Nu ska äldre tanten igång!!

Ida_79

Trådstartare
Tänkte sätta igång mitt 17 åriga sto nu.. Hon har inte gått oredntligt på säkert 8 månader!! Hur skulle ni sätta igång en sån häst? ;)

Sv: Nu ska äldre tanten igång!!

Oerhört lugnt och försiktigt..... Bara skritt i flera veckor, sen lägga in små travsträckor. Och rida i skogen i början, Inte harva i ridhus.

Jo det är precis vad jag tänkt mej!! Tömköra och longera lite me!! Hon har tappat nästan alla muskler o konditioner är dålig.. Ridhus blir det inget för det har jag inte ngt på en mils avstånd!!

Kompisen o jag var ute med gammelgumman hos mig och hennes dotter(som rids regelbundet). Vi skulle bara skritta lite lugnt eftersom gammelgumman stått ett tag. Trodde vi. Hästarna var övelyckliga och taggade. Fick jobba hårt för att hålla dem i lämpligt lugnt tempo, men de mest taktade runt.... :) Man måste tänka på det med. Hästarna kan ju ha ett annat tempo i kroppen. Men man måste ändå hålla dem lite så de inte tar skada när de stått länge. Lycka till.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Marvin
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka