Nostrilvet

Sv: Nostrilvet

Har inte testat, men jag ska köpa en nästa gång jag kommer till min klinik (de har dem där) och testa.
Värt att prova liksom OM det nu kan hjälpa gammeltant. :)

Om man skall puffa in något på ett effektivt sätt i hästens näsborrar så behövs det en speciell "tratt" (sätts över näsborrarna) som man kan köpa på kliniker.
Har ju inte med frågan att göra men kan vara bra att känna till. När man har puffat pållen rakt upp i näsborrarna utan tratten några gånger så brukar dom bli lite skeptiska, minst sagt :eek:!

Inhalationsmask heter det om man skall vara lite petig.

Senast ändrad:

Fast det här känns ju inte när man trycker upp det, det är en liten flaska och det hörs inget heller. Jag tror inte någon av våra hästar hade opponerat sig om vi provat, så länge vi gått varligt tillväga.

Har provat på sammanlagt 5 ponny o hästar med lite olika luftvägsproblem. Har fungerat på alla utan undantag så jag är helfrälst!:bow:

Dessa hästar har vi puffat i nosen dagligen o det har aldrig varit ett problem med någon. Tror inte detta upplevs som så obehagligt eftersom innehållet stannar i näsborrarna o dras inte ned i luftrören. Har inte använt nån mask på någon.

Men allting är ju individuellt. Finns säkert någon häst som finner detta obehagligt också.

Sen har jag märkt vissa individuella skillnader. Ett par hästar puffade vi precis innan ridning=funkade perfekt på dammigt underlag. Men 1 eller ibland 2 av dom fick vi puffa en stund INNAN ridning för att få bra effekt. Detta får man prova sig fram.

Kul att höra, jag tycker det är underbart att slippa apotetksmediciner till mig själv, verkligen en höjdare att det funkar på hästarna också.

Vad härligt! jag har beställt en flaska för att testa på mitt sto som har allergi mot mögel(blir allergisk mot mögelsporer som finns i gräset ute i hagen till och från på vintern/våren) och till viss del damm.Hoppas verkligen att det fungerar! Jag har även beställt deras Litovet (tror jag det hette,nypon) till min artros hund.

Kan sådant funka på hästar som är allergiska mot pollen och gräsfrön, kanske innan ridning mm. så att de inte blir så störda av kliet?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
353
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar