Ny häst till stallet, vill ej avmaska....

HannaZ

Trådstartare
Kommer en ny häst till stallet snart. Vi har sagt att nya hästar ska avmaskas med Ivomec tre dagar innan ankomst oavsett avmaskningprogram.
Vi ska ta träckprov till våren och sen lägga upp årets plan efter det.
Eftersom det inte funnits någon riktigt vetenskaplig avmaskningplan tidigare har vi under året som var (efter att jag flyttade dit i maj) avmaskat med Banminth under sommaren och tagit en dos ivomec som avslutning. Nu vill vi kunna minska avmaskningsmedlet till nästa år och få en någorlunda bild av hur parasittrycket ser ut och förra årets rutiner funkat och då vill vi naturligtvis inte ha in parasiter med nån ny häst som kommer under vinterhalvåret.
Helt enkelt vill vi ha avmaskade hästar till gården för att kunna lägga upp ett så avmaskningsfritt bekämpningsprogram som möjligt.

Tjejen som äger hästen menar att det är ökad risk för resistens/angrepp av lilla blodmasken om man avmaskar på vintern. Hon hänvisar till forskning gjord av eva Osterman-Lind på SLU.
Har hittat en "artikel" men där står inget om detta utan mer om resistens i allmänhet.
http://www.slu.se/page.cfm?page=135&Nyheter_ID=3148&FunktionID=20

Vad säger ni?

Stallägaren skall även höra av sig till Eva Osterman.

Sv: Ny häst till stallet, vill ej avmaska....

Man hört både det ena och det andra om vad som gäller vid avmaskning. Men jag förstår eran stånd punkt. Man kan ju då tycka att om hon maskar nu och sen att ni ska lägga upp en plan och ta träck prov till våren så borde det ju inte ta någon skada. Att hennes häst blir resistent mot mask medelet.

Hoppas ni kommer fram till någon lösning.

Jag själb har hört att man inte ska ge vuxna hästat maska medel under vintern. Utan bara under sommaren. Men sen gäller det ju olika vid olika mask medel också.

Nej våra hästarna ska ju nu inte maskas förrän träckprov är taget till våren utan det gäller bara nu när det flyttar in en ny häst. Ingen vet ju hur mkt mask den hästen har eftersom inget träckprov är taget och vi vet inte hur smitttrycket varit där den kommer ifrån.
Enligt stallägaren verkar tjejen ha bra koll men det är ju ingen garanti för oss då vi inte har alla fakta.

En idé skulle kanske vara att be henne ta träckprov om hon inte vill avmaska. Får väl höra vad Osterman-Lind har att säga.

Vad tråkigt när hon gör så. Kan hon bara acceptera att ni vill att hon avsmaskar innan hon kommer. Men som du sa, ett träck prov kan vara bara att ta så vet ni om hästen har mask eller inte.

HannaZ skrev:
Kommer en ny häst till stallet snart. Vi har sagt att nya hästar ska avmaskas med Ivomec tre dagar innan ankomst oavsett avmaskningprogram.
Vi ska ta träckprov till våren och sen lägga upp årets plan efter det.
Eftersom det inte funnits någon riktigt vetenskaplig avmaskningplan tidigare har vi under året som var (efter att jag flyttade dit i maj) avmaskat med Banminth under sommaren och tagit en dos ivomec som avslutning. Nu vill vi kunna minska avmaskningsmedlet till nästa år och få en någorlunda bild av hur parasittrycket ser ut och förra årets rutiner funkat och då vill vi naturligtvis inte ha in parasiter med nån ny häst som kommer under vinterhalvåret.
Helt enkelt vill vi ha avmaskade hästar till gården för att kunna lägga upp ett så avmaskningsfritt bekämpningsprogram som möjligt.

Tjejen som äger hästen menar att det är ökad risk för resistens/angrepp av lilla blodmasken om man avmaskar på vintern. Hon hänvisar till forskning gjord av eva Osterman-Lind på SLU.
Har hittat en "artikel" men där står inget om detta utan mer om resistens i allmänhet.
http://www.slu.se/page.cfm?page=135&Nyheter_ID=3148&FunktionID=20

Vad säger ni?

Stallägaren skall även höra av sig till Eva Osterman.

Man ska inte avmaska på vintern!!!! Maskarna går i dvala o de kan väckas, vilket kan leda till en mycket sjuk häst.

mvh Jessica

Under vinterhalvåret vilar lilla blodmasken i ett av sina larvstadier inne i tarmväggen. Vanligt ivermektin påverkar inte dessa larver och en avmaskning är alltså helt lönlös. Precis som någon påpekat finns det däremot risk för att "väcka" dessa parasiter med en massinvasion i tarmen till följd. Tillståndet kallas larva migrans och kan i värsta fall orsaka fatala tarmskador hos den drabbade hästen.

Hästar utsöndrar inte parasiter vintertid och skall heller inte avmaskas, föl och åringar undantagna (spolmasken, naturlig resistens hos äldre hästar).

Det finns också en poäng i det hästägaren säger om resistens; att behandla med ett ivermektinpreparat nu kan öka risken för att parasiterna utvecklar resistens mot det aktuella preparatet.

Att ta ett träckprov under vintermånaderna avspeglar inte heller den faktiska parasitstatusen (pga vilostadierna) och är mao helt meningslöst.

Jag tycker att det är bra om man, precis som du gör nu, försöker ta reda på fakta innan man försöker påtvinga någon annan en kanske felaktig behandling. Om den nya hästen följt ett avmaskningsschema finns väl eg ingen anledning till oro?

Tack!
Hittade mer info på nätet om detta med att de går i dvala på vintern.

Ja det är det här med faktabiten som många har svårt för. Blir lätt, "Vi har alltid gjort så här och det har fungerat sååå bra...
Man kan tom ha med utskrifter från SLU som folk vägrar att läsa för att det är jobbigt, och med ovanstående kommentar då (fast man tom använt överstrykningspenna för att få fram det viktigaste...)

Jag är så glad att stallägaren på nya stället är av samma inställning som jag.
Gärna ha en egen åsikt, men då ska man kunna backa upp den.
Och det är ju bara bra att den här nya tjejen visste detta med blodmasken.

Hej Hanna!
Det är jag som är den nya tjejen! :) Kul att se att du vill ta reda på mer information. Hoppas du nu har fått den info du behöver.
Så här gjorde jag: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=625443 ;)
Jag har inte hänvisat till Eva Osterman, jag vet inte ens vem hon är. Ville bara klargöra detta ;)

Så här är det: Om man ska maska nu så är det blodmasken man vill åt. I så fall tar inte Ivomec den. (Själva har vi maskat i samråd med veterinär med Fyrantel(=Banminht) under sommaren och avslutat med Ivomec, så min häst bör vara hyfsat på samma nivå som era.) Ska man ta blodmasken maskar man dubbel dos pyrantelmedel eller Cydectin. Oftast rekommenderas Cydectin vad jag vet. MEN om maskarna vilar, så tar inga maskmedel dem. Och då de vilar, så lägger de heller inga ägg och hästen är inte smittspridare. Detta visste jag om sedan tidigare, men jag tänkte inte på att en maskkur kunde väcka masken. Vi hade en häst i våras som hade blodmaskkolik, han strök nästan med... :(

Man vill ju minska parasitbeståndet så mycket som möjligt, så det är bra att ni är måna om det. Vi får ta träckprov tillsammans när det blir varmare, så får vi se vad resultatet blir.

Vänliga hälsningar Z :)

Becca85: Vad är det tråkigt att jag gör?
Vad tråkigt när hon gör så.
Jag förstår inte riktigt, du får gärna förklara.

Angående träckprov så skulle jag gärna ta ett, det skulle inte visa på något ändå. ;) Grejen är den att jag har hunnit flytta hästen långt innan jag kommer hinna få svar, så det hjälps tyvärr inte. Men tack för tipset, jag har inget emot att ta träckprov. ;)

Ska man ta blodmasken maskar man dubbel dos pyrantelmedel eller Cydectin. Oftast rekommenderas Cydectin vad jag vet.

Dubbel dos pyrantelpreparat är för att komma åt BANDmasken. Blodmasken kommer man åt med "enkel dos" pyrantel, ivermectin eller cydectin (de håller borta äggurskiljningen i 4, 8 resp. 12 veckor).

Men helt rätt att man inte avmaskar nu!

Hej!

Vad kul! Bukevärlden är liten :D

Välkommen till stallet! :)

När flyttar du in?

Vi pratade om att beställa mer strö igår. Du ville ha torv eller hur?

Aaa, torv. Flyttar nog nästa vecka eller veckan därpå. Hur lägger man en bra torvbädd? Har du torv?

Jag vill bara säga att jag har en fjäril/mygga(insekt) på fönstret. På UTSIDAN :eek: Och den rör på sig :cool:

Jag har torv. Trivs bra med torvbädd. Torv är super att "bädda" med. 65kr/bal betalar vi.

Ja ibland blir man förvånad. Fick ett myggbett en natt för nån vecka sedan...

bara en uppdatering.

Stallägaren har pratat med Eva Osterman-Lind, som var mkt tillmötesgående.
Hon ansåg att ingen avmaskning behövdes nu men att enskilt träckprov skulle tas på alla hästarna 2 gånger under nästa år.

Min häst har varit dålig i magen till och från sista tiden. (lättstressad häst, kulor ibland, ibland löst och ibland så sprutar det bak) Han blev avmaskad när han kom hem från betet (sent) då det var flera hästar som skulls släppas ihop.

Jag tänkte prova att avmaska om det kan bero på detta, men är det fel att göra det? Han ska också byta stall om ngr veckor..

malinsky skrev:
Min häst har varit dålig i magen till och från sista tiden. (lättstressad häst, kulor ibland, ibland löst och ibland så sprutar det bak) Han blev avmaskad när han kom hem från betet (sent) då det var flera hästar som skulls släppas ihop.

Jag tänkte prova att avmaska om det kan bero på detta, men är det fel att göra det? Han ska också byta stall om ngr veckor..

Nej nej nej! Inte avmaska nu, då riskerar du att få massuppvak av blodmaskar, vilket orsakar bl.a kolik och lös mage...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka