S
Sofiis
Jag undrar vad normalvärdet egentligen är när det gället vita blodkroppar hos häst. Enligt en tabell jag fått vid blod prov är det 3,6-11,2 men enligt veterinär är det mellan 4-6.
Någon som vet?
Någon som vet?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad menar du med tabell?
Det är kanske lite individuellt men mina har haft ( när dom är friska) mellan 6,5 o 7,5 ....vi har haft lite olika sikter om det där jag o mina vettar som sagt att dom varit friska med ett värde på under 4.... Låga vita är tecken ( för mig) på att dom haft en virusinfektion och jag vill inte börja träna förrän värdena är normala igen..har fått det bekräftat genom hästarna många ggr.
Denna gång jag tog plodprov var det på klinik så det är dem som har fått provsvaren. När jag tog blovprov genom disktiksvet. för ett par åt sedan fick resultatet hemskickat och en tabell så man kunde läsa av vad som var normalt och inte. I tabellen finns både katt, hund och häst med. Där står som sagt att normalt med vita är mellan 3,6 och 11,2. Men på kliniken sa de att normalt var mellan 6 och 9. Min hade 4,4 och skulle vara normalt enligt tabellen men inte enligt kliniken. Förra gången hade han 5,2 så det skulle ju också vara för lågt enligt kliniken.
Okej, då förstår jag. Då är det samma 'tabell' som jag har dvs jag har en kopia på svaret. Där är värdet som sagt angett som normalt mellan 5 - 10, oc min herre vet jag inte vad han hade från början, men andra provet vet jag att han hade 3.9 och vet då tyckte att 'bättre men inte bra' (vi höll ju koll på honom provmässigt då han drogs med en virusinfektion som inte gav andra symptom än att han hävde väldigt vid ansträngning, och för att veta när han var 'frisk' så tog vi upprepade prov, tog tre månader innan provsvaren var normala, och ytterligare tre innan han slutade häva..)