Ny hjälm på försäkringen?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har förstått att en del får ersättning från sitt försäkringsbolag för tex hjälm vid avfallningar. Hur går man tillväga? Vilken försäkring krävs? Jag har alltid köpt så billiga hjälmar att jag känner att jag har råd att köpa ny även om jag åker av dagen därpå, men sneglar nu åt hjälmar som kostar lite mer men även är lite säkrare. Får man ut hela beloppet eller del av? Hur går det till, helt enkelt?
 
När jag hade Folksam fick jag ut ny hjälm utan problem, värde ca 500 kr. När jag hade ACE försäkringar fick jag inget för summan av de förstörda sakerna (hjälm, ridbyxor osv) var under 1500 kr :meh: Även Länsförsäkringarna hade nått liknande om jag inte minns fel. Så det är nog helt beroende på försäkringsbolag hur lätt du får ersättning. Jag hade inte kvitto kvar på hjälmen som jag fick ersättning för, skrev endast ut inköpsställe, när jag köpte och vad den kostade och vad för hjälm det var såklart.

Jag har haft olycksfallsförsäkringar, och bara anmält skada "som vanligt" via internet när jag trillat av rejält.
 
Min olycksfallsförsäkring täcker generellt inte prylar vid olycka. Jag frågade vid ett tillfälle då jag åkte av, då bolaget stod för läkarbesök (hjälm under tusenlappen vid det tillfället), och efter lite bollande hit och dit så så de till slut att jag kunde skicka dit hjälmen så att de kunde bedöma om de ansåg att den blivit skadad. Det syntes bara lite skrap på ytan och utifrån samtalet hade de troligen ansett hjälmen vara funktionsduglig, så jag lade aldrig ut de slantarna för att ta reda på det.

Jag vet några som fått ut pengar på hemförsäkringen (drulle). Det blir ju dock ett avdrag för självrisken.
 
Senast jag flög av resulterade det i en spräckt hjälm och efterföljande sjukhusbesök. Jag skickade in en skadeanmälan via formulär på bolagets hemsida, först fick jag ersättning för sjukhusbesökskostnaden, sen fick jag ersättning för hjälmen, dvs skickade in kvittot på den nya hjälmen jag köpte och fick hela summan då den var i samma prisklass som hjälmen jag hade innan. Det var på olycksfallsförsäkringen.
 
Har alltid köpt ny hjälm och inte haft några 2000 kronors hjälmar eller liknande, inte slagit i huvudet ofta heller. Men det var en intressant tråd, följer gärna :)
 
Jag har haft försäkring hos länsförsäkringar och folksam.
Ringt och anmält mina skador, skickat in kvitton eller inköpsställe och modell om kvitto saknas och sen fått pengarna på kontot.
 
Jag ramlade av och fick pengar för att köpa en ny hjälm, bara berättade hur mycket hjälmen kostade så satte de över pengar för hjälmen, akutbesöket och medicinen inom tre dagar. Hur smidigt som helst! Har haft samma försäkring sen jag föddes och detta var första gången jag nyttjade den (är 27 år). Trygg hansa har jag!
 
Antar att utbetalning behöver styrkas med läkarbesök? Eller hur funkar det?
Man kan ju ramla av, måste då bytahjälm, utan att behöva söka sjukvård?

Bara nyfiken :)
 
Jag har Folksam och kan ta sånt på hemförsäkringen, dock kan det vara så att det beror på vilken "storlek" på hemförsäkringen man har hos dom - det vet jag inte då jag bara har haft deras "hemförsäkring Stor". Där vet jag iaf att det går :)

Behövs inte kvitto, bara modell och inköpsställe. Man kan säkert skicka in kvitto om man har, men det har inte jag behövt göra när jag anmält in t.ex en trasig dataskärm.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 098
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp