NU klagar jag! hästägare på kryckor ;)

Tinuri

Trådstartare
nåå, var över sportlovet i NEW YORK med familjen.. kom hem igår eftermiddag och gick nästan direkt till stallet.. får höra att pålle mimn har va<rigt sjuk, inte kolik, för han har kackat bra men gaser i magen.. han har legat ner inne i boxen som han aldrig gör och lämnat lite hö :O vet. hade varigt ut och gett dropp o pålle mår så gott som bra nu.. men iaf.. har haft han stnart 2 år och aldrig några problem.. vet. har jag bara behövt en gång.. ganska nyligen men det var bara ett irriterat öga :( ? men men..

han skall motioneras varje dag just nu sa vet... skulle hoppa upp på hästen (barbacka) från en liten ramp.. vänster benets knäskål far helty ur led och jag hör ba§ra KRAASHHH.. jag kastar mej ner på marken.. hästen fattar noll och börjar gå mot bilvägen.. jag skriker bara på honom .. alltså försöker låta snäll men mitt ben tar så ont så det blir gråtskrik.. pålle kommer med öronen framåt lunkandes tillbaka mot mej.. min underbara lilla prick.. :love:

pålle måste ju altså motioneras.. så jag hoppar upp.. rider 5 min gråtandes på banan o longerar sen i trav ngra varv.. hmm bryter mot vet. regel på första dagen.. två stallkompisar har varigt ut o ridit.. kommer ti stallet nu o ena kör hem mej de 100 meterna jag har hem.. akuten nästA och nu går jag på kryckor och ett jääättestort knäskydd som börjar mitt på smalbenet och slutar mitt på låret.. det skall jag ha i 6 veckor.. hmm inga jeans på 6 veckor..

jamen nudå.. kommer just hem från resa, invalid, måste försöka vila men hästen måste ha daglig motion en tid nu.. utan sin havre dessutom så allt vi tränat upp, muskelmässigt över vintern är borta igen :cry: ska väl hitta en medryttare.. men saken är den att jag rider ju barcbacka ..har en bomlös med den nöter upp pälsen på endast en fläck på ena sidan på ryggen :confused: så den tkr jag inte om att använda sj.. han har den dock en g/vecka som turridningshäst...

jamen var hittar man en medryttare som vill rida en ponny barbacka som e lat och framtung? :bump:

jeee, har lixom maaassor i skolan nu oxå :P

Sv: NU klagar jag! hästägare på kryckor ;)

man skaffar en sadel som passar....
så är det säkert lättare att hitat medryttare om man släpper på sina egna ideer.

lider med dig... vet hur det är!!! ha själv hoppat på kryckor sedan julafton, trillade av hästen då. säkert en liknande ortos som vi har, en stor plast "ställning" som dom kan ställa in hur mkt man får böja benet? kan trösta dig med att du visst kan ha jeans!!! bara att lägga ortosen ovanpå jeansen!!! går utmärkt!

men om din häst går som turridnings pålle, måste han ju vara jätte lugn att rida? då borde det väl inte vara så svårt att hitta ngn som kan hjälpa dig att rida honom?

joo,l just en sån som man kan ställa in hur mkt han kan böja på benet.. min fysioterapeut sa att ja int får ha kalsonger/strumpbyxor/jeans :confused: kanske kan fuska lite ;)

jo han är jättelungn.. det är ju bra men jag vill ju ändå hitta ngn som kan sadla och tränsa och allt sånt oxå.. så kan ju int vara allt för nybörjare heller ;) haha ja e ju hönsmamma oxå över honom vilket inte gör saken bättre.. klarar nog av att rida i denhär saken.. men hästen tror jag int tkr om det.. så jag kanske skall skaffa ett litet stöd som jag bara har då jag rider.. hehe får si hur det blir ;)

älgen: pålle är omusklad över ryggen, vill inte köpa en sadel som passar ett tag bara och sen sitter jag med ÄNNU en till osåld sadel ;) väntar tills han blir bättre musklad.. :idea:

det ortosen gör är att stadga knät, att det ite ska kunna vridas tex. då spelar det ingen roll om man har nåt under, det inverkar inte på stabiliteten.
samma är det if du inte får böja, det inverkar inte med byxor under.

däremot kan d kanske kännas som tyget skaver lite, men jag tycker att själva ortosen också skaver...
hade en för 15 år sedan också, då hade jag alltid en tubinette under (typ rundstickat bandage)

aaa okej ;) di är jobbiga! mitt åker lite ibland, hur hårt man än spänner..

min hålls inte heller på plts så bra, hur mkt man än drar åt...

Stackars er kryckhoppande människor. Jag lider med er. Krya på er o ta det lugnt så ska ni se att det löser sig med pållarna. Till dig med sadelskav, köp en fårskinnsfäll o lägg under sadeln, det minskar skavet på den känsliga vinterpälsen.
Kram
C

tack för svar!! :love:

har några där hemma, kan man ha dem under bomlös?

Kan du inte be någon i stallet att ta med din häst som handhäst när dom rider ut?
Förutsatt att han är snäll men är man turridningshäst så bör han ju inte vara nåt monster.

neeh, funkar inte rikitgt då han e lite rädd för bilar o di flesta vägar här (typ alla) är trafikerade.. mer eller mindre... men tack för tipset! dessutom kan har börja dra ner huvve och gå ganska hårt (största hästen i stallet dessutom, 145 i mkh :rofl: )

haha lillasyster måsta mocka åt mej idag.. hon e int alls intresserad.. bara att krama o rykta tinsku.. men ja muta henne lite :p tack lillasyster! jag longerade han idag. 20 min i skritt o några varv trav.. lite klumpsnö:S

alltså jag älskar pålle så extra mkt just nu! då jag leder honom in och ut, med kryckor, longeringslina och longeringsspö så gårhan förbi mej 2 steg, stannar till jag är förbi .. går igen framför mej 2 steg, stannar osv :love: haha han borde ju gå bakom hela tiden men det är bara en liten detal, han drar iaf inte alls.. dessutom så konka ja me dedä spöet så att det stötte mot hans ena framben emellanåt.. då stanna han och lyfte upp hoven, ett trix ja ha lärt han.. haha först blev ja lite störd.. men sen fatta jag att de va ju jag som bad honom :rofl: min gullehäst..!

han har redan börjat tappa muskler :S havren skall på igen snart och jag har frågat en vän om hon vet ngn som skulle vela rida honom ett par dagar i en månad ca, så ja kanske får en medryttare :banana:

tack för era svar!! knäet är jäättesvullet och dethär är inte kul..känner mej jätte rörelsehindrad men det är bra att jag har så många vänner som hjälper mej i min närhet <3 tom en stallkompis skjutsar hem mej nu om kvällarna från stallet.. 100 meter är det att gå :D :bow:

Senast ändrad:

jag ser inte varför du inte skulle kunna det, prova o känn dig fram, kanske finns det nåt Buke proffs som kan mer om bomlösa än jag. Fårskinnet funkar väl som en vojlock. Päls mot päls är det som gäller förstås.
/C

jaa okej ;) jo päls mot päls har jag nog förstått, tänkte att om man har padden under också så blir detväl ganska knubbligt.. men man kan ju alltid pröva!

barbackasadel?
funkar asbra för en stallkompis, är ju som att rida barbacka men du har lite mer stöd? det underlättar ju för en eventuell medryttare=D

Det är väl inte så bra idé att lägga till havre meddans han inte tränas/rör sig så mkt? Havre för mig betyder ren energi! vill du ha kvar hullet så pröva kornkross eller liknande?

Senast ändrad:

jamen nmen saken är den att jag rider ju barcbacka ..har en bomlös med den nöter upp pälsen på endast en fläck på ena sidan på ryggen :confused: så den tkr jag inte om att använda

Barbackasadel :) Fårskinn på båda sidor, och man får ändå tryggheten med stigbyglar/läder

plus SorosBoko

alltså vet ni ngn bra att rekommendera? är de inte himla dyra?? tror ni de skulle vara bra, även fast de säkert kmr åka fram (överbyggd liten pålle)

plus SorosBoko

alltså vet ni ngn bra att rekommendera? är de inte himla dyra?? tror ni de skulle vara bra, även fast de säkert kmr åka fram (överbyggd liten pålle)

Hööks har en, vet ej pris men går ju att kolla på hemsidan :)

* H*öks har en barbackagjord, alltså en liknande tömkörningsgjord fast lite modifierad, så man sätter stigläder och stigbyglar på. Om man köper en sådan kan man sedan lägga under ex en padd eller dyl, om man vill sitta bättre på hästen! den kostar 398 kr, stigläder eller byglar ingår ej.

Jag har själv testat att göra en egen sådan, med en vanlig tömkörningsgjord och stigläder+byglar, men det var inget bekvämt då ringar odyl tryckte i benen. Har en bild jag kan rota fram om ngn vill se?

Senast ändrad av en moderator:

alltså en gjord bara? den ger ju grymt punkttryck med stigbuglar i.. eller menade du den? ;)

jag har annars ridit med pomlös pad och tömkörningsgjord utan stigbyglar.. men den skaver som du sa på benen :/

gissa vem som just fått en medryttaree???!!! :love: jon rider vid ridstall och tävlar väl där :angel: min klump kan inget!! riktig skogsmulle som bara kan gå framåt på halvlånga tyglar och dra ner huvudet för att äta gräs :rofl: :angel: men men hon verkade jätteförtjust.. kanske inte ridit i terräng alls? får se vad det blir till ;D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka