Nu är det min tur att gå och vänta...

Boll

Trådstartare
Enligt alla uträkningar så skulle Belle ha fölat i går. Men där kom ingen fölis...
Magen blir bara större och större, jag tror att där ligger en elefantbäbi istället för ett föl.
Bäckenbanden har börjat släppa ordentligt, men juvret är inte helt påfyllt.
Jag har köpt ett sånt där mjölktest som någon här på buke rekomenderade (kommer inte på vem... :p ) Och enligt det så är det någon/några dagar kvar. (Två fält rosa av fyra)
Hon uppvisar inga tecken på förestående fölning...
Usch vad det är jobbigt att vänta.
Tänk om bäbin är förstor och inte kommer ut!!
Eller om det är fler än en trots 2 ul, det kan ju förekomma har jag ju sett här på avel i en annan tråd.... :crazy:
Håll alla tummar och tår för mej och Belle så att allt går bra!

Vid tidigare fölningar (två st) har hon visat tydliga tecken, med vaxproppar och jättejuver. Båda gångerna har hon fölat tre dagar innan beräknat datum.

Det kanske bara är luft i magen :D

// Anna

Håller tumarna för dig och att allt ska gå bra !
Själv har jag 2 1/2 månad kvar att vänta...

Det är säkert inte bara luft i magen! Mitt sto gick ju tre dagar över, men fölet kom ut till slut. Stoet var också väldgit stort under dräktigheten och fölet är STORT, jag fattar inte att hon fick plats i mammas mage! De kan ju ev behöva lite draghjälp om fölet är stort, men det klarar du säkert av.

Jag tror oxå att det är en hingst :D
Jag gjorde testet med ringen och det visade väldigt tydligt på att det skulle bli en hingst :D Men man vet ju aldrig...
Dessutom har Belle själv varit hingst de senast två månaderna, även fast det börjar lugna ner sig nu.
Jag skulle bli mycket förvånad om det var ett sto som tittade ut.
Fast hon har fått pojkar båda gångerna innan oxå och då har hon inte gått över datumet...

Tack för att ni håller tummarna!

// Anna

Aha, men då är det nog en större hingst nu :rofl:

Visst, jag glömde ju att du pendlat.. så det var inget fusk!
Spännande, spännande :)

Du kan nog vara lugn.....Säkerligenen pöjk i magen...Och pendlingen visade ju detta också...
Så anadas och tat lugnt..snart kommer en fin kille ut!

Jag väntar också föl när som helst. Första av totalt fem st i år. Lika spännande varje år med det första fölet.
Hon har stora vaxproppar sedan igår, inte legat ner på 5-6 nätter, släppta bäckenband, ja det kan komma när som helst. De två tidigare fölen har kommit i rätt tid och med dessa tecken.
Det ska bli ett stoföl e.Rubinrot-Master enligt min guldring, men jag är mer inställd på en skimmelhingst... Jag föredrar dock ett stoföl. :)

Björnvarps Gård

Haqr du fått din fölis nu??
Var det ett sto??

Belle kniper fortfarande och inte har hon fyllt juvret mer...
Tror tidigast det blir i slutet av veckan... :crazy:

Usch, jobbigt att gå och vänta ju!

// Anna

Kl.6 imorse kom hon. Allt gick bra men fölet hade svårt att hitta maten trots en mycket hjälpsam mamma. Man får dock inte komma i närheten av vare sig mamma eller fölis, så det går inte att hjälpa till. Hon blir helt vansinnig :devil: de första dygnen. Nu ser det ut som hon har hittat käket och jag kommer att kolla dem hela dagen.
Stort svart (blivande skimmel) stoföl, precis som pendlingen sa. :)

Jättegrattis!!!
Kul att det blev ett sto som du ville. :)

Man kan bli lite konstig av allt väntande...
Jag somnade på soffan innan idag och drömde att Belle hade fölat.
När jag sedan vaknade och var lite halvgroggy så var jag påväg att gå ut i stallet och släppa ut BElle för att hon skulle få röra på sig lite...
He, he, he man kan som sagt bli lite konstig ibland... :rofl:

Men i min dröm var det ett stort vackert hiongstföl iallafall. Mörkgrå (skimmel) var han oxå redan vid födseln :D

Nåja, vi får väl se vad det blir

// Anna

Grattis!!! Mitt Rubinrotföl är nu 2 1/2 vecka och ser ut att bli jättefin! God bakbensaktivitet och bärighet, vacker är han också. Fuxhingst, blir nog skimmel tror jag, har hittat enh hel del gråa hår på svansen nu, men iövrigt fuxfärgad.
Är nyfiken på att få se hur ditt föl ser ut! Kan du inte lägga ut en bild när hon blivit några dagar?! Spännande att leta likheter du vet... :bump:

Jo visst ska jag fota henne. Bilder kommer att finnas på min hemsida såsmåningom. Jag säger till.
Hon är mycket långbent med lång hals och liten kropp. Ser ut att vara väldigt elegant. :) Lite klumpigt huvud kanske. Det måste hon ha efter pappa, för mammans släkt har väldigt fina huvuden. Men hon kanske växer i det. Hon är kolsvart just nu, men blir skimmel.
Tyvärr är ju modern så himla aggressiv :devil: första dagarna så att det är inte att tänka på att ta ut dem eller ens komma in i boxen. Man får strö så gott det går på avstånd... :( Tur att de har en stor box (ca 4*6 meter) med bra bädd så att lillan kan galoppera runt mamma ändå. :)

Då ska man gå ut och mjölka en skätt då och se vad kalktestet säger om mjölken idag då...
Tror inte att det blir någon bäbi inatt heller tyvärr.

Det är tröttande med all väntan, speciellt som man själv ät tämligen högdräktig... :D

// Anna

Hu, jag blir bara mer nervös ju längre tiden går....
Snart vågar jag inte gå in i stallet längre av rädsla att Belle har fölat eller håller på att föla och något är fel.
Det är mycket bättre att bäbin kommer precis innan utsatt tid. Då hinner man inte gå och stressa upp sig :crazy:

// Anna

Njaäe, bättre efter utsatt tid tycker jag.. man är mkt mer 'på alerten' då.. och kollar noggrannare, fast visst är det en jättepärs att vänta & vänta.. men nervös blir inte jag förrän stoet lägger sig ner och vattnet går!!!

Kanske en hejaramsa kan få fart på fölningen :idea:

*Kom igen nu.. fölet vill ju ut*
*Matte.. hon är snart totalt slut*

*Solen den skiner.. nu är det ju vår*
*Kläm ut den lille så att 'tutta' den får*

*HEJA, HEJA :bump:.. sätt nu fart*
*Betet väntar också.. alldeles snart.. :d :d*

:D
Tack för fin hejjaramsa!
Jag får gå ut i stallet och sjunga den för Belle så att hon sätter fart!

// Anna

Ta i nu och sjung..
Få Belles mage i gung..

Hon lär nog slänga sig ner..
Och kanske tänka att 'aldrig mer'..

Tänka sig att lyssna till en sån bedrövlig sång..
Snälla matte, kan du inte gå och lägga dig nån gång..

Dååå... äntligen!!! :angel:

gu va kuul! Mitt sto ska ha om MAX en vecka.. :bump: :banana: Vart kan man köpa såna där test och hur använder man dom???

"lilla fölis kom nu ut,
matte är ju snart helt slut
hon bara vannkar o går runt därhemma,
kan du inte ut fölisen klämma??
belle belle belle!!!!" :d

Hejja, hejja, hejja!! :D

Jag ska ut nu och slå en liten kik på damen.
Troligen kommer ingen bäbi inatt heller.
Men man vill ju inte chansa...
För då skulle den säkert komma.

Ska sjunga för henne oxå :bump:

// Anna

Liknande trådar

Avel Jag skickade i väg mitt sto på betäckning och enligt uppgift var hon betäckt 15 och 17 juni, sedan brunstade hon om och betäcktes om vid...
Svar
4
· Visningar
1 818
Senast: Månsane
·
D
Avel Hej! Jag kan i princip ingenting om fölning, och idag och imorgon har jag ansvaret för stallet eftersom stallägarna är borta på en...
Svar
16
· Visningar
4 379
Senast: Bia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka