M
miamiamia
För ca 3,5 veckor sedan så började min häst att hosta. Man kunde höra någon enstaka hostning vid utsläpp i hagen på morgonen. (En hostning sen inget mera) Hade vet. ute i annat ärende och han lyssnade på honom men sa att det var lungt och jag skulle återkomma om det blev mera eller om jag fortsatte att höra någon hostning ibland. Till saken hör att hästen är importerad till sverige i okt så en lättare förkylning skulle inte vara helt oväntad. Men i förra veckan så blev han sämre och jag hörde honom hosta flera gånger i stallet och ute. Vet kom och konstaterade att han troligen har bronkit. Behandling med Opticorten (cortison). Galopp arbete varje dag i fem dgr. Byte av hö till ensilage. Han står redan i så kallad utebox och är ute 7-17 varje dag. Igår så var vet och gick ner med kamera i lungorna för att se om det fanns slem där och det fans det. Så nu skall vi påbörja en ny kur med något slemlösande som jag ännu inte har hämtat ut så jag vet inte vad det heter. Jag skall fortsätta att arbeta honom så att han får ur sig slemmet. Är det någon av er som har bronkit hästar och kan komma med tips och råd. (Har läst tidigare trådar men inte funnit så mycket)
Vet ni om era är känsliga i vissa perioder?
Finns det något preparat som inte är doping som man kan ge för att hjälpa dem?
Detta är en häst som tävlar på elitnivå. Har under hela tiden inte märkt något av nedsatt allmän tillstånd. Han har mycket bra kondition och är pigg och glad.
/M
Vet ni om era är känsliga i vissa perioder?
Finns det något preparat som inte är doping som man kan ge för att hjälpa dem?
Detta är en häst som tävlar på elitnivå. Har under hela tiden inte märkt något av nedsatt allmän tillstånd. Han har mycket bra kondition och är pigg och glad.
/M