Nu har vi varit och hämtat

em76

Trådstartare
våra sommarfår, åtta stycken, sju vita och ett svart! De är ganska skygga och rör sig i tät flock. Att lasta dem var inga problem, då var det värre att få ut dem, de stod längst in i transporten och tryckte flera minuter, sedan tog vi ett grimskaft runt halsen på ledartackan och drog ut henne och då följde de andra efter.
Någon fårkunnig som kan ge några goda råd till en fårnybörjare? Vanliga problem, sjukdomar osv.

Typ :) Men det finns flera som har får i byn som jag kan fråga, och så kan jag alltid ringa ägaren.

Får är roliga tycker jag :) Har du bara bra staket så de inte kan ta sig ut, vatten, mineraler och saltsten så sköter de sig i stort sett själva. Självklart behöver de tittas till. Vi hade oturen att en tacka fick ett ben avstångat ett år men det måste vara max otur.
Jag antar att ägaren har avmaskat dem innan de kom till dig?

Du får sätta dig i hagen och umgås lite med dem när de väl vant sig vid det nya stället. De är jättemysiga. En av våra tackor vill gärna sitta i knät :D

Lycka till med dina får!

jag har skrivit här innan om råd till nya fårägare så sök på forumet. Om du inte hittar så PM.a mig så ska jag hjälpa dig

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 207
Senast: cambodia
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 533
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.