Ny dammsugare, vilken är bäst?

Emor

Trådstartare
Dammsugen dog under dagens dammsugning av ryamattan idag. Nåväl, den var gammal, sisådär en 10 år så det var inte helt oväntat men vad jag ska ersätta den med för någonting vet jag dock inte.

Jag vill givetvis ha den bästa, och en hållbar. Fixa långhåriga mattor och hundhår här och där men även vara smidig att använda.

Enligt testen jag hittar på nätet verkar elektrolux komma bra till, men inte alltid hålla så länge. Så känns dom inte så intressanta. Miele verkar ganska poppis, någon som har erfarenhet av hur den fungerar i hemmet, är den lika bra som utlovat?

Jag har en av de äldre Electrolux Ultrascilenser-modellerna. Fick den i julklapp 2005 eller 2006 och den fungerar fortfarande klockrent. Trots mängder med katthår och kattsand tuffar den på. Tråkigt om de inte längre är lika hållbara.

Jag har en Roomba sedan ett par veckor tillbaka och jag fattar inte att jag inte skaffat en tidigare. Det är helt suveränt, och nu har de ju gått ner så mycket i pris att det inte är så stor skillnad mot vanliga dammsugare. Vi har mattor,trösklar, katter men det är inga problem för den alls.

Jag har en Roomba sedan ett par veckor tillbaka och jag fattar inte att jag inte skaffat en tidigare. Det är helt suveränt, och nu har de ju gått ner så mycket i pris att det inte är så stor skillnad mot vanliga dammsugare. Vi har mattor,trösklar, katter men det är inga problem för den alls.

Jag tror inte att det är ett alternativ här. Vi har höga trösklar, 4-5 cm, två våningar dessutom så man behöver isf bära den, och vad jag förstått är dom ändå bra att komplettera med en vanlig dammsugare? Jag har inte plats att förvara två.

@Tassetass , det är en sådan som vi har haft nu, den har absolut fungerat helt ok! Men det känns lite tråkigt att köpa en likadan :0

Den vi har klarar trösklar, är lätt att bära upp till övervåningen (har handtag och trappsensor) och behöver inte förvaras i skåp, den har en liten nätt laddstation som står i ett hörn. Jag dammsuger aldrig med vanlig dammsugare längre, roomban dammsuger mycket bättre än jag någonsin gjort. Det enda jag gör är att ta en sopkvast och sopa ner dammet från trappen längst ner.

Jag fick höra i veckan när jag köpte ny dammsugare att Elektrolux siktar på tysta dammsugare medan Siemens och Bosch vill ha hög sugeffekt. Med andra ord kan man komma billigare undan med en Bosch/Siemens som har samma effekt som en dyrare Elektrolux. Jag som bara jagar sugeffekt köpte en Bosch för 2000 som fastnade i mattan när jag provade den i butik. Suger sig fast helt okej i golvet med så jag är faktiskt supernöjd! Har bara använt den hemma en gång så livslängden vet jag ju inte än ;)

Electrolux är ju ofta bäst i test. Dock får de usla betyg i långvariga tester då plasten är för klen och ofta går sönder, även kretskort och annat är vanligt att det går sönder efter 1-2år.
Visserligen verkar det vara enkelt att få det reparerat men man blir ju ändå utan dammsugare ett par veckor..

Philips FC9194 verkar vara en väldigt prisvärd dammsugare som hamnar i toppskitet både i korta och långvariga tester.
Av folks recesioner att döma så verkar konsumenterna vara mer än nöjda med den modellen.

Min dammsugare har precis sagt upp sig efter lång och trogen tjänst så jag har googlat en hel del om dammsugare senaste dagarna och valet för mig föll på philipsen så nu väntar jag bara på att den ska anlända hem :)
I butiken hade de bara en som visningsex och den kändes faktiskt väldigt trevlig att jobba med.

Annars är ju Miele väldigt trevliga men då kostar de 3000kr + för att få en bra och det tyckte jag personligen var lite för dyrt.
Philipsen går loss på 1660kr vilket jag tycker är en lagom prislapp.

Jag har en av de äldre Electrolux Ultrascilenser-modellerna. Fick den i julklapp 2005 eller 2006 och den fungerar fortfarande klockrent. Trots mängder med katthår och kattsand tuffar den på. Tråkigt om de inte längre är lika hållbara.

Jag har också en sådan modell, kan tänka mig att det är en 07:a eller något. Fungerar hur bra som helst! Och vi har haft en finsk lapphund hela dammsugarens liv, så kan säga att den överlevt x antal påsar fulla med fluffigt hundhår! :)

Det blev en Miele, exakt modellen minns jag inte just nu. Den var på extrapris, och kändes trevlig då jag rullade runt den i butik, blir upp till bevis lite senare ;)

Det blev en Miele, exakt modellen minns jag inte just nu. Den var på extrapris, och kändes trevlig då jag rullade runt den i butik, blir upp till bevis lite senare ;)

Har också en Miele, den är röd och snäll! Av någon anledning har jag tidigare blivit arg av att dammsuga (hur stört låter inte det... O_o ) men nu känns det inte alls så jobbigt.
Innan den här hade jag en liten svart en, den la sig ofta på rygg och sprattlade bara man körde över en liten mattkant eller en tröskel och var inte alls lika följsam som denna nya skönhet. Jag tror du kommer bli nöjd :D

Vi har två dammsugare. En gammal LG som vi har haft i ca 10 år. Den kostade, har jag för mig, ca 400 kr. Låter hemskt och öronbedövande men suger bättre än de flesta dammsugare jag har testat. Lite för kort sladd har den dock.

Har också en lite äldre Miele som vi fick när mina föräldrar köpte ny (rätt praktiskt att ha en dammsugare uppe och en nere). Den är tystare, har mycket längre sladd, men suger faktiskt inte riktigt lika bra. Och det är nog inte bara för att den är "gammal", utan jag tycker alltid att den har känts lite klenare.

Kör en shopvac grovdammasugare sen några år, med hundhår, fågelfjädrar och vanlig skit så orkade den några år gamla electroluxen inte med livet hos oss. Den här låter en del men suger väldigt bra och orkar med.
Även om jag vill komplettera med en robotdammsugare också..

Vi har två dammsugare. En gammal LG som vi har haft i ca 10 år. Den kostade, har jag för mig, ca 400 kr. Låter hemskt och öronbedövande men suger bättre än de flesta dammsugare jag har testat. Lite för kort sladd har den dock.

Har också en lite äldre Miele som vi fick när mina föräldrar köpte ny (rätt praktiskt att ha en dammsugare uppe och en nere). Den är tystare, har mycket längre sladd, men suger faktiskt inte riktigt lika bra. Och det är nog inte bara för att den är "gammal", utan jag tycker alltid att den har känts lite klenare.

Miele har ju som de flesta andra märken budgetmodeller, mitt emellan bra modeller och riktigt jävla skitbra grejer.
Det tråkiga är att deras bottenskikt är ganska dyra 1000-1500kr men man får ändå en ganska kass dammsugare.
Då känns det mer som att man betalar för märket än en bra dammsugare.
När de däremot går över 3000kr klassen är de himla trevliga att arbeta med, men då är de ju också dyra och borde vara riktigt bra i mina ögon.
Men det är som sagt först där de börjar leva upp till sitt fina rykte.

Provade en Miele som låg runt 1000 lappen på rea och den var kass, men chassit kändes dock rejält och bra för det priset.

Nilfisk är nog den bästa dammsugaren på marknaden för hemma bruk, AEG, E-lux och Volta duger dock för de flesta ändamål i hemmet och köper man de lite dyrare modellerna finns ju rätt mycket extra utrustning att köpa till.

Miele har ju som de flesta andra märken budgetmodeller, mitt emellan bra modeller och riktigt jävla skitbra grejer.
Det tråkiga är att deras bottenskikt är ganska dyra 1000-1500kr men man får ändå en ganska kass dammsugare.
Då känns det mer som att man betalar för märket än en bra dammsugare.
När de däremot går över 3000kr klassen är de himla trevliga att arbeta med, men då är de ju också dyra och borde vara riktigt bra i mina ögon.
Men det är som sagt först där de börjar leva upp till sitt fina rykte.

Provade en Miele som låg runt 1000 lappen på rea och den var kass, men chassit kändes dock rejält och bra för det priset.

Ja i butiken jag fanns inte de billigare modellerna av Miele ens inne. De hade 2 st som låg på +3000 och nu har jag provdammsugit den jag köpte, och den fungerade fint! Men lite ovant är det såklart, men det blir nog bra. Hoppas maken tycker det också, är han som dammsuger mest här hemma...

Jag är helt övertygad om att du köpt en alldeles utmärkt bra dammsugare @Emor :)
Håller inte maken med tycker jag att du kan dammsuga upp honom med ;)

Vi kopte en Henry i Oktober. Dem vi haft innan har funkat med att dammsuga typ allt och haller valdigt lange (vet ingen som gatt sonder an sa kan inte saga livslängd :o ). Vi skickade efter en fran England da det var billigare.

Sen ar den rod och har ett glatt ansikte sa dammsuga kanns lite roligare :D

Hoppas Mielen haller bra!

Jag köpte en ultrasilencer green när jag flyttade in i lägenhet.
Kravet var att dammsugaren skulle vara tyst men ändå hyfsad sugeffekt. Denna modell är tystast på marknaden och har vunnit flera tester.
Den är riktigt nice att damsuga med... plus att den är snygg i svart å grön :cool:
Liten och smidig, samt endast 1000W men ändå sugeffekt som de som har de dubbla. Alltså energisnålt och miljövänligt alternativ.
Electrolux UltraSilencer Green
electrolux-vacuum-2.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka