Nummerbricka på tävling *förvirrad*

Saybia

Trådstartare
Vad gäller det för nummerbrickor på tävlingar?
Måste man ha nummerbricka (med hästnummret) på hästen/ponnyn när man lastar av eller kan man sätta på den sen?
Har hört nånstans att man måste ha nummerbricka på hästen redan när den lastas av, på vilka tävlingar gäller i såfall det? på alla?
På de tävlingar som jag har varit med på (medhjälpare) så har vi lastat av ponnyn utan nummerbricka på tränset (både på klubb, lokala & regionala tävlingar i hoppning & dressyr) och vad jag har sett (eller har väl inte tänkt så mycket på det) så har jag inte sett nån annan lasta av med nummerbrickan på.. :confused:

Är det nån som vet vad som egentligen gäller??

Sv: Nummerbricka på tävling *förvirrad*

Ur TR I mom 134:5
Vid alla tävlingar ska alla tävlande hästar inom hela tävlingsområdet bära väl synlig nummerlapp eller nummervojlock. Ryttaren ansvarar själv för hästens nummerlapp som ska anbringas senast i samband med urlastning. Nummerlappen ska vara minst 50cm2 (kvadratcentimeter) stor. Nummerlapp är ej obliatorisk på handikapptävling. Saknad eller felaktig nummerlapp bestraffas med böter.

-----------------------------------------------
Jag brukar ha nummerlappen på tränset och då sitter den ju på vid urlastning.

Det står så i TR men följs inte i verkligheten, 90% (om inte fler) på hopptävlingar (häst) har sina nummerlappar på shabraket så därför kommer de inte på förrän man väl sadlar hästen.

Japp, stämmer bra!
Det finns de överdomare som är väldigt noggranna med detta.

Vet att veterinären kan neka besiktning på regional och uppåt om inte nummerlapp finns på!! Å det blir det ju ingen start heller.... Å ärligt talat så är det ju inte speciellt besvärligt att sätta på en sån heller :angel:

Har aldrig min nr lapp på vid besiktningen, där emot har jag den i fickan.
Har ingen större lust att sno på lappen på tränset för besiktningen, sedan sno av den igen för att sedan slutligen sno på den på sadlen.
Här i skåne är det väldigt ovanligt att folk har nr lappen på sina hästar vid besiktningen, då många har den på sadlen eller liknande.

Nej, men det är sjutton så lurigt att komma ihåg :angel:. har hänt både en och två gånger att vi kommit på det just när man nästan ska in!

Har alltid haft nummerlappen på schabraket oavsett om jag tävlat hoppning eller dressyr och har därmed inte haft den på direkt vid avlastning.
Som någon skrev, i alla fall i skåne är jag definitivt inte ensam om detta. Jag har inte haft några problem i alla fall.

Utomlands var vi tvungna att ha nummerlappen när vi gick utanför boxen... Där använder de sig dessutom av dem mycket mer vid framridning och så.
Man bockar av numrena på griffeltavlor för att mkt enkelt alltid kunna ha kolla på hur många det är till ditt eget nr. Jättesmart.
I Sverige har vi dom bara för att kolla katalogsnr om vilken stam det är på hästen typ.
HAr man nummerbrickan i en säkerhetsnål är den enkel att fästa överallt.

Ursäkta men hur fäster man nummerbrickan med hjälp av en säkerhetsnål på en häst som endast är iförd träns ? I skinnet eller ???
Som det står i TR så skall HÄSTEN ha nummerlappen på sig vid vet.besiktningen som genomföres med hästen enbart iförd träns.

Jag har lyckats fästa nålen i hålen på tränset. Har fungerat bra och suttit stabilt jämfört med nummerlappar med resårsnoddar som har lätt för att töja sig och lossna.

I Sverige är det vad jag vet inte så strikt med nummerlapp som det är internationellt. Där ska lappen vara med överallt. Om inte någonstans på hästen så går det ofta bra att fästa den på tröjan eller byxorna.

/Timsetim

vilken sida ska man ha på den?? höger eller vänster?? eller spellar de ingen roll??

måste man själv ha en nummerbricka
(såg att dom hade sådana på hökks)
för det är ju inte så svårt att köpa en :smirk:

Höger har jag alltid min på.

Du får sätta nummerbrickan var du vill bara den sitter väl synligt. Den ska sättas på senast i samband med urlastningen.
Du ska ha egen nummerbricka. En del klubbar lånar ut brickor, men då står det i meddelande till ryttare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar