Pinus

Trådstartare
Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue.

Jag är en rätt medioker hobbyryttare som just nu mest myser runt på ridskola, och inte heller har några större ambitioner än så just nu. På sin maxhöjd nån klubbdressyr. Det behöver inte vara massa bling eller sånt, och hjälmen får gärna vara mer nätt än stor. Min nuvarande hjälm är ganska enkel och jag uppskattar att den har vridbar justering i nacken och att jag kan få in en tofs mellan spännet och hjälmen. Vad har ni för bra tips?
 
Beror på din huvudform.

Jag rekommenderar varianter med MIPS, något som gör hjälmarna mycket säkrare. Själv har jag en Uvex, för den passar mitt huvud bra. Den är ga Ska enkel, utan bling och liknar en cykelhjälm, nästan.
 
När jag köpte hjälm sist var prio 1 att det skulle vara en mips hjälm, då jag ville ha det extra skyddet. Jag testade en Uvex Exxential, vilket inte alls passade mitt huvud (mitt huvud var mer runt, hjälmen mer avlång = inte en bra kombination :p ). Sedan testade jag en Back on Track VG1 EQ3 Lynx, vilken passade mitt huvud väldigt bra (så den köpte jag). Inget bling, och vridbar justering i nacken

Så mitt tips är att du nog behöver testa fysiskt i en affär eller liknande, för att veta vilken som passar. Och att det är bättre med MIPS. :)
 
Åk till en ridsportbutik och prova.
Alla huvuden är olika och en hjälm kan sitta perfekt på en person och utkast på en annan.

Jag testade hela Hööks sortiment innan jag hittade en Back on Track hjälm som sitter perfekt på mitt huvud.

Bra hjälmar behöver inte vara dyra (det är snarare tvärt om). En bra hjälm är en hjälm som sitter bra på ditt huvud. Mips är jättebra, men inte nödvändigt.
 
Rekommenderar också att åka runt i olika butiker och prova. Sist jag köpte hjälp åkte jag på en runda till två olika grannstäder för att kunna prova flera märken. Kolla upp innan vilket hjälmsortiment som finns i butiker nära dig. Iaf runt mig så finns det inte en butik med "alla" märken utan man måste åka till flera.
 
Oavsett vad du köper så se till att den har. Mips. Har åkt av ordentligt både med och utan, det är enorm skillnad!

Jag älskar min Charles Owen Halo, den passar dock inte in på dina önskemål 😁.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa en samshield hjälm och är orolig på hur dom på min lilla ridskola kommer att reagera. Det brukar inte vara jätte mycket...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Cambiaso
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 072
Senast: As_Vegas
·
C
Utrustning Har ägnat hela kvällen att surfa runt på internetshopar... Nu behöver jag råd! Det är alltså dags för mig att inhandla en ny ridhjälm då...
Svar
3
· Visningar
1 112
Senast: Ponylove
·
Utrustning Saker jag bara har köpt två gånger i hela mitt liv: Ridhjälm. Jag känner mig således lite vilse i djungeln, och funderar på vad ska jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 440
Senast: Kittty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp