Nu vill jag veta allt...

K

Konie

Allt upptänkligt om Uxer LB. Nån som har haft föl e. honom? Ägt ett sto e. honom? Hingst/ valack.... Humör, ben, storlek? Ja, allt .....

Sv: Nu vill jag veta allt...

Har träffat tre avkommor till Uxer L.B.!
Två ston och en valack!
foalfudji05head.jpg

Här är valacken som föl! Han var inte snäll mot andra hästar som hingst och kastrerades tidigt, mycket kapabel, var tidig, men har oturligt nog råkat ut för en ligamentskada i ett bakknä (troligen inte träningsrelaterat)!

Stona jag träffat har varit snälla trevliga hästar, den ena väldigt skör, men det kanske berodde mest på att hon var sned i korset.
Den andra krossade sin höftknöl och fick lov att avlivas på vintern som två-treåring, var ganska tidig fram till olyckan.

Uxer själv är mycket snäll vad jag hört, senaste somrarna har han gått på bete med sina ston!

De jag har sett har varit något över medelstorlek men ganska lätta i modellen!

Har tyvärr bara sett en själv, en valack, gräslig i humöret (ouppfostrad?) och 180+ hög. Funderade just därför om Uxers eget humör och storlek.... Vill ju gärna ha lite höjd, men inte FÖR mycket. Funderade också på om (om det är Uxer som ger storleken) det ger skadedrabbade avkommor.
Valacken du har på bild, YW1066, är jättesöt !

Jag känner till två. Stoet är rätt liten, under medelstorlek. Trevlig häst av fin modell, dock liten som sagt. Mamman till den brukar lämna avk av medelstorlek (158-161 cm). Valacken vet jag inte så mkt om men tror den är normalstor. Båda är "normalt" hållbara.

Kom på att jag vet en till, valack söt maxad d-ponny kan vi väl säga att han är, mamman är ca 149-150.

Med tanke på Uxers höjd/längd... Är det "travmodell" på avkommorna eller mer åt "ridhäststuket" ?

Hur ser ni på kvalìtén på de ston uxer har fått?

De jag har sett, ser ut som travare utom den som ser ut som en ponny då!

En avkomma vann på Örebro i kväll!

Uxer LB har väl tyvärr inte fått betäcka några riktigt bra ston, de gånger han tillförts "hyggliga" märrar har det blitt hyggligt. Uxer lägger trevliga, och lätthanterliga avkommor, normalstora.

Vet du varför stomaterialet har varit halv-dant, som bäst?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka