Ny häst, nya sadelproblem...

feel

Trådstartare
Hästen har kort, kort rygg, i princip ingen manke och är rätt så rund. Crown bomvidd 32 passar i vidd så tippar på att han är omkring 110 grader. Rider just nu med Crown Arwen, men den är 17,5" och täcker i princip hela hästen...

Såhär ser han ut;
DSC00076.jpg

Några tips på vad man kan prova lägga på för sadlar? Han kommer upp med ryggen vid ridning.

Har tyvärr ingen möjlighet att ta ut sadelutprovare, det finns inga här.. :(

Sv: Ny häst, nya sadelproblem...

på min superkorta svängda hästs rygg är det endast harry dabbs som har fungerat men jag vet inte redigt hur pass vid den går att få i bommen. det var den enda som lättade av så pass tidigt så att den blev kort nog. det är en väldigt skön och fin sadel!

DSC00172.jpg

Är inte Harry Dabbs typ samma som Jaguar? Eller missminner jag mig? Jaguar går ju inte att få i så pass vida som jag behöver...

Jaa, och bred rygg är inte heller kul... min förra häst var också riktigt rund och då lovade jag mig själv att nästa häst jag köper ska ha normal rygg ;)

Men tusen tack för tipset iaf, alla förslag är välkomna!

Nej det tror inte jag heller att de gör. Och de är inte så jättekorta heller tycker jag.

Nej har tyvärr inga förslag, jag är dålig på vilka som är tillräckligt vida och korta:confused: Jo, det är den där farmlanden då som jag såg när jag provade, det fanns en av deras modeller som var gjord för såna hästar och finns i mycket vida. Det som var speciellt med den modellen var att den var så bred i hela utformningen liksom. Minns inte vad modellen hette nu men dom har en hemsida med sina modeller. Den var kort också. Just den här var inte för stora mankar så jag provade den inte ens ordentligt det var inget för oss.

Farmland ska helt klart kollas upp alltså, alltid något att börja med iaf :)

Har kikat lite på Equipes islandssadlar, men vet inte hur pass vid en Equipe +3,5 (som verkar vara den vidaste) är, någon som har koll?

är det en unghäst? ser väldigt överbyggd ut. även om han kommer upp med ryggen så måste du nog ha en svängd och rundbossad sadel annars kommer den trycka mot länden.

skulle satsa på någon flatback modell, dels kan du ha mindre tum då och dels tror jag inte en sadel med högt bakvalv kommer ligga i balans på honom. amerigo cc, dj eller vega cc kanske? sadelmagasinet brukar ju ha några.

sen får du gärna visa en bild på hela hästen också ;)

Hästen är en -02, så särskilt ung är han inte ;) Försökte fota hela hästen, men han är otroligt social och trots att jag band upp honom så försökte han vända sig och komma till mig hela tiden...

Han är en Lusitano, väldigt lätt för att komma under sig och sänker ju då baken något. Men har faktiskt funderat på olika CC varianter, vill dock ha ganska rejäla knästöd då. Vega Island CC ser trevlig ut, hur är de i bomvidderna?

hehe känner igen det problemet, alla mina djur är små linslusar. :p

tror dom går att få tillräckligt vida, du kan ju ringa och höra med ridin om vilken vidd som motsvarar 110 grader? sen har väl stilett en sån om jag inte minns fel, hon har säker lite koll på hur den är att rida i. :)

Farmland ska helt klart kollas upp alltså, alltid något att börja med iaf :)

Har kikat lite på Equipes islandssadlar, men vet inte hur pass vid en Equipe +3,5 (som verkar vara den vidaste) är, någon som har koll?

Dom tillverkas i samma fabrik som Amerigo så jag gissar att det är samma stl som de har? I så fall är denna +3.5

sadel +3.5

Jag har en "vanlig" Vega till min som är ganska lik din i ryggen, min är ngt rakare kanske. Jag har bomvidd +2,5 och min häst är mätt till ca 108 grader. Har för mig att Vegan är lite annorlunda i storlekarna än de vanliga Amerigo.

min är lik din på ryggen, han har amerigo vega icelandic, storlek 2,5.
(då är den ngt för vid men sadelutprovarna och jag kom fram till att det bara är bra eftersom han musklar sig ju lite till där ändå så...)

min frieser hade extremt kort rygg och detta var den enda sadel som passade bra utan att trycka på länden. precis som din är han ju dessutom överbyggd.

Har du någon aning om hur pass vid en +2,5 är? Eller tex jämfört med en Crown? (har för mig att du också har provat ett gäng sadlar...)

Hur är den att rida i? Knästöd osv? Har du några bilder på den?

Senast ändrad:

jag har bara provat en crown jessica storlek 30 och den va ju dock för smal för honom! (och när jag provade crownen på han så hade han dessutom mindre muskler än vad han har nu...)

den är jätteskön att rida i. Den har inte gigantiska knästöd, därför trodde jag först att jag inte skulle tycka om den då jag är en sådan som föredragit stooora knästöd förut, men nu inser jag att det är helt perfekta stöd. Precis lagom!

sitsen tycker jag om eftersom den är flat och har man en överbyggd häst så kan känslan (tycker jag) lätt bli att det kännas som man "pressas neråt/framåt" med en sadel med för djup sits och därför känns denna så mkt bättre på honom då man kommer mer i balans..Den är mjuk att sitta i och jag upplever den inte halkig eller dylikt heller.

har tyvärr inte så mkt bilder

sadeln.jpg

11.jpg

111.jpg

har man en överbyggd häst så kan känslan (tycker jag) lätt bli att det kännas som man "pressas neråt/framåt" med en sadel med för djup sits

Utifrån vad jag har lärt mej så är det också så, och då åker sadeln fram...
Det är därför man inte ska ha uppbyggda sadlar på överbyggda hästar.:idea:

Din Vega ser ju trevlig ut, ska kika runt lite efter sådana. Tack för info och bilder :)

Har provat en Jensen (minns ej modell) men den var ju väldigt uppbyggd, och precis som du säger så funkar det inte på den här typen av häst... Det blir också väldigt svårt att sitta ned eftersom sadeln nästan skjuter upp mig.

Gjorde ett ryggmått på honom idag, får det till 103 grader, alltså betydligt smalare än jag trodde, konstigt att Crownen som är vidare än så ändå verkar passa viddmässigt, men det beror väl på hur sadeln är uppbyggd också...

Kan en Amerigo +2,5 passa en häst som är ca 103 grader? Eller blir det för smalt? Har dålig koll på Amerigos bomvidder/grader.

jag har dålig koll på crown mfl vidder och grader så jag vet inte. Men jag tror det var i denna tråd jag la in bild på en som är +3.5. Den är inte så fruktansvärt supervid ändå. +2 benämns ofta vid men min känsla är att det är mera normal mot vid jämförelsevis. Det kan variera med vad det är för modell på sadel har jag märkt dessutom. Storlekar är en djungel jag tror du måste prova direkt på hästen för att veta vad som är jämförbart. Det handlar om så mycket mera än grader hur vid en sadel är på hästen, har jag en känsla av....

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 896
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 788
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: Aquakatt
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 796
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka