Nu blir jag snart tokig..

M

moondance

..jag försöker & försöker att räkna på mina foderstater till mina 2 hästar, men jag tycker aldrig att jag rikigt lyckas med dom. :mad: Jag har fått hjälp av er snälla buke människor innan & jag skulle vilja be er om eran underbara hjälp igen!! ;)

Hövärden:
Ts 84%
Smrp 40g/kg
MJ 7,0Mj/kg
Ca 2,5g/kg
P 1,5
Mg 0,9

Häst 1, 500 kg, konvalecent (boxvila), gått på ca 100 MJ i lätt arbete, svårfödd
Häst 2, 200 kg, lätt arbete, ca 30 MJ, lättfödd

Nuvarande foderstater:
Häst 1
11 kg hö + ca 1-1,5 kg halm
400 gr Lusern hack
200 gr Vetekli
200 gr Foderjäst
200 gr Betfor
60 gr Biomineral
50 ml Chevinal plus
10 ml Basic e

Häst 2
4 kg hö + ca 0,5-1 kg halm
100 gr Lusern hack
100 gr Vetekli
100 gr Foderjäst
30 gr Biomineral
25 ml Chevinal plus
5 ml Basic e

Verkar dessa foderstater okej????

Jag hade tänkt ge häst 1 linfrö nu när hon har boxvila, men det tyckte hon absolut inte om alls. :mad: Sen provade jag med 'lincubes', men det va äckel päckel, så den säcken fick jag sälja till en kompis. Så vad bör/ska jag ge henne istället nu på boxvilan eller blir den foderstaten bra som jag har nu i dagsläget???

Jätte tacksam för svar!!!! :bow:


OBS. Häst 1 älskar inte direkt lusern hacket, man kan ge henne max 100 gr / gång blandat med betfor, vetekli, foderjäst, annars äter hon inte upp det.
 
Sv: Nu blir jag snart tokig..

28 som har läst denna tråden & ingen vill kommentera mina foderstater!!?? :( Snälla.... ;) Någon??
 
Sv: Nu blir jag snart tokig..

VILL du ha så många olika fodersorter? Höt är rätt bra, jag skulle ge rejält med hö och eventuellt lite lusern eller Nya Groov om hästen inte funkar på en kvot på 5,7 till storhästen.
 
Sv: Nu blir jag snart tokig..

Tack för svar!! :bow:

Jag vill gärna ge iallafall lite betfor & vetekli för stora hästens mage, för man märker verkligen skillnad på när man ger det & inte ger det. :) Foderjästen kan jag skippa, men då behöver jag kanske öka lusernet lite?? Fast stora hästen gillar ju inte det i några större mängder. :smirk: Hur mycket hade du gett av höet??? Förslag??
 
Sv: Nu blir jag snart tokig..

Eftersom du säger att den är svårfödd hade jag gett fri tillgång där det är möjligt (kanske svårt om de går i samma hage), alltså inne om det inte funkar ute.
 
Sv: Nu blir jag snart tokig..

Säger som Magdalena. Basera foderstaten på hö och ge kraftfoder som "tilltugg". När grovfodret har en bra kvot brukar jag inte räkna så noga på foderstaten, utan ger grovfoder så de håller ett bra hull.

Är det vuxna hästar, förresten?
 
Sv: Nu blir jag snart tokig..

Ja, hon är ganska så svårfödd, ett fullblod. Hon har ju boxvila nu, så hon får redan så mycket hö hon vill ha, fri tillgång, för sysselsättning & för magens skull. Hon har ju även halm i boxen som strö också & rör runt höet med det lite, men uppskattningvis äter hon ca 11 kg hö / dygn + något kilo halm!! Är det lite som hon får i sej??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 457
Senast: Efwa
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Fråga?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp