fallet går det ju ihop sig. Min hjälm har ju ett par år på nacken, så den är väl troligen inte värd så mycket...

För att det ska löna sig att använda hemförsäkringen behöver din nuvarande hjälm kosta flera 1000kr och helst ha kvittot kvar. Min självrisk på hemförsäkringen och ridhjälm är 1500kr så de 1500kr måste du ju "betala" iaf och sen åldersavdrag osv...

Jag har utnyttjat den en gång och då spräckte jag en GPA hjälm i fallet och min gamla zippa väst gick också sönder, tur i oturen var grejerna i stort sett nya vid det tillfället så jag fick ut allt vad det hade kostat minus självrisken..

Jag har fått ut nya hjälmar (och annan utrustning) 3 ggr nu.. Alla 3 gångerna har det dock blivit färd till sjukhus så det har varit "dokumenterat"

min hemförsäkring har också 1500 kr i självrisk, men det har "lönat sig" för mig då jag haft kläder som blivit sönderklippta i ambulans/sjukhus också..

Nu senast hade jag kläder/utrustning till et värde av strax över 5000 kr som blev sönderklippta o fick ut lite mer än 3500 kr

Jag hoppas att jag inte har samma försäkringsbolag som din tränare... Min premie behöver ju inte bli dyrare för att h*n behöver ny hjälm... Eller trillar denna av så ofta o slår sig i huvudet?

Visst kan olyckor hända absolut- och det är visst rätt att använda sina försäkringar då.

Han är nog inte den som utnyttjar sin försäkring bara för att han har lust att skaffa en ny hjälm. Han är fälttävlansryttare på hög nivå och jobbar även som unghästutbildare/tillridare, så jag skulle tro att han åker i backen lite då och då, och landar han på skallen så tror jag han är den som tar det säkra före det osäkra och byter ut hjälmen så fort som möjligt : )

Köp en hjälm som du har råd att byta ut. Jag skulle aldrig köpa en hjälm för över 1500;- :eek: Visst, är man rik så kan man göra det.

Okok! Det är ju bra...
Har aldrig förstått mig på typerna som vågar riskera sina liv medvetet ;)

Jag får väl göra det... Jag har ju i alla fall haft turen att inte ramla av knappt alls på en sådär 7 år säkert, så jag kanske är värd en ny hjälm ändå. Blir att spara de få pengarna man får som arbetslös och hoppas på att man inte ramlar av igen innan jag har hunnit köpa en ny hjälm.

EmelieR: Haha ^^.

Bra - aldeles för många struntar i att köpa ny hjälm efter ofrivilliga avsittningar.

Med risk för att jag låter som en moraltant med kakor - när du sparat ihop och köpt hjälmen, fortsätt spara samma summa så du har en buffert till nästa gång ngt liknande händer. Då kan du handla direkt istället för att behöva spara efter att olyckan varit framme.

Lycka till!

Fast det finns något som heter Rea....

För drygt 2 år sedan åkte jag av och spräckte för första gången på 45 år min hjälm.... Jag landade med huvudet på sidan av en stubbe...

När vi sen åkte månaden därpå till affären för att se vad dom hade för hjälmar då jag tröttnat på att bara ha min gamla jofapotta, så hittade jag en nästan exakt likadan hjälm som jag hade spräckt.
Märket var exakt samma, Horka Airstream, men denna hade blank utsida istället för sammetsaktig som den spräckta hade, och exakt rätt storlek... Stod inget pris, men när jag frågade sa dom det var sista exemplaret och jag kunde få den för några hundralappar ! ! !

ÄLSKAR REA ! ! !

Så på höstrean köpte jag en annan bra hjälm till ett mycket bra reapris, så jag slipper ha jofapottan när det inte spöregnar, ifall jag skulle åka av igen.....
Denna hjälm kan jag även ha när jag cyklar till stallet, vilket jag som vuxen, 50+, är riktigt usel på att ha.....

Ibland har man tur. Vi får väl hoppas på att jag har någon liknande tur när jag hittar en hjälm jag trivs med : )

Jag fick en ny hjälm när jag åkte av för fyra år sedan, men då hade jag också kläder och sånt som gick sönder och blev uppklippta på sjukhuset, så det blev en lite högre summa än bara för hjälmen.

Jag köpte en ny hjälm i förrgår på rea bara för att ha i reserv:). Den var så löjligt billig så jag kunde inte låta bli:p. Fast jag är inte säker på vad jag tycker om färgen än (brun/caramel), är så van vid svart..

Nåväl, hoppas att du hittar en ny hjälm snart och var rädd om huvudet i fortsättningen:)!

Leta rea-hjälmar är även mitt tips.

Såg att citygross/eko hade för cirka 200 kronor till exempel. En hjälm som kostat avsevärt mer tidigare... kan ju vara värt att kolla upp!

Själv köper jag hjälm ibland på rea så nu har jag för tillfället tre hjälmar. Just för att inte behöva bli utan efter en ofrivillig avsittning. En körhjälm och två ridhjälmar ligger i mitt skåp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka