Nu är jag trött på all skit!

Lill

Trådstartare
Nu är jag trött på all skitsmörja som säljs ute på marknaden till eksemhästar och som inte hjälper ett piss! Har en eksemhäst här hemma som håller på att totalt klia sönder sig! Jag har (nästan) provat alla sorter: prob, AVS-nånting (?) natural cream, nylanders, Aloe vera, nån sorts tjärsalva, Helosan, Horsol, Dermosol, Aloe Veterinary Formula och så vidare och så vidare..... Som sagt, nästan ALLT! Inget har hjälpt min stackars pålle :( Och verkligheten ser ju ut som sådan att allt detta blir DYRT i längden. Vet inte hur det är med er andra men jag har inte 1 miljon att slänga ut på en massa strunt som inte fungerar (kanske jag inte ska ha häst nu då eftersom jag inte har råd, som någon annan sade till mig för en tid sedan ;) )
Nu tänker jag satsa på att försöka göra egen salva eller olja. Men sitter och funderar på vad jag skulle kunna använda som bas.... Någon som gör egna smörjor till hästar? Vad använder ni som bas? Kan man ta.... till exempel vanlig hudkräm för människor (naturligtvis parfymfri!) eller helosan? Bivax läste jag någonstans, men är det vanliga bivaxplattor som man använder då man gör ljus??? Eller finns det något annat bivaxplattor? :confused:
Tacksam för alla tips och råd!
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Hej
Sök på Bivax, granulat.
Så får du rätt, du kan även köpa ullfett och blanda med, super bra att ha när huden blir fnasig både för dig o häst.

Bivax är lämpligt för exempelvis ljusframställning, i salvor, cerat och feta cremer som konsistensgivare och mjukgörare. Pharmaceutisk kvalitet.
Lycka till
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Det kvittar med vad du smörjer om inte grunden läggs, det handlar om täcka samt installning under den tid av dygnet som insekterna är som värst nämligen skymning och gryning.

Tvätta hästen regelbundet, skaka täcket dagligen. Ökozon har hjälpt många hästar men är dyrt. Själv har jag en eksemhäst av värsta sort som numera håller sig symptomfri med hjälp av linfröolja året runt, täckning samt mycket insektsspray. Går numera ute dygnet runt.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Hästen är täckad, aldrig samma täcke två dagar i rad (kanske överdrivet men hellre det än att ha ett smutsigt täcke på) installning alltid nattetid, skymning/gryning, tvättas regelbundet, får linfröolja samt extra tillskott av omega 3 och 6 (på inrådan av "dietist" för häst, ni vet vilka jag menar :) ) så lite socker som möjligt i fodret, komplett vitamin- och mineraltillskott, flugspray, alla dörrar i stallet är täckta med skydd för att INGET ska slippa in dit.... jaa, så du/ni ser att "grunden" är det inget fel på, men behöver hitta något som hjälper mot den förbannade klådan så han inte kliar sönder sig.

Ökozon är redan provat och det hjälpte inte.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Har du provat PROB produkterna? Har själv bara använt sommardeon och tycker den funkar, ska prova schampo och olja i svansen på min eksemhäst nu, det är bara där han kliar just nu (peppar peppar)
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Jag står och gör egen salva precis just nu, dock inte mot exem.

Som bas använder jag olja, bivax och honung. 1 del bivax till tre delar olja och så toppa med lite honung funkar bra tycker jag. Vill man ha det tjockare så värmer man om och tillsätter mer vax. Jag köper bivax på Crearome, det kan säkert vara samma som t.ex. Panduro har till ljustillverking men jag vill inte chansa eftersom det ska appliceras på huden. Jag köper vax i plattor.

Annars brukar man kunna köpa billigt av biodlare.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Lanolinsalva är mjukgörande, extremt klibbig men dryg.
Har också provat det mesta på min förra häst. Mjukgörande salvor/ olja, ren häst, rent täcke och knottfritt på natten i box med utgång till hage, fungerade utmärkt på honom. Han ville inte ha täcke på natten för då kliade han sig av att stå med täcke dygnet runt.
Håller med. Det säljs mycket onödigt till eksemhästar för dyra pengar.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

På min funkar Radicins tjärsalva bäst. Även Tobbe Larssons hästsalva funkar riktigt bra på min eksemare! och kladdar knappt något alls. (absolut inte om man jämnför med tjärsalvan, som är överallt till slut:crazy:)

häller jag på Prob-olja på min blir det bara värre, fick lite sån i ett sår jag hade på handen också. Och den svider ju uta h*lvete:mad:
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Kill-itch lindrade riktigt bra, men fick beställas från England. Horsol var oxå rätt bra. Grushage hela sommaren var nödvändigt
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Nu har jag ingen stor erfarenhet av exemhästar, men hade för många år sedan en shettis som en sommar började klia sig sóm en tok, ringde givetvis veterinär som konstaterade exem. Då skrev han ut nån sorts antihistamin tabletter, lillkillen skulle ha 15 tabletter om dagen o han blev genast mkt bättre.
Har inte efter det hört någon som gett sånna tabletter, dock kommer jag inte ihåg vad de hette

Varför ger man så sällan antihistamin vid knottöverkänslighet på häst? nån som vet?

Min pålle såldes efter den sommaren o jag vet att de nya ägarna gav honom av dessa tabletter sommaren efter o han kunde då gå ute dygnet runt utan problem, sen rann vår kontakt ut i sanden så jag vet inte hur det gick sedan
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Jag har gett antihistamintabletter och jag vet inte om det hjälpte, skulle ha behövt göra en jämförelse. Det var när hästen var ung, han åkte direkt till Öland på alvarbete i några år för att växa upp innan kastrering. han togs bort för sin eksem för några år sedan då han blev sämre efter ett trauma. Forskning säger att antihistamin inte ger någon effekt på hästar.

Till TS - jag har gjort egen salva eftersom det gick åt så mycket. Grunden var bivaxplattor och olja, jag valde jojobaolja som är dyrare men just den fungerade bättre än t ex olivolja. Sedan hade jag i eteriska oljor som jag kollat upp är insektsrepellerande. OBS det krävs lite kunskap blanda rätt eftersom för mycket kan ge en allergisk reaktion. Allt köper jag in från ett o samma företag, för intresse PM:a.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Jag har mina eksemhästar täckade och smörjer med Elocon lösning vid tecken på klåda. Smörjer också med helosansalva på hårlösa partier (en av hästarna tappar tagel utan att klia av det i mankammen, får eksemsår på hals, ansikte och svansrot).
Fungerar helt OK på mina men det kan vara lite knepigt att få någon att skriva ut Elocon som är receptbelagt.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

På min funkar Radicins tjärsalva bäst. Även Tobbe Larssons hästsalva funkar riktigt bra på min eksemare! och kladdar knappt något alls. (absolut inte om man jämnför med tjärsalvan, som är överallt till slut:crazy:)

häller jag på Prob-olja på min blir det bara värre, fick lite sån i ett sår jag hade på handen också. Och den svider ju uta h*lvete:mad:

Den svider för det är alkohol i den för att hålla såren ren.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Har du kollat vad hästen är allergisk mot?

Av det hästar vi har allergi testat var bara 2 insekts allergisk.
Resterande pollen och kvalster, och en mögel.

Vi har provat hypersensibelisering med mycket god resultat.
Hos pollen och kvalster hästarna var hjälpte det inte med täcke. Kvalsterhästen blev väldigt mycket värre. Att hålla huden ren är det viktigaste, vad vi har märkt. Vet krämer som sitter kvar som gör att massa skit fastna är sämst.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Jag och min mamma kokar egen salva till mitt eksem russ.
Det enda vi har i är grankåda och fårtalg.Helt gratis!:D
Fråga nån som har får om du får köpa talg vid slakt.
Har hållit sig väldigt fin i år, vet inte om det är för den salvan.
Har precis som du provat nästan allt:crazy:
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Min häst har hållit sig fin med Dexem foam från apoteket. Har provat massa annat men detta är det enda som fungerat.
 
Sv: Nu är jag trött på all skit!

Vad som fungerar verkar vara högst individuellt.

Jag har fått fina resultat av Horsol tidigare år. Sista åren har jag använt bensylbensoat, som även det fungerat ypperligt.
Min ena häst svarar super på behandling med Equideux, medan min andra inte får någon förbättring på det.
Ett år använde jag PROB, men hästen fick stora sår av det (och PROB hävdade att det inte berodde på deras produkter, skulle ju se illa ut i marknadsföringen :grin:). En vän har haft stor hjälp av just PROB. För andra jag pratat med har AVS14 fungerat bra, medan jag själv inte haft någon större effekt av det.

Det enda som verkligen verkligen hjälper är att täcka och göra allt man kan för att undvika att eksemen bryter ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp