Sv: Nu undrar jag...
Jag är fortfarande intresserad av att höra hur folk ser på detta att "hästen är färdig för uppgiften" och "det kommer när han är mogen". Menas enbart tillräckligt stark här? Eller är det något annat också??
Jag skulle väl snarare påstå att styrkan är det mest triviala... Beroende på hur bra undersättning man söker i piaffen direkt, musklerna är ju det som går snabbast att bygga upp på hästen.
Den måste vara ordentligt rakriktad, annars kommer man ju bara göra hästen ännu mer snedmusklad i bakdelen, den måste lyssna bra för sitsen och ha bra balans under ryttare. Trampa/halva steg tycker jag personligen att man kan göra relativt tidigt på hästar som har "lätt för sig" i samlingen och lärt sig slappna av, men samma sak där- man måste ha kommit en bit inom rakriktning och det ska inte kännas svårt för häst eller ryttare, då ger det inte rätt förutsättningar. Så för vissa kan det säkert ta år innan man ens kommer till trampet, för andra "bara" månader. Att kombinera skolor med halva steg sägs vara bra, slår två flugor i en smäll och man löper inte lika stor risk att hästen snedbelastar sig, förutsatt att man kan rida bra skolor vill säga.
Det jag fått lära mig är att piaffen kommer hästen bjuda till själv i trampet eller halva steg om den känner sig redo för uppgiften, att den tar i lite mer utan att göra det pga stress eller nervositet. Kan säkert kännas olika på olika hästar. Men som ryttare lär man känna när hästen är mottaglig för "lite till" och kunna öka på utefter att hästen känns mottaglig.
Har iofs själv aldrig ridit riktig piaff, endast halva steg och tramp, så jag kan bara föreställa mig
Jag grundar min teori om att piaff egentligen inte behöver vara särskilt jobbigt på att jag sett diverse hästar piaffera i hagen i ren överskottsenergi som absolut inte varit skolade och styrketränade nog till det inom dressyren. Och en häst vid ridning som började piaffera av sig själv ("riktig" piaff) när den blev uttråkad... Den var iofs tränad till det, men jag tror knappast en häst frivilligt piafferar totalt sisådär 10 varv runt ridhuset om den tycker det är väldigt jobbigt
gör man det lätt för hästen så blir det lätt, sen kan man anpassa hur mycket den sätter sig utefter hur stark den känns och hur bra balans den är i. Tror balansen är väldigt viktig för att man inte bara ska få spänning (och som jag skrev i en annan tråd - tror balansen har mycket att göra med hur pass små hjälper man kan rida med).