B

boxergirl

vill ha några tips på att skapa en bra relation från början .Vill att både han och jag ska bli tygga med varandra både vid ridning och markarbete är det någon som har tips

Sv: ny häst

Jag tycker att du ska ta det lugnt och visa från början vem som bestämmer, Du behöver inte vara hårdhänt bara så att han ger dej respekt. Ger han inte dej respekt respekt så blir han säkert otrevlig och inte kul att hålla på med.

Ta det lugnt med ridningen till en början för att ni ska få känna på varran och rid mkt på olika ställen, vid vägar i skogen och så.

Kom ihåg att du måste ge honom respekt för respekt är inget man kan kräva. Man förkänar det

ps gör mkt markövningar!

//Sara

jag har kört väldigt mkt markträning mkt NH han är skolad lite sen tidigare i Nh ....han backar ...följer och stannar bra...i boxen och så är han lite fundersam...inte bråkig eller så men lite tveksam...får ta han överallt ...men vill inte bli kliad längre stunder...knuffade med huvudet från början ..men det har han slutat med ..har haft han i 1½ månad nu ca

Ett sätt att skapa en bra relation är att jämt pyssla med hästen oxå .. rykta, klia, massera, gosa .. prata med den .. ridningen gör mkt oxå, men om man precis har fått sin häst kanske man tar det lite lungt i början och känner efter och försöker lära känna hästen .. hästen måste få lära känna dej oxå och få veta vart den har dig , och tvärtom

hej ! Öva mycket när du leder honom. Om han inte lyssnar på dig då kommer han aldrig lyssna på dig när du rider.
När du leder honom ska du kunna gå framför honom utan att han springer över dig, du ska kunna stanna utan att han drar om och du hamnar släpande bak i grimskaftet. När du stannar ska han stanna bakom dig. Du ska kunna sakta in farten och han ska också gå saktare utan att du hamnar bakom o trycker på bogen. Om han springer om dig när du leder honom , så slå i grimskaftet och be honom backa för dina händer utan att du behöver trycka bak honom , om han inte backa för dig, så kan du trampa honom lätt på hovarna . När du ska byta håll så ska han vända när du höjer din ytterhand mot honom, han ska alltid vända från dig. Var konsekvent och bestämd , och ge beröm i överflög när den gör rätt Jag köpte ett fullblod för ett tag sedan och hade problem med sådana här saker, vi har övat, och övat, och nu funkar det bra , både jag och hon har kommit närmare varandra och vi är gladare och mer sammansvetsade än någonsin. En häst vill veta var den har sin ryttare, och det vet den när den har respekt för ryttaren . Då kan den ochså ge mer kärlek tillbaka och ryttaren kan ge mer kärlek till hästen .Jag lovar att när det här funkar så perfekt, så har du en häst som känner sin ryttare och en häst som känner sin ryttare är en lugn och trygg häst

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 405
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama