Normalvärde för fibinogen?

Sv: Normalvärde för fibinogen?

Det står alltid på provsvaren, svårt att svara definitivt då det beror på vad de använder för analysapparat, hur gammal hästen är osv.
Hittade detta om normalvärden:

"Referensintervall
Fibrinogenkoncentrationen hos kliniskt friska varmblodiga vuxna hästar är enligt Schalm´s Veterinary Hematology, (5 ed. Kramer et al, 2000), 0,1-0,4 g/dl (1-4 g/L). Samma värde, 1-4 g/L (2,6±0,8, medelvärdet±standardavvikelsen) anges i Clinical Biochemistry of Domestic Animals (Kaneko et al, 1997). Institutionen för klinisk kemi, SLU, anger referensvärdet 1,8-4,2 g/L. En plasmakoncentration på 5-
6 g/L kan indikera ett tidigt skede av inflammation, medan 10 g/L eller mer, tyder på en allvarligare sjukdomsprocess med sämre prognos (Campbell et al, 1981)."

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
37
· Visningar
2 442
Senast: EZMK
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 023
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
374
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka