Nu har jag funderat länge nog...

lady_vip

Trådstartare
Om man korsar en storpudel med en mellanpudel räknas det som blandras då??

De är ju skilda på utställning, men så gick jag in på min ras, där man får avla mellan långhår och korthår, men långhår ställs för sig. Så då började tankarna snurra...

Alltså, är stamböckerna öppna mellan pudelstorlekarna? Och om de är, vad avgör då vilken kategori de hamnar i??

Iofs finns ju münsterländern som också är delad... Och pincher... Och schnauzer...

Nån som vet??

//E

Sv: Nu har jag funderat länge nog...

Öh, ställ inte så krångliga frågor :confused: :D
Nu blev ju jag också nyfiken.

nej vad jag vet är det enbart höjden som räknas.. t.ex har man en väldigt liten mellantik kan man ta en väldigt liten kungshanne och hoppas på att få stora mellanpudlar..

har själv en pudding som blev 1 cm för stor och måste ställas ut som liten mellanpudel trots att hela släkten och resten av kullen är stora dvärgar..

hur det är för andra raser vet jag dock inte..

Dom går på höjden...
när det gäller toy och dvärg pudel, där avgör ju höjden om den räknas som dvärg eller toy. Så rent logiskt borde det vara samma sak på mellan och stor.

Storpudeln är avskiljd från de mindre storlekarna, de får alltså inte blandas med övriga varianter. Däremot är det ok att blanda de mindre, jag vet dock inte hur vanligt det är eller hur man ser på det i pudelkretsarna. För att bestämma vilken kategori de ska hamna i antar jag att de slutmäts, som taxarna?

Men visst var det en klurig fråga!! Lite nöjd själv med den ;)

Jaahl har ju dock ett svar på den!

//E

Senast ändrad:

Då kom jag på nästa fråga, säg att du parar en mellan med en dvärgpudel. Du vet inte riktigt om de lämnar stort eller litet då båda enbart har dvärg respektive mellan bakåt. Vad säljer man då valparna som???
Jag menar, vill man ha en mellan så vill man ha en mellan, inte en förvuxen dvärg... (låt ju lite roligt..)

Likaså, vill man inte ha ett mellanting, du vill ju oftast inte ha max/min-höjd på hundarna, utan något därimellan, är det därför det då kanske inte är riktigt rumsrent att avla mellan kategorierna...??

Intressant hundras...

//E

De reggas alltid som mammam och sen så ändras det vid slutmätningen. (Men mäts de upp/ned så tävlar de som den mätta storleken iaf) Ja det är ju lite risken med att blanda över gränserna. Men ibland kan det behövas för att få in nått specifikt som man saknar. Mellanpudlarna har ju tidigare varit rätt så få (i förhållande till dvärg) å andra sidan så har t.ex. bruna mellan varit bättre i färgen, så det har varit intressant att få in lite såntpå dvärgarna. Ja det var bara några exempel. Men det är ju allid en övervägning.

Men iom att toyarna kom så stöttes ju dvärgpudlarnas idealhöjd uppåt en hel del. Tidigare så låg idealhöjden på 28 cm, nu börjar väl toy på 28 om jag minns rätt?

Stor pudel kan inte korsas med de andra pudel-varianterna. Mellan-,Dvärg- och Toypudel får paras med varandra. Avkomman registreras som den storleksvariant det största föräldradjuret är. Definitiv registrering av storlek, sker på utställning då hunden fyllt 15 månader.
Toy under 28 cm, Dvärg 28-35 cm, Mellan 36-45 cm.
Raserna har ju också olika hälsoprogram.Stor pudel har krav på fria höftleder för avel. "Småpudlarna" har ju sina problem med ögonsjukdommen PRA.Den genen vill man nog inte ha in bland storpudlarna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 043

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka