Nu behöver jag lite hjälp ( igen)

FannyN

Trådstartare
Jag har hastigt och lustigt fått ett sto som är ca 12 år. (Ska få papprena sen.)Vet att hon har bra stam och varit vad man kallar dyr en gång....
Vi har jätteproblem,och det ligger ju på mig att reda upp det.

Jag fick höra att hon aldrig frustade, rullade sig eller låg ned...hon hade heller aldrig varit intresserad av andra hästar.Så är det inte här.Hon gör allt av ovanstående och dessutom är hon flockledare och mycket aktiv i gänget.Verkar glad.Så den biten är ok.Men ridningen :o :D

Hon är pigg men gör aldrig något dumt och hon är fullständigt trafiksäker.Så att skogsluffa har varit jättekul,det tycker vi båda.Skritt,trav och galopp....Sen skulle jag tölta :p ( hon är 4 gångare och det tycker jag är ovant...)jag samlade skritten när hon var rejält pigg och varm och drev och drev...Jag är aldrig hård i handen,får jämt höra att jag måste våga ta i mer....men nu fick jag respons som jag dragit som sjutton...
Det som händer är att jag sitter på en ostbåge men åt fel håll :idea:
Ryggen sjunker ned, mulen rakt upp och den annars så trevliga munnen är helt stum..ja hela hästen är stum...och det är fyrtakt...men känns lika som traven på något sätt....Detta trots att jag har låga händer och sedan ger efter i handen, ingenting ändras i hästen hon går alltså till sist på detta sätt med lös tygel!

Jag trodde inte att man kunde rida en häst med lös tygel och de tog korta stapplande steg och kollade i himlen hur länge som helst.
Hon har även munnen öppen och ögonvitorna framme ( säger min sambo som sett hela spektaklet).

Nu skulle man ju dra slutsatsen att hästen är jättesjuk,men den kollen som gjorts visar att hon är frisk.Hon har fått massage och nyligen utretts med röntgen som visar ua.Dessutom är hon alltså ett under av sammarbetsvilja och glädje annars.Här rullas det och leks en del.

Hon är stor.144.Om det spelar in.Jag är inte heller van vid fyrgångare .Men får väl bli :rofl:

Jag skulle så gärna vilja att ni som har tips delade med er.Övnigar??

// Åsa

Sv: Nu behöver jag lite hjälp ( igen)

Har ni kollat om hon har ont i munnen?
/ Sar

Kan det ha hänt ngt med henne som gör att hon förknippar tölten med ngt obehagligt? Jag tycker det verkar som om det skulle sitta i huvudet på henne eftersom de andra gångarterna fungerar bra.

Om hon är inriden på Island eller av någon okunnig i Sverige kan det vara helt normalt, hon kan helt enkelt ha lärt sig att man måste gå på det viset i tölt.

Så där var tex min Askur också när han kom (fast han hade ju också stora kroniska sår i munnen fick jag reda på senare) - han tänkte helt enkelt i förväg och reste upp huvudet för att liksom förekomma att bli sliten i munnen.

Har hästen mkt talang och tölt kan den klara fyrtakten (och en bra bedömning) trots att den är tvingad att gå med sänkt rygg och bruten överlinje. Och blir takten ren tror ju ofta ryttaren att den gjort rätt :(

Ska du bryta det får du börja om. Att rida utan bett kan hjälpa en del för att släppa gamla vanor. Men du måste smyga in tölten där hästen inte förväntar sig det och är avslappnad och jobbar rätt med ryggen. Tex att du rider i skritt på en volt och ökar/minskar volten genom öppna utåt och sluta inåt. Se till att formen är låg och tygeltagen ganska brett ledande. Smyg sedan in lite skritt-tölt utan att tappa form och bärighet. Bara ett par steg. Växla ofta och beröm. Har du hästen ordentligt mellan skänklarna (du måste ha underskänklarna emot sidorna och vakta att magen hålls upp, när hästen vill bryta överlinjen och dra upp nosen tappar den liksom ner magen och det får du parera med BENEN, ett i taget oftast det inre)
kan du få in förståelse för att tölt inte är synonymt med bruten överlinje.

Lycka till :D

Såg att det ser lite illa ut - det finns förstås kunniga inridare på Island också :o

Fast då går inte hästarna så här.

Tack för hjälpen alla!!

Nu ska jag börja om! Efter att ha kollat munnen,men den luktar gott iallafall :rofl: (har tänkt att om det är nån infektion så luktar det nog illa :o )
Hon är islandsinriden och har sedan jobbat några år på turridningsfirma sen såldes hon för hon var för bra :D och sedan så har hon sprungit fort med ryttare som önskar rida långsammare men väl inte fått fram det alla gånger.

Fortsättning följer...

// Åsa

låter som hon reagerar på något hon tycker är obehagligt som redan skrivits... Eftersom det sätts mycket krav på hästen om den inte har så naturligt för tölt, kan det ju just bli väldigt spänt... Va super över positiv så fort hon gör rätt, Jag är ju försig inte någon som kan mycket men kan kanske dela med mig av vad jag tror... Lycka till!!!

kollat tänderna? kan problemet även finnas!! tex hakar ?!

Håller med Silverkedjan, ofta är det felaktig ridning som ligger bakom av egen erfarenhet.

Givetvis ska man kolla igenom hästen att allt är ok, munhåla, sadel osv.

Har alltid haft hästar med lätt för tölt o bara behövt finstämma till jag fick min nu äldre valack. Med så stark trav o svårt hitta tölten sökte jag hjälp som blev helt fel på denna häst, han spände sig, sänkte ryggen o så vidare som sägs uppe för att kunna tölta. Jag upptäckte ganska så fort att det här var helt fel o sedan har jag letat "rätt" tränare för den hästen för att komma vidare från felaktig spänning o sänkt rygg.

Räkna med att det tar lite tid, o byt gärna bettlöst som rekommenderas. Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag är en vuxen nybörjare som ridit ca ett år. Det mesta går rätt bra men känner att jag missat en del basic-grejer och något som...
Svar
12
· Visningar
3 365
Dressyr :o kör bakgrunden snabbt: fd galopphäst som har gått med huvudet rätt upp hela sitt liv.. aldrig gått i form osv. jag köpte-träna...
Svar
18
· Visningar
1 233
Senast: Messy
·
N
Träning Hela historian: Köpte honom som "problemhäst" - när han kom så var han så mager att revbenen syntes med alldeles tuffsig päls och nervös...
Svar
18
· Visningar
3 939
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur