Normalstorlek på hagen

vinkelina

Trådstartare
Hur stora hagar har era hästar tillgång till. Söker mera folk som står på anläggningar och på så sätt har tillgång till "normala" hagar, klart att man önskar att man hade tillgång på 4-5h år hästarna.

Har dessutom märkt (där jag står) att folk föredrar 10*10 hagar framför de på kanske 1h ( detta är sommartid)

Sv: Normalstorlek på hagen

7-8 ha blandad hage till nu 3 (ibland 4 el 5) hästar. Mycket mindre skulle jag inte acceptera för egen del.

Har dessutom märkt (där jag står) att folk föredrar 10*10 hagar framför de på kanske 1h ( detta är sommartid)
= Djurplågeri enligt mitt sätt att se det.

LIA

"Mitt" stall har ca 9 ha hagmark totalt, fördelat på 3 ha vinterhagar och 6 ha beteshagar. Snabbt mätt på eniro ;)
Där bor ca 10 hästar, +- ett par, tre stycken beroende på årstid och så. Vintertid fördelat på två hagar (drygt 1 ha + knappt 2 ha) och sommartid 2 (2+4 ha) eller 3 (0,5+1,5+4 ha) hagar. Hästarna går alltså inte alla 10 tillsammans.

Marken räcker till utan problem, både vinter/vår/höst (blir inte lerigt mer än precis vid insläppet) och sommar, då blir det till och med mycket bete kvar. Kanske "går åt" mindre mark i och med att ungefär hälften av hästarna är ponnyer.

Min häst har tillgång på flera hektar hage. Nackdelen med det är vikten... Han har tillgång på gräs från tidig vår till vinter så månaderna utan gräs i hagen räcker inte till för att han skall hinna komma ner i normalhull. Så för min hästs hull skull skulle de där grusade 10x10meters rutorna vara bra. Även för hans arbetsmotivation. Valet mellan roliga hagen och arbete är lätt för min häst.

jag vet inte vad en normal stor hage ungefär är..men det måste väl vara nåt mellan massa hektarer,det har inte många tillgång till, och ändå större än 10x10..
i "mitt" stall har hästarna hyggligt stora hagar..kan inte säga men kanske ca 1 ha. då på 1- 3 hästar..där e en valack som har den största hagen,den är nog säkert 1,5 ha.och hela vintern har han gått från porten och en sträcka på 15 meter.satt fötterna i samma spår hela vintern,inte en meter ut från spåret..så han har inte utnyttjat hagen till max precis:grin: o det har inte resten av gänget heller gjort.stona i "min" hage, 3 st har nog inte gått många meter dom heller.. det e ju annat på sommaren sen..

Det säger något om hagarna. En steril fyrkant inbjuder inte till upptäcktsfärd, även om den är större än 10x10m.

Våra hästar har dragit stigar kors och tvärs genom hagen mellan olika dungar och snår, förutom ett och annat raceryck över "snövidderna".

LIA

Så här års går mina två hästar i en hage på ungefär 0,7 ha. Inte särskilt stor, men den är väl kuperad med en höjd i mitten som gör att det inte blir söndertrampat och pållarna håller sig torra oavsett väderlek. Det finns mycket träd att söka skydd under eller knapra på, så de verkar trivas och hålla sig sysselsatta. Hagen utnyttjas till max trots bitvis besvärlig terräng och de förflyttar sig varje dag över hela ytan.

Hemmavid har jag utöver det ytterligare tre hagar. En mindre (ca 0,5 ha) som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, eventuellt grusa upp för att kunna användas vid begränsat födointag. Och så två stycken på vardera 1 ha där den ena i princip enbart består av ängsmark och den andra består av äng och skog blandat.

En bit hemifrån har jag tillgång till ytterligare ca 35 ha betesmark. Men så länge jag inte har fler hästar tror jag det hemmavid gott och väl räcker (lättfödda kusar), men det är skönt att ha att ta av ändå.

Jag försöker ha så stora som möjligt hela året. Har 6 ha att leka med. Nu tar jag hö så framåt vårsidan när tjälen börjar släppa måste jag begränsa ytan lite och då blir det ca 0,5 ha den perioden. Har två hästar och dom ser ut att må rätt gott. Leker och stojar, har yta så dom kan röra sig i alla gångarter.

Den här vintern fick vi vansinnigt med snö, 130 cm. Fick därför begränsa ytan tidigare och har fått köra snöslungan utmed stängslet för att hästarna skulle kunna se tråden överhuvudtaget.

Hej! Jag driver en ganska stor anläggning i sv skåne. Jag har större hagar än de flesta och vill bara påpeka att det finns inackorderingsstall med stora hagar även i storstadsregionerna. Totalt har jag 20Ha! Det finns 8Ha vinterhagar, resten är naturreservat och används sommartid
Mina stora rasthagar är ca 20x250m. Här går hästarna 2-4 st i varje hage.
Naturligtsvis kan hästarna gå ute enskilt och har då tillgång till ca 20x40m hage.
Våga ställa krav på att det inte är för trångt ute!

Vi har en stor hage på 28 ha där de flesta hästarna går, ston och valacker. De lever flockliv på dagen :). Har även en mindre hage med svagare gräs och klättring för hästar som behöver det.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 521
Senast: EZMK
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?