Nu ska här forskas!

Jadzia

Trådstartare
Jag har kommit på hur man gör det något tradiga universitetsämnet historia till något riktigt kul. Man inriktar alla tråkiga uppsatser som måste skrivas på hundar ur ett historiskt perspektiv. Det är nämligen dags att skriva B-uppsats i historia och då kom jag på den eminenta idén att skriva om hur samhällets syn på hundar har förändrats över tid. Plötsligt känns det inte så trist länge.

Ni ska bara veta vad mycket rolig litteratur jag hittat. Vad sägs om "handbok i polishundsdressyr" från 1912 eller en studie över husdjurssynen mellan 1880 och 1925. Till och med Sveriges egen guru Anders Hallgren har studerat detta område och skrivit boken "Hunden i våra hjärtan". Roligast är ändå de gamla tidningsklippen som skiljer sig något från artiklarna i dagens aftonblaska.

Nu ska jag alltså bara läsa hundlitteratur i åtta veckor. Tråkigare kan man ju ha. Funderar jag vidare kan jag säkert bygga en C-uppsats av det hela också.

Sv: Nu ska här forskas!

Du borde försöka få tag på den suveräna bok som Sara brukar läsa högt ur emellan åt. Nu vet jag inte vad den heter, men det kan jag ta reda på. Boken är nog skriven sent 1800 - tidigt 1900tal och har vansinnigt roliga beskrivningar av olika hundraser och utställning. Vi brukar skratta så vi gråter åt formuleringarna, den är helt sanslös.

Det är då själva f*n att man inte kan skriva om hund :D Jag har bara tråkiga saker att skriva om. Vad ska du ha för frågeställning till B-uppsatsen?

Jag vet inte riktigt än. Tänkte läsa lite i materialet först och se vad jag kan få för ideer. C-uppsatsen problemformulering är däremot rätt klar.

Vill du avslöja vad?? *nyfiken som alltid*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka