Nu har det hänt igen...

Scilla

Trådstartare
Grannens shettishingst har än en gång tagit sig in till mina hästar och värsta slagsmålet bröt ju så klart ut :mad:

Jag har riktigt stängsel med tre elrep och träsrolpar och mina hästar håller sig inne medans grannens hingst har två små el trådar på plast stolpar som han sonika lyfter upp och spriner ut och sedan klättrar han upp på en hög stenmur (2m hög 1,5 m bred från min sida men på grannens sida är den lägre) och hoppar i till mina hästar.

Jag har talat med grannen att jag är väldigt rädd för att hans häst ska skada mina hästar (vilket han gjort dvs de har än så länge "bara" fått köttsår) Men han säger att han har fxat staketet vilket han inte gjort. Saken är den att han hade kunnat stängsla in honom lätt eftersom hagen som han går i har en maskinhall som ena långsida och andra långsidan är en stenmuren som i hans hage är lika stor som min (det är bara utan för som den är lägre). Så han har ju bara två kortsidor ala 20 meter vadera att stängsla så han hade ju kunnat ha 4 elrep så hade han inte kunnat ta sig ut.

Frågan är nu vad händer om hans häst skadar mina ordentligt blir han skyldig att betala skadestånd?
Jag vill inte bli ovän med honom men jag vill att han ska förstå vilken skada som kan hända för just nu viftar han bara bort det med ett skratt... dvs han tar mig inte på allvar.
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Min shettishingst rymde ur sin hage några gånger när han var typ 4 eller 5. Trästolp, 4 eltrådar med bra kräm i, 120 cm högt. Fråga mig inte hur han kom ut, men ute var han! Rymde in till grannens (1 km bort) stohage en gång, jagade runt på stona. (Fullblod/halvblod och fjording.) Han gjorde inget annat, han bara jagade dem, men såklart var jag nervös för att någon skulle ramla och göra sig illa. Tack vare att hingsten och jag har bra kontakt med varandra så kom han till mig efter ett tag och jag kunde ta honom därifrån.

Några dagar senare fick jag höra att fullblod/halvblods-stoet haltade, och att ägaren misstänkte att det var p.g.a. av att hon blivit jagad av min hingst. Men veterinären kunde inte bevisa det, och inte heller ägaren, och eftersom hältan kom flera dagar senare så tror inte jag heller att min hingst var skyldig. Men självklart undrade jag samma som du, vems fel hade det varit i så fall? Så vitt jag förstår så är det hingstägaren som inte haft tillräcklig koll på sin hingst, vilket i mitt fall hade varit väldigt beklagligt, eftersom staketet var helt intakt och jag fortfarande inte förstår hur lillkillen kom ut! Men hade han betäckt ett sto som inte var mitt, så tror jag att jag hade fått betala skadestånd, men det är inget jag vet säkert. (Hörsägen.)
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Hingstägaren är juridiskt skylldig att hålla ordening på sin hingst. Så i det här fallet är hingstägaren klart skylldig att ersätta allt vad hingsten ställer till med när den rymmer.
Vissa lantbruksförsäkringar (kanske andra typer också) täcker faktiskt just sådana här saker. Men det krävs ju att hingstägaren dels har en sådan försäkring och att han inte uppenbart har brustit i (slarvat med) sin hingsthållning. Detta ansvaret är en av nackdelarna med att hålla hästar kvar som hingstar när de inte uppenbart har ett avelsvärde.
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Glömde skriva att det dessutom är tredje gången han är inne hos dem.
På nått sätt så känns det som enda sättet för att få honom att lyssna på mig är att kunna vifta under hans näsa att HAN får betala allt som hans häst ställer till med men jag vill ju veta säkert innan jag säger något.
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Oavsett om staketet är intakt eller ej så tycker jag att man får förbättra ytterligare tills hästen håller sig inne. Om det så ska muras upp en vägg... :mad:
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Scilla skrev:
Glömde skriva att det dessutom är tredje gången han är inne hos dem.
På nått sätt så känns det som enda sättet för att få honom att lyssna på mig är att kunna vifta under hans näsa att HAN får betala allt som hans häst ställer till med men jag vill ju veta säkert innan jag säger något.

Det är helt säkert!
Som hästägare har man ansvar för vad ens häst ställer till med. Är det då dessutom en hingst så får man ett ännu större ansvar för vad hästen gör.
Har den varit ute tre gånger finns inga som helst ursäkter utan då är det fel staket för just den hästen i vilket fall som helst oavsett om det är en hingst eller inte. Finns inget som juridiskt skulle lindra i hans fall från fullt ansvar.
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Oförskämt! Man får väl hålla reda på sina djur! :mad:

Du skulle låna min häst. Går hingsten in i den hagen är det nog det sista han gör på ett tag! :devil:

Mvh / Fia
 
Sv: Nu har det hänt igen...

när hingsten i stallet rymde och sprang upp till grannens stohage fick hingstägaren betala veterinärräkningen samt fixa nytt staket och annat han haft sönder.

en gång vad det nån som sa till mej att hingstägaren ska stå för alla skador hingsten orsakar, även om det skulle vara så att ett sto rymmer och hoppar in till hingsten.
men jag vet inte, bara nåt jag hörde
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Uppsnarjd skrev:
när hingsten i stallet rymde och sprang upp till grannens stohage fick hingstägaren betala veterinärräkningen samt fixa nytt staket och annat han haft sönder.

en gång vad det nån som sa till mej att hingstägaren ska stå för alla skador hingsten orsakar, även om det skulle vara så att ett sto rymmer och hoppar in till hingsten.
men jag vet inte, bara nåt jag hörde

Svar ja, som hingstägare har man ett ännu större juridiskt ansvar än annars. Så en hage skall vara utformad så att hingsten inte kan ta sig ut, och inga andra hästar skall kunna ta sig in. Oftast brukar rekommendationen vara både fast staket samt eltråd, och att staketet är tillräckligt hög för rasen vilket då kan skilja sig åt.

Alla skador som en hingst åsamkar andra hästar och på vägen dit privat egendom, är hingstägaren ensam ansvarig kostnadsmässigt.
 
Sv: Nu har det hänt igen...

I grannbyn som är det inte en shettishingst som härjar, utan en ardennerhingst....
 
Sv: Nu har det hänt igen...

:eek: :crazy: :eek:

Det kan låta banalt med en liten shettis men faktum är att min halvblodsvallack fått massor med köttsår på halsen efter hans besök och dessutom är hans sparkar riktade mot hans ben hela tiden så det är bara en tidsfråga innan han får in en träff. Medans min minishettis som går isamma hage inte fått ett sår trots han varit lika mycket inblandad i slagsmålen.
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Alla är rädda för honom... :angel:


Ajaj.. Grannen var en sån som inte lyssnade?
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Menar bara att man självklart försöker (i alla fall jag) att hålla sin hingst innanför staketen, eller ALLA sina hästar för den delen. Men shit happens, hästar rymmer, och det kan gå illa om det är en hingst. Men eftersom min hingst inte har rymt de senaste 4-5 åren så ser jag ingen anledning att bygga en mur i dagsläget. Men å andra sidan, kan han hoppa över 120 cm höga elstaket kan han nog klättra över en mur också. Som sagt, jag gör alltid allt för att hålla honom (och övriga) i sin hage och ingen annanstans, men det är inte alltid man lyckas. Din granne däremot verkar inte så angelägen att hålla ordning på varken staket eller häst...?
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Scilla skrev:
:eek: :crazy: :eek:

Det kan låta banalt med en liten shettis men faktum är att min halvblodsvallack fått massor med köttsår på halsen efter hans besök och dessutom är hans sparkar riktade mot hans ben hela tiden så det är bara en tidsfråga innan han får in en träff. Medans min minishettis som går isamma hage inte fått ett sår trots han varit lika mycket inblandad i slagsmålen.

Jag har varit med om ett halvblod som fick ett knä söndersparkat av en aggressiv shettis...det blev avlivning på plats :eek:
Man ska inte underskatta de där små gynnarna...
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Hehe... Min shettishingst gick en gång ihop med ett polskt halvblod på cirka 175 cm, med ledgångar som fotbollar, en riktig kloss! Men lillkillen ville inte ha honom i sin hage, utan bet och sparkade och hade sig, tills halvblodet bröt sig igenom staketet för att komma ifrån honom! Min lilla mygga... De har rätt vassa tänder, har jag förstått... :o :angel: :crazy:
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Sen kan man ju fundera på ansvaret om man har det som vi. Vi har ganska mycket mark (arrenderar tre gårdar som gränsar till varandra) Vi har hingstarna -4 st- på gården närmast vårt hus så vi kan ha lite mer koll på dom. Men grannkärringarna tycker det är himla fin traktorväg vi har mellan våra hingsthagar som går upp till våra åkrar samt vidare in på mark till en granngård vi inte arrenderar. Det är ingen allmän väg, ej heller en väg som brukas annat än för transport av traktor ut på åkern.
De rider mer än gärna precis utanför staketet med sina hästar oavsett om det är val. el. sto. De rider så nära att de med lätthet skulle kunna nosa på varandra.
De vet om att vi enkom har hingst där. och kommentaren man får höra: vad era hästar springer då vi rider förbi!
Vill nog påpeka att de i sitt handlande nog inte använder sunt förnuft utan snarare brukar viss vårdslöshet . spec som de inte alls behöver rida över våra marker för att komma åt de skogsrundor som finns på andra sidan våra marker. De kan följa vägen -vilket övriga ridande gör. :crazy:
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Scilla skrev:
Oavsett om staketet är intakt eller ej så tycker jag att man får förbättra ytterligare tills hästen håller sig inne. Om det så ska muras upp en vägg... :mad:


:confused: Och bara för att din granne är slarvig med sina staket och sin häst så är alla det?

Håller med Gisburne, att det kan även hända den bäste. Men när det bli frekvent, då kan man hålla sig för skratt.
 
Sv: Nu har det hänt igen...

Har jag skrivit att ALLA är slarviga???????

Jag menar att om ens hingst tar sig ut en gång så får man baske mig förbättra staketet inte bara rycka på axlarna och säga att sånt händer, tar han sig ut igen så får man ytterligare förbättra det osv ÄR det så svårt att förstå?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst om domen som gällde en travhäst som hade blivit skrämd av en hund och där hundägaren hade blivit ersättningsskyldig. Men...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 459
Senast: mamman
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 813
Senast: Lavinia
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 318
Senast: domesticus
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 003
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp