Ny häsägare

blue12

Trådstartare
Hej
Vill gärna ha lite råd från er som har erfarenhet och kunskap.
I våras köpte jag mina två härliga hästar, under hela sommaren red jag och några vänner båda hästarna, allt gick så himla bra!!
Nu rider jag ut ensam och det gick bra först, men tyvärr ramlade jag av när hästen blev skrämd, han stegrade sig och vände och jag klarade inte av att sitta kvar, gjorde illa mig och kunde inte rida på flera veckor.
Ingen red någon av mina hästar då jag var skadad.
När jag kände mig frisk nog, så red jag min andra häst och vad tror ni hände!! jo jag ramlade av igen och nu fick jag en allvarligare skada.
Nu är jag frisk igen men börjar känna mig mycket osäker, vågar jag rida igen?
Jag klarar inte av när hästen gör en mycket hastig rörelse, som att vända i 90 grader eller stegra.
Har nu försökt få några att rida mina hästar, eftersom de nu har stått, inbillar mig att om de rids är de lite lugnare när jag sätter mig på dem. Har även longerat båda två och de blir otroligt glada över det.
Men vad gör jag åt min rädsla som kommer smygande mer o mer:cry:
 
Sv: Ny häsägare

Försök få någon som kan rida ut med dig eller iallafall någon som går eller cyklar med dig så känner både du och hästen sig säkrare. Det är faktiskt bra att du är försiktig nu för om hästen känner att du är osäker så blir ju den också osäker och då händer ju en olycka lättare. Jag tror inte att du egentligen behöver få någon som rider igång dina hästar utan det viktigaste är att du har någon med dig som kan ge dig lite självkänsla och styrka. Sedan kanske hästarna behöver få lite självkänsla också så att de inte drar så fort de blir rädda. Du kan träna hemma med olika för dem skrämmande saker som du leder dem över så att de lär sig att du är trygg att vara med så att de inte behöver reagera så mycket när de väl blir riktigt rädda utan istället söker trygghet hos dig.

Lycka till!
 
Sv: Ny häsägare

Som Tiny Winy skrev, ta med dig någon vare sig det är till häst eller fots.
Hur länge är hästarna ute i hage, vad får dom för foder. Kanske gick dom på bete tidigare och ute hela dagen, kan spela större roll än man tror!
 
Sv: Ny häsägare

Mina häst går på lösdrift och gör det även nu, med skillnad att de får komma in på kvällarna nu när det regnar så mycket
Den ena hästen är tryggheten själv, hon blir inte rädd för något, men hon har börjat göra något konstigt litet knyck&hopp som gör att jag tappar balansen. har en skada i benet som gör att jag inte är stark nog att "knipa" åt knäna.

Tror ni hästarna tar skada av att inte bli ridna alls?;)
 
Sv: Ny häsägare

Mina häst går på lösdrift och gör det även nu, med skillnad att de får komma in på kvällarna nu när det regnar så mycket
Den ena hästen är tryggheten själv, hon blir inte rädd för något, men hon har börjat göra något konstigt litet knyck&hopp som gör att jag tappar balansen. har en skada i benet som gör att jag inte är stark nog att "knipa" åt knäna.

Tror ni hästarna tar skada av att inte bli ridna alls?;)
 
Sv: Ny häsägare

Har du ingen inhägnad plätt där du kan rida et tag tills du känner dig säkrare? Kanske känner du någon som kan longera hästen när du sitter på? Miljöträna och hantera mycket från marken kan också vara nyttigt, så att du får ett bättre band och tillit till dina hästar.

Nu vet jag inte vad du har för typ av utrustning, men en westernsadel upplever iaf jag som "tryggare" om man är ovan eller osäker, man sitter stadigare och det finns en sadelknapp att grabba tag i om man tappar balansen. (Givetvis ska även en westernsadel vara utprovad till hästen av någon kunnig, samt användas med lämplig pad). Hoppas du kommer över din rädsla!
 
Sv: Ny häsägare

Försök hitta en medryttare. då blir det både tryggare och roligare att rida ut ihop:) Hästarna tar inte skada av att inte bli ridna alls med det blir svårare och svårare att komma tillbaka. Får de arbeta några dagar i veckan blir de både lugnare och mer vana.
 
Sv: Ny häsägare

Gå promenader med hästarna och tömkör och longera dom om du känner dig osäker på, om du inte har någon som kan rida med. Självklart tar dom inte skada av att stå (förutsatt att dom har stor hage så dom får röra på sig) men ju längre dom står desto svårare blir dom ju när du sätter igång dom. Gör något med dom regelbundet, helst nått varje dag. Dom blir dom lugnare och ni känner er tryggare tillsammans :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: warg
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 021
Senast: Sel
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp