Normalvädre vita blodkroppar?

S

Sofiis

Jag undrar vad normalvärdet egentligen är när det gället vita blodkroppar hos häst. Enligt en tabell jag fått vid blod prov är det 3,6-11,2 men enligt veterinär är det mellan 4-6.

Någon som vet?

Sv: Normalvädre vita blodkroppar?

Vad menar du med tabell?

När jag fått blodprovssvar på mina, så vad som står på pappret är ju inte alltid bara för häst, vet att på senaste jag fick så fanns det svar som bara var att rent bortse från, för det var inte aktuellt på häst.

Iaf, enligt den så anser den att 5 - 10 är normalt vad gäller vita. (Herrn hade 6.2, och det är hans normalvärden jag har papper på)

Det är kanske lite individuellt men mina har haft ( när dom är friska) mellan 6,5 o 7,5 ....vi har haft lite olika sikter om det där jag o mina vettar som sagt att dom varit friska med ett värde på under 4.... Låga vita är tecken ( för mig) på att dom haft en virusinfektion och jag vill inte börja träna förrän värdena är normala igen..har fått det bekräftat genom hästarna många ggr.

Vad menar du med tabell?

Denna gång jag tog plodprov var det på klinik så det är dem som har fått provsvaren. När jag tog blovprov genom disktiksvet. för ett par åt sedan fick resultatet hemskickat och en tabell så man kunde läsa av vad som var normalt och inte. I tabellen finns både katt, hund och häst med. Där står som sagt att normalt med vita är mellan 3,6 och 11,2. Men på kliniken sa de att normalt var mellan 6 och 9. Min hade 4,4 och skulle vara normalt enligt tabellen men inte enligt kliniken. Förra gången hade han 5,2 så det skulle ju också vara för lågt enligt kliniken.

Det är kanske lite individuellt men mina har haft ( när dom är friska) mellan 6,5 o 7,5 ....vi har haft lite olika sikter om det där jag o mina vettar som sagt att dom varit friska med ett värde på under 4.... Låga vita är tecken ( för mig) på att dom haft en virusinfektion och jag vill inte börja träna förrän värdena är normala igen..har fått det bekräftat genom hästarna många ggr.

Vi tog provet för att han hade en svullnad vid bakbenet som jag trodde var en slags lårkaka. Så det kan nog stämma, grabben hade 4,4 i värde. Ska ta om provet om ett par veckor för att se om det är någon skillnad.

Denna gång jag tog plodprov var det på klinik så det är dem som har fått provsvaren. När jag tog blovprov genom disktiksvet. för ett par åt sedan fick resultatet hemskickat och en tabell så man kunde läsa av vad som var normalt och inte. I tabellen finns både katt, hund och häst med. Där står som sagt att normalt med vita är mellan 3,6 och 11,2. Men på kliniken sa de att normalt var mellan 6 och 9. Min hade 4,4 och skulle vara normalt enligt tabellen men inte enligt kliniken. Förra gången hade han 5,2 så det skulle ju också vara för lågt enligt kliniken.

Okej, då förstår jag. Då är det samma 'tabell' som jag har dvs jag har en kopia på svaret. Där är värdet som sagt angett som normalt mellan 5 - 10, oc min herre vet jag inte vad han hade från början, men andra provet vet jag att han hade 3.9 och vet då tyckte att 'bättre men inte bra' (vi höll ju koll på honom provmässigt då han drogs med en virusinfektion som inte gav andra symptom än att han hävde väldigt vid ansträngning, och för att veta när han var 'frisk' så tog vi upprepade prov, tog tre månader innan provsvaren var normala, och ytterligare tre innan han slutade häva..)

Okej, då förstår jag. Då är det samma 'tabell' som jag har dvs jag har en kopia på svaret. Där är värdet som sagt angett som normalt mellan 5 - 10, oc min herre vet jag inte vad han hade från början, men andra provet vet jag att han hade 3.9 och vet då tyckte att 'bättre men inte bra' (vi höll ju koll på honom provmässigt då han drogs med en virusinfektion som inte gav andra symptom än att han hävde väldigt vid ansträngning, och för att veta när han var 'frisk' så tog vi upprepade prov, tog tre månader innan provsvaren var normala, och ytterligare tre innan han slutade häva..)

Hmm, lustigt att det inte kan stå samma normalvärde??:confused: Pratade med tränaren igår och han sa att jag skulle tro på pappret, inte på vet. Får se vad blodprovet vi ska ta om en vecka visar.

Anlednigen till blodprovet var ju att han haft en svullnad som hon fick efter tälttävlan. På tävlingen kunde jag absolut inte märka att han va slö eller något liknande. Någon virusinfektion tror jag alltså inte han haft, isf om det skulle vara en inflamation. Det kanske ochså ger färre vita?!

Olika maskiner har olika referensvärden som jag fattat det, därför din och min 'tabell' skiljer sig åt, det är gjort med olika maskin helt enkelt.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
571
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
390
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka