Nu är jag stolt!

gul_zebra

Trådstartare
Tigrar ska ju visst vara svåra och så, då speciellt när de är viltfångade, har haft det svårt och har blivit skickade som vuxna (då menar jag inte själva postgången utan att lämna ett ev bra hem de hade innan).

Mina tigrar har blivit viltfångade. De har därefter åkt till England där de levt i korgar utan fukt, mat, kalk eller nåt annat. Man kan se på skalen att de är väldigt slitna, kropparna är fulla av ärr... Sen köptes mina av en tjej i England som brukar åka till Brixton för att rädda de. Hon fick med sig 28 tigrar den dagen. Två av de skickades hit.

De två tigrarna mår nu görbra, de äter ordentligt (vilket brukar vara svårt när en tiger som haft det bra får flytta, det är inte ovanligt att de svälter ihjäl), de slajmar runt flera timmar om dagen (annars brukar folk säga att de är väldigt inaktiva och bara sover, pyttsan! :p) och tja, när man ser Adebisis skal kan jag inte bli annat än stolt!

641277310deda4c5b22eec355d65cfe2.JPG

Det med vitt är hans gamla skal, så såg han ut när han kom hit. Resten är nytt och fint skal. Det är inte putsat eller nånting innan kortet knäpptes.
Visst börjar han väl bli fin min "lilla" bjässe! :love:

Sv: Nu är jag stolt!

Egentligen mot mina principer men i det här fallet gjorde jag ett undantag.

De är så pass svåra att få smått efter så de är ovanliga och svåra att få tag på. Jag personligen tror att det gynnar de som tjänar på viltfångande iom att folk istället vänder sig dit. Om jag nu tex kan få smått efter mina så säljer jag ungarna i första hand till folk som redan har tigrar från annat håll för att kunna bredda genbanken och få fram fler. På lång sikt tror iaf jag att det kan hjälpa till att minska på viltfångande om de så småningom blir lättare att få tag på hos privatpersoner som föder upp de.

Så som djurparkerna har det.. De bevarar linjerna tills det har blivit bättre förhållanden och större antal så att de kanske någon gång i framtiden kan släppas ut i naturlig miljö utan att riskera att bli utrotningshotade...

Hade en djurparks chefsaktighet som föreläste en vecka på skolan :banana:

Aha är det så du menar :idea:

Fast jag har inte tänkt släppa ut några sniglar utan de är helt som husdjur och förhoppningsvis avel. Om de nu skulle börja pöka, det är det som är så svårt.
Hittills slajmar båda oftast omkring med jättebulor och är helt megakåta men de gör liksom inget åt det. haha dumma djur :p

Funderar på om man ska skilja de åt i någon månad eller så. Var någon som hade en teori om att de passar de på att pöka när de väl ses om de inte ser andra sniglar så ofta, men när de ses hela tiden är det som att "äh, vi kan pöka senare". Men först måste jag fixa täckglas till andra akvariet, har bara nät till det och de här grabbarna vill ha det riktigt varmt och fuktigt så det är lättare med glas då. Vill ju inte att den ena ska behöva få det kallare eller mindre fuktigt än det är nu när de uppenbarligen trivs väldigt bra som det är :)

Fast jag tycker ändå det är grymt att låta djuren ha det på det sättet, och ställa upp på att köpa djur som behandlats så.

Det är väl bättre att ta hand om de än att låta de vara då?
Om de är så himla ovanliga, vilket de är så kan man ju inte bara låta de dö utan att ha försökt...

Fast genom att köpa de så gynnar man ju de som köper in de viltfångade och så går det bara runt ;)

SessCa: Det håller jag med om. Dock tror jag som sagt att man på lång sikt kan minska på det om vi lyckas föda upp fler i fångenskap. Ju fler som finns i fångenskap desto lättare är det är att få tag på de. Då "behöver" ju inte folk köpa viltfångade för att få tag på de och på så sätt kan man minska på viltfångandet och djurplågeriet iom att de som säljer de förlorar på det i långa loppet.

Jag skulle förstås hellre se att man inte har de som husdjur alls men tja, det är nog ganska svårt att ändra på det ;)

Senast ändrad:

Skulle man köpa djuren från infångare som ser till att de har de bra från början så skulle jag inte se något problem i det. Men när man stödjer en organistation som håller djuren under sådanna omständigheter så kan man fan lika gärna låta bli!

Jag kan inte tänka mig att det inte går att få tag i sniglarna av människor som ser till djurens bästa då de fångats in.

Zebran:

Jag förstår ditt resonemang men som sagt, jag tror det går att sköta bättre på annan väg.

SessCa skrev:
Skulle man köpa djuren från infångare som ser till att de har de bra från början så skulle jag inte se något problem i det.

Är bättre än djurplågeri men det är inte alls bra det heller. Det är inte ovanligt att viltfångade sniglar helt enkelt inte trivs i fångenskap, ofta svälter de till döds i ren matvägran :( Det är lite samma sak som om man har en välskött vuxen tiger och säljer den så kan samma sak hända. De vill helt enkelt stanna kvar där de trivs. Sen varför det gör att de kan matvägra och ha sig, det vet jag inte...

Och så kan viltfångade sniglar (även här i Sverige) bära på en lungmask som kan föras över till människa. Den ger hjärnhinneinflammation, oftast överlever folk men det finns fall där folk har dött också. Visserligen på egen risk, men ändå! (Behöver jag nämna att jag är extremnoga med handtvätt? :angel: )

Jag förstår ditt resonemang men som sagt, jag tror det går att sköta bättre på annan väg.

Frågan är bara på vilken väg isf.
Visst finns det folk som lyckas få smått efter helt vanliga fångenskapsuppfödda tigrar, men det är inte tillräckligt. Sen får de visserligen hundratals ungar efter en enda parning, men det är väldigt hög dödlighet på de :(

Kan tillägga att jag även har köpt fångenskapsuppfödda ungar tidigare (5 st). Tyvärr överlevde ingen av de :( Jag trodde att lilla Dunderklumpen skulle överleva till vuxen ålder, han var aktiv, åt ordentligt och verkade trivas. Men helt plötsligt var han bara död. Tyvärr väldigt vanligt med tigrarna :(

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka