Ny häst jagar dom andra

Joyride

Trådstartare
Vad kan man göra?
Min nya häst har börjat jaga några andra hästar och då menar jag JAGA livet ur dom typ.
Har haft honom ca 6 veckor nu. Han har blivit högst i rang utan att bråka. Utan han har tagit i mot stryk, inte flyttat på sig när andra gått på han.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Det ger sig, bara se till att hagen är tillräckligt stor så dom inte blir tvugna att hoppa ut.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Låter lite motsägelsefullt. Nya hästen jagar livet ur de andra men bråkar inte.
Är han uppväxt i flock.
Han är inte hög i rang om han jagar andra eller tar emot stryk.
Han kan inte riktigt kommunicera på rätt sätt och då blir det bråk.
Flockledare är lugna och bestämda och bråkar inte, dom behöver inte det.
Detta är en häst som inte vet hur man uppför sig i flock och heller därför inte vet sin plats i flocken.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Flytta honom - han kan inte hålla på och trakassera de andra hästarna. Han kan inte de sociala koderna, blir stressad och beter sig som en mobbare.

Ställ honom i en annan hage om det går.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Våran flock består av 10 st med honom.
Jag tror inte han gått i så stor flock tidigare. Som jag vet har han gått med två st och senaste 6-8 månaderna fått gått själv(var en anledning till att hon sålde han, han fick gå själv eftersom han skulle äta hö och dom fodrade med hösilage)

När vi släppte i hopp honom med som andra så blir det ju spring och valakarna skall ju skydda stona stona, och dom gick då på honom men han stod bara kvar(en annan häst hade ju sprungit i väg) då blev dom andra fundersamma varför han inte sprang i väg.
Vart inte mycket mera och dagen efter var det rätt lugnt. har varit lugnt i hagen.
Fram tills vi börja fodra i hagen, då börja han jaga några utvalda hästar.(han kan ha jagat innan, bara hört något från dom andra i stallet men inte sett själv)
Dom är livrädda för honom även utanför hagen. :crazy:
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Låter lite motsägelsefullt. Nya hästen jagar livet ur de andra men bråkar inte.
Är han uppväxt i flock.
Han är inte hög i rang om han jagar andra eller tar emot stryk.
Man vet ju inte vad dom andra hästarna har gjort honom som gör att han nu som ny ledare behöver göra för att få dom andra på plats. Dom kan ha utmanat honom osv vilket gör att han reagerar som han gör. Det finns alltid skäl och hästen skyddar sin nya flock genom att köra iväg andra "hot".

Han har inte gått upp i rang genom sparkar eller slagits sig upp utan har agerat passivt och antagligen bara inte flyttat på sig. På det sättet stått på sig. När sen han får flocken så måste han samtidigt hålla ordningen. Är det så att vissa individer då inte "sköter sig" utan förstör flocken så körs dom ut. Han städar i sin nya flock helt enkelt.

Dock så måste hagen vara tillräckligt stor så dom andra får en chans att hålla rätt avstånd. Annars blir det så att hästen jagar och jagar för avståndet blir aldrig långt nog och han blir därmed aldrig nöjd. Inte konstigt alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst jagar dom andra

Hur stor är hagen? Med en såpass stor flock måste hagen vara stor nog så att flera grupper kan vistas där. Det är inte alls ovanligt att det är flera småflockar i större grupper hästar, men dom måste ha utrymme också då för att det ska fungera.

Han har fått sin flock, han har antagligen "tagit över" vissa hästar och dom andra ser han antagligen just nu som hot mot sin nya flock och kör iväg dom.

Men som sagt, hagstorleken är otroligt viktig i sådanna stora flockar om det ska fungera.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Håller dels med oriental katten och dels är jag inte förvånad i blandflock med så många hästar . Se till att dela upp dem lämpligt innan det händer ngt olyckligt .
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Ingen sann ranghög häst agerar som du beskriver . Inga övriga går heller på en sån häst .
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Vi har en stoooor hage så dom behöver inte stå på varandra, han har ändå jagat runt hela hagen.
Och det är redan rang låga hästar han har gått på, som inte bråkar, tyvärr gamlingar oxå :crazy: Alla skimmlar, så jag vet inte om han har agg mot skimmlar:crazy:
Flocken har alltid varit stabil, och jag tycker den är det nu med förutom hans jagande.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Ingen sann ranghög häst agerar som du beskriver . Inga övriga går heller på en sån häst .

Hur hanterar en ranghög häst en annan häst som utmanar och hotar flocken? Eller accepterar dom läget bara och backar undan allt hot? Eller allt som kan vara ett hot mot flocken.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst jagar dom andra

Vi har en stoooor hage så dom behöver inte stå på varandra, han har ändå jagat runt hela hagen.
Och det är redan rang låga hästar han har gått på, som inte bråkar, tyvärr gamlingar oxå :crazy: Alla skimmlar, så jag vet inte om han har agg mot skimmlar:crazy:
Flocken har alltid varit stabil, och jag tycker den är det nu med förutom hans jagande.

Vilka umgås han med då? Är det dom ranghöga han umgås med och bara håller dom ranglåga och osäkra utanför?

Att dom jagar utan uppehåll alls är inte helt normalt, dom brukar nöja sig med att dom andra håller sig på avstånd. Angående skimmlar så har jag sett en del hästar som är aggressiva mot skimmlar faktiskt, varför är ju svårt att veta.

Sålänge inte jagandet går överstyr och allt blir så stressat att dom springer utom kontroll så skulle jag stå ut lite till.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Hur hanterar en ranghög häst en annan häst som utmanar och hotar flocken? Eller accepterar dom läget bara och backar undan allt hot? Eller allt som kan vara ett hot mot flocken.

En ranghög häst utsätts inte öht på det sättet eller behöver ta ställning till det du är inne på . Jag förstår öht inte dina reflektioner och påståenden i denna tråd .
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst jagar dom andra

En ranghög häst utsätts inte öht på det sättet eller behöver ta ställning till det du är inne på .

Utsätts aldrig en ranghög häst för en annan som utmanar? Möjligtvis inte om man väljer vilken typ av häst som kommer in i hagen, då går det ju att undvika.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Det är helt naturligt att en skimmel mobbas ut. Den avslöjar ju flocken för rovdjuren i det vilda genom att de syns. En sådan vill väl ingen ha med i gruppen. Hästarna vet ju knappast att de inte behöver bry sig om sådant längre.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Det är helt naturligt att en skimmel mobbas ut. Den avslöjar ju flocken för rovdjuren i det vilda genom att de syns. En sådan vill väl ingen ha med i gruppen. Hästarna vet ju knappast att de inte behöver bry sig om sådant längre.

Fast även vildhästar har ju ljusa färger? Dom är ändå med i flockarna och blir inte utstötta pga färgen, så det kan ju heller inte stämma helt och hållet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny häst jagar dom andra

Jo, det stämmer som Grazing skriver. Skimlar har det tuffare även i vilt tillstånd just p g a att de syns så lätt för rovdjur och därför blir en "börda" för flocken.
 
Sv: Ny häst jagar dom andra

Jag har en skimmel och han har inga problem i flocken, tvärtom.
Kaxig relativt nykastrerad men flockuppfödd.
Muckade inte med den äldre flockledaren när han släpptes in i flocken men visade resterande hästar att han är en stark häst som är nr 2 när det gäller att välja höplats i hagen. Det är endast vid utfodring man märker av rangordningen i hagen i någon större grad.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp