Ny häst !

W

Winx

Hejsan!

Hur gör ni när ni får hem en ny häst/ponny? Ridning, jobbar den från marken, ledarskapsövingar? Skriv gärna först månaden med en ridbar häst som har kondtion(alltså inte bygga upp sig så mycket)
Tack:smirk:

Sv: Ny häst !

det beror ju jättemkt. på hur hästen är. en oerfaren och ev. tittig och/eller lättstressad häst låter jag vara några dagar så den hittar sin plats i lugn och ro. en häst som är erfaren/stabil rider jag efter dens förutsättningar direkt.

det beror ju jättemkt. på hur hästen är. en oerfaren och ev. tittig och/eller lättstressad häst låter jag vara några dagar så den hittar sin plats i lugn och ro. en häst som är erfaren/stabil rider jag efter dens förutsättningar direkt.

:bow::bow: mycke bra skrivet!

Nu tog ju jag en av ridskolans hästar (Är skötare) men jag började med att vara ute och gå med honom, borstade mycket och försökte hitta hästens knappar på marken först.
Sen första ridpasset gjorde jag mycket basics.
Styra höger, styra vänster, broms, gas, sidförande, båda galopperna och försökte känna lite på honom

Jag brukar alltid låta hästen va första dagen. Kanske hälsa på den i hagen, men den får mest acklimatisera sig.
Andra dagen brukar jag gå en promenad så den får se var den är, borsta och bekanta oss "på ny mark".
Sen rullar det på beroende på hur hästen är, kan bli massor med promenader och ledarskapslekar i början (speciellt om det är en ouppfostrad häst eller nervös sådan) annars kanske jag börjar rida ganska omgående fast tar det alltid lugnt. Den ska inte behöva känna sig pressad utan livet ska va kul :)

Jag tog hem en häst som var lugn och stabil, inte stressade upp sig öht och så. Eftersoom hon var så lugn från början så började jag rida henne normalt redan dag 1.
Och det var nog tur det, för annars hade hon fått alldeles för mycket överskottsenergi...
(Stod i ett stall tillfälligt i 1-2 veckor och hon trivdes inte alls. Fick gå i en liten rasthage vilket inte passade henne alls :()

Jag är riktigt dryg, gör absolut ingenting de första två veckorna, ibland mer. Hästen får bara landa i lugn och ro. Jag resonerar som så att den ska bo här resten av sitt liv, förhoppningsvis, och då behöver jag inte ha så bråttom att köra igång.
Första dagarna gör jag absolut ingenting mer än tar in/ut och fodrar. Däremot tillbringar jag mycket tid i hagen, man kan alltid mocka skit i brist på annat. Sen är det vanlig skötsel, lotsar in i dagliga rutiner och börjar "träningen" med promenader, markhantering och försöker lära känna hästen. I och med promenaderna lär jag mig vad hästen reagerar på/inte reagerar på och börjar sen med att bara skritta ut. Riktig ridning sker inte förrän efter en månad, ibland mer. Det funkar för mig och de hästar jag köpt, vi får en "smekmånad" till att lära känna varandra och främst läsa av varandra.
/Sessiagh

Rider rätt så på en gång, typ dagen efter ankomst

Jag låter den vara ifred en vecka. Sedan promenader, ledarskapsövningar. Rider om den lyssnar på mig bra från marken.

lånar tråden lite :p

vilka ledarskapsövninar gör ni? :D

håller med:hillevie

är det en unghäst som inte är riden eller bara lite riden får den givetvis mer tid på sig en en van äldre häst som är van att resa runt.
En Tävlingshäst som verkar lugn när den kommer rider jag kanske efter1-2 dagar ingen ide´att låta en häst i högkondition vila då blir den bara på tårna,en yngre häst kanske jag väntar någara fler dagar med promenerar runt lite och ser hur den verkar (nu pratar jag givetvis om en häst som är riden)verkar allt lugnt så rider jag på efter 3-4dagar,men allt är ju indiviuellt som någon skrev ska man ha hästen hela livet spelar inte några dagar hit eller dit roll,men om man köper flera hästar och kanske utbildar och säljer bör man ganska fort sitta upp och kommai gång och se hur allt fungerar men då har man ju heller inte tänkt sig äga hästen hela livet och har då inte samma tid att bekanta sig med hästen,eller kanske jag köper en ponny tävlingsponny åt mitt barn som ska satsa inför säsongen som kommer den kanske har bytt kategori och vill snabbt ut på banan då vill man noginte vänta flera månader med att rida, nej det är nog högst individuellt vilken personlighet hästen har och vad man själv har för mål med sin häst.

Jag låter den vara ifred en vecka. Sedan promenader, ledarskapsövningar. Rider om den lyssnar på mig bra från marken.

Precis!

Att rida samma dag eller dagen efter är på tok för tidigt tycker jag. Hästen måste få ha en chans att komma in i flocken och 'landa'.

Hästen får utlopp för energin i lin och löslongering.

Gilly

Jag rider/kör en lugn vända dagen efter att den kommit hem. Min erfarenhet är att stissiga hästar lugnar ner sig betydligt fortare om de får motionsrutiner osv. så fort som möjligt.

När jag fick hem min D-ponny i maj(som var i tävlingskondition) stod hon först 2-3 dagar för att hitta tillrätta i hagen och boxen. Då ryktade jag mest och pysslade. Första ridturerna var ute i skogen tillsammans med ngn. Efter ca 1 vecka red vi till ridhus och efter 3 var vi med på vår första klubbtävling (började bara med 60 och 70, hästen var tävlad LA med tidigare ägaren) Under sommaren tävlade vi upp till 90 cm i klubbtävlingar och fram på hösten började vi med upp till lokal LB. Hon var lite stissig och väääldigt het de första ridturerna men fann sig tillrätta rätt snabbt, det är en liten tuffing :p

Precis!

Att rida samma dag eller dagen efter är på tok för tidigt tycker jag. Hästen måste få ha en chans att komma in i flocken och 'landa'.

Hästen får utlopp för energin i lin och löslongering.

Gilly

Fast om allt går bra och hästen verkar lugn tycker jag det är OK att rida lite lugnt iaf dagen efter. Man får anpassa sig efter individen. Min B-ponny hade jag ridit i några månader innan jag hämtade hem henne och vi red ut en sväng samma dag som hon kom, det var bara bra för henne att rasta av sej lite.

Jag har haft min nya 6-åring i snart två veckor nu, och har ridit sen dag 2. De första dagarna red jag i ungefär 30 min. i skritt och trav, men började ganska snabbt med drygt en timma lätt arbete i mestadels skritt. Jag började galoppera och testa lite lätta övningar (öppna, sluta, flytta för skänkeln) efter en vecka. Jag testade att sätta henne i skrittmaskin en dag för att hon skulle få vila lite men då blev hon väldigt pigg dagen därpå, så det bästa för just denna hästen verkar vara att få komma ut varje dag. Några lugnare dagar såklart.
Överlag tror jag man skall se till hur hästen uppför sig på platsen, min häst har varit snäll och inga problem med, hon går inte heller med andra hästar så jag tror bara det är bra att hon får motion och stimulans varje dag.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Freazer
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 643
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar