nu behöver jag råd igen..

elin2087

Trådstartare
skrev en tråd igår om en hästägare som inte vill betala för sig. Nu har ägaren hört av sig igen och säger att vi inte har nån överenskommelse, det är fd ägaren som har hästen i min hage!!!???
Köparen skrev på köpepappren när hästen var lastad, alla försäkringar och dylikt står på henne. Ett par minuter efter att dom åkt av gården kom dom tillbax och vi fick lov att hjälpa till att lasta om. Samma sak en gång till men då vågade dom inte försöka igen och vi ställde in hästen i hagen igen. Två dar senare kommer en lastbil upp och ska hämta, men då har inte köparen upplyst transportören om att hästen fick panik och eftersom dom va helt oförberedda så gick det försöket med åt helvete. Sen har hästen stått här i ca 2 veckor, köparen har inte gjort ett smack för att hjälpa till utan bara upprepat som ett mantra att "säljaren ska ordna med transporten". Det hände absolut ingenting förrän jag påpekade att jag måste börja ta betalt.

Dessutom tycker hon att summan jag begär är för mkt för så mkt kostar inte fodret för hon är ju inte uppstallad, utan går kvar på betet. Men jag anser ju då förstås att tillsyn 10 min per dag är helt normalt. Det blir väl jag som åker dit om hästen skadas men jag slänger bara åt den höet, vaddå jag ska väl inte behöva titta på den???*ironi*

Eller ska man ringa polisen och säga att man tar sin hand från denna häst, då ägaren ej verkar intresserad av dess mående, så får dom sköta utfodring+tillsyn med en saftig nota från dom istället. Alt ringa lst och berätta samma sak. Överdrift kanske men den här människan verkar inte va normalt funtad.

räknas inte det som en ök att hon ställer av hästen hos mig när den skulle varit borta?? Jag måste ju för f*n kunna ta betalt av henne???

tack om nån svarar!

Sv: nu behöver jag råd igen..

Men känner du inte något ansvar för hästen som du ju ägt innan du sålde henne? Varför kan ni inte tillsammans diskutera hur ni ska lösa situationen?

Har det varit problem med lastningen förut? Jag tycker ju att köparen har hamnat i en tråkig sits, kan ju inte vara kul att köpa en häst som är så svår att transportera? Hon har ju ändå försökt att hämta den.

Personligen hade jag nog inte tagit betalt den första månaden i alla fall utan jag hade försökt hjälpa köparen ta hem hästen.

Det va väl inte TS som ägde hästen innan utan den tidigare ägaren hade den på bete hos TS??!!

Nej, jag uppfattade det visst fel! Läste den andra tråden också och förstod hur det hängde ihop.

I den sitsen du är TS, så hade jag nog börjat ta betalt för hästen efter ett par veckor. Men jag hade nog ändå försökt hjälpa nya ägaren hem med hästen, eller bett förra ägaren hjälpa till.

missade lite i förklaringen.

Jag har aldrig ägt hästen. Den har stått här då fd ägaren, som är en god vän till mig, fick problem och behövde nånstans att ha den. Då var jag sjysst och tog hit den. Hästen såldes nu och skulle inte vara kvar här. Förtydligar att köparen inte gjort nånting för att få hem hästen efter försöket med lastbilen, utan förväntar sig att fd ägaren ska fixa det. Först när jag påpekade att jag måste börja ta betalt fick hon arslet ur vagnen.
Jag har försökt diskutera trevligt (och fick påpeka efter hennes första svar att man kan hålla sig på en trevlig nivå) med köparen men hon slänger ur sig grova falska anklagelser mot mig och förnekar in i det sista att hon ska betala nånting för hästen.
hästen har transporterats förr utan problem. Köparen knöt inte fast hästen ordentligt. Vanlig knut som inte satt i bommen utan i nån krok på sidan och väldigt långt grimskaft. När man sa nåt om det fick man bara ett mumlande till svar. Andra gången dom skulle lasta erbjöd min man sig att knyta ordentligt, men hon knöt lika igen. Tredje gången vågade dom inte försöka och berättade att dom råkat ut för liknande transportolyckor ett par gånger förr. Så att hästen inte går att transportera på vettigt sätt anser jag är troligen hennes fel.

Har erbjudit hjälp, kommit med förslag på lösningar, tagit fram telenr, lovat hjälpa till vid lasten, men allt det där ska egentligen inte vara mitt problem. Fd ägaren är gammal och dessutom sjuk och hon orkar inte. Men att erbjuda hjälp till en spottande stenmur blir tröttsamt i längden.
Det jag undrar nu är, självklart kan jag väl ta betalt??

och jo, hästen har stått här i två veckor, skrev upp första betalningsdagen igår. Så hästen har stått gratis här länge nog.

Självklart ska du ta betalt! Var noga med att skriva upp ALLT som har med hästen att göra, alltså även den tid du lägger ner för tillsyn odyl. Sen in på faktura.

Inget att diskutera! Man betalar för sig och sina djur.

tack för svar.
ska kontakta jurist ändå för att få svar på vad jag har för rättigheter och ansvar.

Vad står det i köpekontraktet om riskens övergång? När är hästen köparens? Det kan ju ha betydelse för den fortsatta diskussionen även om jag moraliskt tycker köparen får ansvara för hästen och uppkomna kostnader.

Prisnivån är svår, om ni inte kommit överens om något. Du måste ju upplysa om priset innan du kan ta betalt s a s. Men se till att meddela en hyfsat saftig hyra från måndag (skriftligt) och sedan börja debitera. Hon får väl chansa på att hennes argument om ägarförhållanden håller i rätten...

Vill man inte ha hästen man köpt:confused:

Jag är då sån att jag har svårt att vänta på att få ta hem hästen jag köpt. Den ska hem snarast möjligast på ett eller annat sätt:D
Bor den nya ägaren långt bort?

Vad gör polisen om man ringer och säger att det står en häst i hagen som inte tillhör en? Tänkte om de trillskas med betalningen kan det vara ett bra hot...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 679
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 170
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar