Sv: ny häst
hej ! Öva mycket när du leder honom. Om han inte lyssnar på dig då kommer han aldrig lyssna på dig när du rider.
När du leder honom ska du kunna gå framför honom utan att han springer över dig, du ska kunna stanna utan att han drar om och du hamnar släpande bak i grimskaftet. När du stannar ska han stanna bakom dig. Du ska kunna sakta in farten och han ska också gå saktare utan att du hamnar bakom o trycker på bogen. Om han springer om dig när du leder honom , så slå i grimskaftet och be honom backa för dina händer utan att du behöver trycka bak honom , om han inte backa för dig, så kan du trampa honom lätt på hovarna . När du ska byta håll så ska han vända när du höjer din ytterhand mot honom, han ska alltid vända från dig. Var konsekvent och bestämd , och ge beröm i överflög när den gör rätt Jag köpte ett fullblod för ett tag sedan och hade problem med sådana här saker, vi har övat, och övat, och nu funkar det bra , både jag och hon har kommit närmare varandra och vi är gladare och mer sammansvetsade än någonsin. En häst vill veta var den har sin ryttare, och det vet den när den har respekt för ryttaren . Då kan den ochså ge mer kärlek tillbaka och ryttaren kan ge mer kärlek till hästen .Jag lovar att när det här funkar så perfekt, så har du en häst som känner sin ryttare och en häst som känner sin ryttare är en lugn och trygg häst