Noskvalster - advocate

Lycanthrope

Trådstartare
Ena hunden har troligtvis noskvalster och vi fick utskrivet advocate att behandla med.

Vi har nu gett det men jag tycker bipacksedeln var lite otydlig.

Hundarna får ju inte vara nära varandra och slicka/nafsa där medlet är satt förrän det torkat. Kan dom busa med varandra när det är torrt då?
Tänkte om det sitter kvar på utsidan i pälsen och dom kan bli dåliga av det även efter det är torrt?

Det står att om man kommer i kontakt med hunden ska man tvätta händerna.
Det står inte om det bara gäller applikationsstället eller hela hunden, eller om det gäller under hela behandlingstiden? :o

Sv: Noskvalster - advocate

Det är väl som med alla andra spot-on preparat skulle jag tro. Får du medel på dig innan det torkat och gått ut i huden på hunden så ska du tvätta dig. Lägger du på medlet på kvällen innan ni ska sova, så är det som ev kommit i pälsen torrt på morgonen:) Finns det kvar lite i pälsen brukar jag torka av lite med en våtservett, men ju mer man särar på pälsen, desto lättare är det att pricka huden direkt och trycka ut i en liten sträng.

Det är ju så pass liten fläck där det kommer i pälsen efter att man satt på, så du behöver inte vara orolig för att inte kunna röra din hund - det gäller alltså bara applikationsstället innan det torkat:)

Det var ganska mycket i dom här pipetterna som skulle ut så det blev en blöt fläck. Vi rakade lite precis där det skulle vara men det rann ändå iväg litegrann.

Det var som vatten ungefär, fast lite fastare. Men ingen kräm.

Det är torrt nu men det lite grått torkat kvar i pälsen, det gör ingen nytt och borde väl kunna torkas bort då? Det andra har gått in i huden.

Droppa på, klart :) När det torkat, så var med hunden som vanligt.
Och du behöver inte raka heller, för då rinner det ju bara iväg som du skrev. Bättre pälsen stoppar upp dropparna så rinner det inte för mycket.

Analysera inte allt för mycket, det blir bara krångligt :D

När kan hundarna "slicka" på varandra som vanligt?

Tänkte tvätta bort det överflödiga som sitter i pälsen nu bara men vet inte om det kan vara dumt att dom gör sånt närmsta dagarna?

När kan hundarna "slicka" på varandra som vanligt?

Tänkte tvätta bort det överflödiga som sitter i pälsen nu bara men vet inte om det kan vara dumt att dom gör sånt närmsta dagarna?

Nä, tvätta inte bort.
Men håller de på och slickar på varandra? Och slickar de just på det stället, så säg till dom att sluta.

Jag droppar expot för fästingar. Jag droppar, sen är det bra.
Ser jag nån slicka på just det stället så säger jag sluta.
Varför krångla till det :)

Inte kan det kallas krångel när man vill sina hundars bästa?

Hundarna sover och leker tillsammans, då ingår lite slick och nafs. Jag sover gärna på natten och då kan man inte säga nej. Frågan var bara hur länge dom bör hålla sig borta från applikationsstället.

det är väldigt stor skillnad i mängd på detta och det du droppar....

Har det torkat så kan du säkert borsta bort lite av det överflödiga som sitter i pälsen. Ska du torka, så se till att du inte torkar på huden utan endast lite på pälsen. Det är knappast någon fara för din andra hund nu :)

Inte kan det kallas krångel när man vill sina hundars bästa?

Hundarna sover och leker tillsammans, då ingår lite slick och nafs. Jag sover gärna på natten och då kan man inte säga nej. Frågan var bara hur länge dom bör hålla sig borta från applikationsstället.

det är väldigt stor skillnad i mängd på detta och det du droppar....

Har själv haft det medlet så vet hur mycket det är.

Om du vill sova på natten så kan du ju droppa på morgonen så hinner det torka :)

Ja jag tycker folk gör en stor sak av så mycket, från små sår som knappt syns...osv..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 595
Senast: Sol
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 098
Senast: Aningsfull
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 615
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 795
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka